logo
امروز : پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۸
[ شناسه خبر : ۳۸۸۵۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدرس دانشگاه آزاد واحد ابهر:

پرداخت یارانه در دولت دوازدهم عذاب الیم بود

پرداخت-یارانه-در-دولت-دوازدهم-عذاب-الیم-بود
مدرس دانشگاه آزاد واحد ابهر گفت: درحالی دولت سیزدهم مبلغ یارانه نقدی را از ۴۵ هزار تومان بعد از تقریباً یک دهه افزایش داد که دولت دوازدهم به گفته وزرا در پرداخت همین یارانه ۴۵ هزار تومانی نیز معطل مانده بود.

سیدمحمدرضا احمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: یکی از اهداف سیاست هدفمندسازی یارانه‌ها عادلانه‌تر کردن تخصـیص یارانـه‌هـا و توزیع درآمد بوده است. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه پرداخت یارانه‌ها به کالاها موجب بهره‌منـدی بیشـتر ثروتمندان از آن می‌شود، گفت: این به آن دلیل است که ثروتمندان امکانات بیشتری برای بهره بـردن از کالاهای یارانه‌ای دارند. مثالی برای این امکانات بیشتر، می‌تواند اتومبیل، ساختمان‌های وسیع‌تـر، گرمایش بیشتر، روشنایی بیشتر باشد و این بهره‌مندی بیشـتر موجـب دور شـدن از هـدف اصلی سیاست تخصیص یارانه‌ها می‌شود.

مدرس دانشگاه آزاد واحد ابهر گفت: هدفمندسازی یارانه‌هـا از کانال‌هـای مختلفی بر قدرت خرید خانوارها، فقر و توزیع درآمد اثر می‌گذارد.

وی تصریح کرد: این سیاست از یک سو با حذف یارانه مواد خوراکی، آب، سـوخت و روشنایی، بهداشت و درمان و حمل و نقل باعث افزایش قیمت‌ها در جامعه و باعث کـاهش قدرت خرید، درآمد حقیقی و دستمزد حقیقی در دهک‌های جامعه می‌شود.

احمدی افزود: پرداخت یارانه نقدی در قانون هدفمندسازی یارانـه‌‌ها موجـب افـزایش درآمـد اسـمی خانوارها و در نتیجه آن افزایش قدرت خرید آن‌ها می‌شود.

وی بیان داشت: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که حذف یارانه کالایی (انرژی) و پرداخت یارانه نقدی برابر به همه مردم، موجب بهبود شاخص‌های توزیع درآمـد و فقـر شـده اسـت، لـذا ادامه سیاست پرداخت نقدی یارانه به جای یارانه کالایی پیشنهاد می‌شود.

مدرس دانشگاه آزاد واحد ابهر گریزی به پرداخت یارانه در دولت سیزدهم زد و گفت: در دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله رئیسی از اردیبهشت‌ ماه ۱۴۰۱، پرداخت یارانه‌های ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی آغاز شد که در مقایسه با آخرین پرداختی‌های یارانه نقدی و معیشتی در ابتدای دولت او، حدود چهار برابر افزایش داشت.

وی عنوان کرد: یارانه نقدی راهکاری بود که دولت دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۹ در پیش گرفت و به حساب سرپرستان خانوار ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر عضو واریز کرد. 

احمدی اظهار داشت: در زمان دولت محمود احمدی‌نژاد قیمت دلار حدود هزار تومان بود و یارانه هم حدود ۴۵ دلار، اما با افزایش قیمت دلار به سه هزار تومان و روی کار آمدن دولت حسن روحانی ارزش یارانه‌ای که پرداخت می‌شد کاهش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت یازدهم و دوازدهم در شعارهای انتخاباتی خود بارها از حذف یارانه پردرآمدها و پرداخت هدفمند یارانه‌های نقدی سخن گفته بود، گفت: ولی این وعده هیچ‌گاه به نتیجه‌ای نرسید و یارانه با همان قیمت ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مردم پرداخت می‌شد.

مدرس دانشگاه آزاد واحد ابهر افزود: درحالی دولت سیزدهم مبلغ یارانه نقدی را از ۴۵ هزار تومان بعد از تقریباً یک دهه افزایش داد که دولت یازدهم و دوازدهم به گفته وزرا در پرداخت همین یارانه ۴۵ هزار تومانی نیز معطل مانده بود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر