logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۸۸۹۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
پایان شیرین انتظار مردم یک روستا؛

تنور خانه‌های ساری‌آغل با گازرسانی گرم‌تر می‌شود

تنور-خانه‌های-ساری‌آغل-با-گازرسانی-گرم‌تر-می‌شود
روستای ساری‌آغل از توابع بخش مرکزی ماهنشان است و گازرسانی به روستا از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است و مردم روستا چشم انتظار بهره‌برداری از این نعمت هستند و مقرر شده تا پایان مراد ماه گازرسانی به اتمام برسد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ هدف از گازرسانی به مناطق مسکونی انتقال گاز طبیعی از منابع تولیدی به مکان‌های مصرفی است،

بیشتر بخوانید

نعمت گاز یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر خانوار در هر منطقه اعم از شهر و روستا است چرا که بسیاری از امور روزمره به وسیله همین گاز در منازل رفع می‌شود.

حال اگر گازرسانی به منازل انجام شده باشد امور مذکور با سهولت انجام می‌شود ولی اگر مناطقی که از گاز طبیعی بهره‌مند نشده باشند جدای از وجود سختی و قرار گرفتن افراد و خانوار‌ها در تنگنا، به لحاظ اقتصادی نیز نیازمند صرف هزینه‌های به نسبت زیاد است. 

ایران از نظر ذخایر گازی دومین کشور دنیاست، اما با این وجود مردمانی در برخی از مناطق شهرستان ماهنشان از نعمت گاز بی‌بهره هستند که این امر سبب اختلال در زندگی آنان شده است.

وجود گاز طبیعی در روستا‌ها از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است، اینکه گذران زندگی با سوخت‌هایی نظیر نفت و چوب سختی‌هایی دارد چرا که این امکانات همیشه در دسترس نیستند و استفاده از آن‌ها با زحمت فراوانی همراه است و آلودگی‌هایی نیز برای هوا ایجاد می‌کند، با وجود این نعمت سهولت در زندگی ایجاد می‌شود.

با توجه به اینکه ایجاد بعضی از مشاغل نیارمند تامین انرژی است با انتقال گاز به مناطق روستایی فرصت‌های شغلی جدیدی در روستاها ایجاد خواهد شد و در نتیجه تولید افزایش یافته و به تبع آن رونق اقتصادی در منطقه ایجاد خواهد شد که علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی مانع مهاجرت روستاییان به شهر‌ها می‌شود و می‌تواند زمینه‌ساز مهاجرت معکوس به روستاها نیز شود.

گازرسانی به شهرستان ماهنشان در ۱۳۸۶_۱۳۸۷ انجام شد و به تبع آن گازرسانی در دهه ۹۰ نیز به تعدادی از روستاهای ماهنشان انجام شد و انجام این امر ادامه‌دار بود به طوری که تا بهمن ماه سال گذشته ۸۶ درصد از روستاهای ماهنشان از نعمت گاز برخوردار شدند و ۱۰ درصد آن در حال اجرای شبکه بود و  تنها ۴ درصد از مجموع روستاهای بالای ۲۰ خانوار باقی‌مانده است.

روستای ساری‌آغل از توابع بخش مرکزی ماهنشان با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰ نفر است.

وجود مشکلاتی از قبیل نبود گاز طبیعی، مشکلات راه معدن ساری‌آغل، مشکل طرح هادی سبب دلسردی و ناراحتی اهالی این روستا شده است.

نبود گاز در این روستا مشکلات زیادی از قبیل مشکلات دسترسی کپسول‌های گاز فراهم کرده است و گاها زمینه‌ساز مهاجرت اهالی روستا به شهر می‌شود.

یکی از اهالی روستا در گفتگو با موج رسا گفت: طی سال‌های اخیر گاز‌رسانی به روستا و معدن ساری‌آغل آغاز شده است اما با گذشت چند سال این پروژه تمام نشده است و ما همچنان چشم انتظار گاز هستیم.

وی با اشاره به اینکه امروزه برای همه امور زندگی نیازمند گاز هستیم خاطر‌نشان کرد: ما برای تامین کپسول گاز باید مسافتی طی کرده و به شهر ماهنشان برویم و علاوه بر هزینه تامین کپسول گاز هزینه جابه‌جایی نیز پرداخت کنیم.

وی ادامه داد: در فصول سرد سال نیز تامین سوخت برایمان کاری سخت است در حالی که اگر این کار به پایان برسد فصول سرد سال نیز برایمان دلچسب خواهد بود.

گازرسانی به روستای ساری‌آغل در مرحله تست قرار دارد

محمد صالح شرفی، رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان در رابطه با گازرسانی روستای ساری‌آغل به خبرنگار موج‌رسا گفت: گازرسانی به روستای فوق در مرحله تست، تزریق گاز و نصب انشعاب قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی گازرسانی به این روستا از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است مطرح کرد: بر اساس برنامه زمان‌بندی مربوطه طی سال‌ جاری تا پایان مرداد ماه به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان خاطر نشان کرد: جهت انجام این پروژه ۱۴ هزار و ۵۰۰ متر شبکه و ۳۲ انشعاب اجرا و نصب شده است.

وی گریزی به پروژه‌های گازرسانی به سایر روستا‌ها زد و افزود: گازرسانی به روستاهایی مانند اورجک، خیرآباد، ارزه‌خوران، کاکا و گلابلو و سایر روستا‌ها نیز در دست انجام است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر