logo
امروز : یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۰۸
[ شناسه خبر : ۳۸۸۹۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد:

لزوم توجه رئیس جمهور جدید به دیپلماسی متوازن+ صوت

لزوم-توجه-رئیس-جمهور-جدید-به-دیپلماسی-متوازن+-صوت
کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر لزوم توجه رئیس جمهور جدید به دیپلماسی متوازن گفت: دولت چهاردهم در سیاست خارجی باید بر مبنای نگاه متوازن حرکت کند.

اکبر معصومی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ با اشاره به اینکه این روزها موضوع سیاست دولت چهاردهم مطرح است اظهار کرد: معیارهای انتخاب مردم نیز به موضوع سیاست خارجی دولت چهاردهم برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید

وی با تاکید بر اینکه در سیاست خارجی دو دیدگاه وجود دارد یکی از دیدگاه‌ها تک بعدی و تک محوری است که بر روی برجام متمرکز شده است و صرفاً مشکلات و گشایش‌های اقتصادی را در این می‌داند عنوان کرد: این دیدگان معتقد است ما باید با کشورهای غربی به ویژه کدخدای ایالات متحده آمریکا مشکل‌مان را حل کنیم.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه یک نگاه دیگری در مقابل این نگاه وجود دارد که نگاه متوازن است ادامه داد: در این نوع دیدگاه منافع جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد و در هر جایی که منافع باشد جمهوری اسلامی ورود پیدا کرده و منتظر کشورهای غربی نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: این نگاه منجر شد جمهوری اسلامی بتواند تمدن اسلامی را ایجاد کند به طوری که در ژئوپلیتیک تمدن اسلامی کشورهای اسلامی با محوریت اسلام و در واقع معیارهای مشترکی که با هم دارند اتحادیه تشکیل دهند و در آینده بتوانند در کنار هم با رویکردهای مثبت تجارت خودشان را در درون ژئوپلیتیک تمدن اسلامی ایجاد کرده و به نتیجه قدرت جهانی برسند.

معصومی با بیان اینکه نکته بعدی اینکه در سیاست خارجی متوازن که دولت چهاردهم باید بر مبنای آن حرکت کند گفت: دولت سیزدهم دولت آقای شهید رئیسی توانست با نگاه به شرق و عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگ‌های را تثبیت کند.

وی عنوان کرد: همچنین نکته دیگری که وجود دارد این است که ما در سیاست خارجی متوازن می‌توانیم تحریم‌های ظالمانه و یک طرفه که ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کرده را به چالش بکشانیم.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید براینکه در سیاست متوازن باید اولویت و اساس دولت چهاردهم باشد ادامه داد: موضوع دیگری که این روزها مطرح است مسئله fatf است که در این قضیه نیز دو نوع نگاه وجود دارد و یک نگاه این مسئله را یک چالش برای کشور می‌داند و نگاه دیگر نیز این مسئله وجود دارد که هدفمند کردن تحریم‌ها ايالت متحده آمریکا است.

وی با بیان اینکه در مسئله fatf 205 کشور عضو هستند و موافق پذیرش fatf جمهوری اسلامی ایران این روزها این استدلال را دارند که جمهوری اسلامی ایران همانند کشورهای دیگر باید fatf را قبول کند ادامه داد: اما نکته اساسی این است که ما با این کشورها یک تفاوتی اساسی داریم و در نظام بین‌المللی کشوری مثل ژاپن و ترکیه سیاست استکباری و رویکرد لیبرالی ایالات متحده و کشورهای غربی را قبول کردند.

معصومی عنوان کرد: در نگاه غربی‌ها این کشورها امتداد لیبرالیسم می‌دانند ولی نسبت به جمهوری اسلامی ایران نگاه متفاوتی دارند.

وی خاطر نشان کرد: پذیرش fatf در شرایط کنونی به این معنی است که جمهوری اسلامی تحریم‌های ايالت متحده را هدفمند می‌کند و آمریکایی‌ها یک اطلاعات جدیدی از مسیرهای مالی ایران بدست می‌آورند و ممکن است با این اتفاق تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال کنند.

کارشناس و تحلیلگر مسائل سیاسی با تاکید بر اینکه باید نسبت به این موضوع توجه داشته باشیم که fatf در تحریم‌ها تاثیری دارد یا نه گفت: حامیان fatf براین باورند که اگر ایران fatf را قبول نکند در تجارت خارجی و سرمایه‌گذار خارجی با مشکل مواجه خواهد شد.

وی با بیان اینکه با این حال در سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۵ ایران مراودات خارجی بیشتری را نسبت به دوره‌های قبل داشته است افزود: در این مدت ۷ سال نه تنها حجم تجارت خارجی غیرنفی نسبت به دورهای قبل کاهش نیافته بلکه در یک مقاطعی نسبت به متغیر‌های واقعی تجارت خارجی روند صعودی به خود گرفته است و این نشان می‌دهد که اگر ما روی تجارت خارجی متمرکز شویم fatf تاثیرگذار نیست و این معاهده نسبت به اقلام بشر دوستانه و کالاهای اساسی هیچ‌گونه تاثیری ندارد. 

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر