logo
امروز : شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
[ شناسه خبر : ۳۸۸۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
برگزاری جشنواره‌ها همت چند ارگان را می‌طلبد؛

شهر زردآلو‌های طلایی در انتظار برگزاری جشنواره

شهر-زردآلو‌های-طلایی-در-انتظار-برگزاری-جشنواره
شهرستان ماهنشان قطب تولید زردآلو در استان است و نیازمند برگزاری جشنواره‌هایی است که علاوه بر معرفی منطقه زمینه‌های توسعه اقتصادی منطقه را فراهم کند ولی تاکنون فقط یک بار این برنامه در ماهنشان اجرا شده و بعد از آن رو به تعطیلی گذاشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ اصولاً جشنواره به دوره‌ای از برگزاری مراسم و جشن‌ها گفته می‌شود که در یک مکان خاص انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید

حال آنکه وجود این جشنواره‌ها در مکان‌ها، شهرها و استان‌های مختلف و با دلایل متعدد فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برگزار می‌شود.

برگزاری جشنواره‌ها با اهداف تعیین شده و طبق نظر و خواست برگزار کنندگان آن پیش می‌رود.

پیشرفت‌های اقتصادی، اجتماعی و گردشگری با برگزاری جشنواره 

با توجه به اینکه در بیشتر شهر‌ها هزینه‌های بسیاری برای برگزاری جشنواره‌ها صرف می‌شود، اگر موفقیت‌آمیز باشند و بر اساس ریل‌گذاری پیش‌روند مزایای بسیاری را در بر خواهند داشت، که از جمله این مزایا می‌توان به رونق اقتصادی، گردشگری، برند‌سازی و معروفیت یک منطقه بر اساس تولید محصول خاص اشاره کرد.

گردشگری

گاهی وجود آثار تاریخی، منطقه گردشگری و جاذبه‌های طبیعی در یک منطقه ناشناخته است که برگزاری جشنواره‌های مختلف زمینه‌ساز معرفی و شناخت شدن و در نتیجه سبب بهبود و توسعه گردشگری می‌شود.

اقتصادی

وجود محصولات خاص یک منطقه اعم از محصولات کشاورزی و یا صنایع‌دستی و  تولیدات با برگزاری جشنواره  می‌تواند به لحاظ توسعه اقتصادی و ایجاد درآمد برای منطقه به صرفه باشد، جدای از آن افرادی که در این جشنواره‌ها حضور پیدا می‌کنند با صرف هزینه و خرید آنچه که نیاز دارند یا موارد پسند واقع شده نیز در زمینه اقتصادی تاثیرگذار باشند.

برند‌سازی

برندسازی فرآیندی است که به وسیله آن، تخصص و توانایی افراد علامت‌گذاری می‌شود و یکی از ثمرات برگزاری جشنواره‌ها نیز همین برندسازی است.

تولید بیش از ۳۰ هزار تُن زردآلو در ماهنشان 

شهرستان ماهنشان به دلیل قرار‌گیری در جوار رودخانه قزل‌اوزن و خاک حاصلخیز زمینه مناسبی برای کشت محصول کشاورزی علی‌الخصوص زردآلو فراهم کرده است که از باغات موجود در سطح شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف سالانه بیش از ۳۰ هزار تُن زردآلو برداشت می‌شود.

محصول زرد‌آلوی شهرستان بیشتر در میان شهرستان‌های همجوار و مناطقی که زردآلو تولیدی به آن‌ها صادر می‌شود شناخته می‌شود.

برگزاری زردآلو زمینه‌ساز شناخت و معرفی منطقه است

در حالی‌که اگر سالانه در فصل برداشت زردآلو جشنواره مربوط به آن در منطقه به پا شود و هر ساله در جهت رفع ایرادات جشنواره سال قبل تلاش شود و با گذر زمان توسعه داده شده و تکمیل شود و در کنار آن برنامه‌های خاص و جذاب برگزار شود هر ساله تعداد زیادی شهروند و گردشگر در این منطقه جذب می‌شود که علاوه بر توسعه گردشگری و اقتصادی می‌تواند در برندسازی محصول و معرفی منطقه تاثیرات مثبت و قابل توجهی داشته باشد.

ایجاد غرفه‌های فروش محصولات تولیدی و فرآوری از زردآلو اعم از لواشک، قیسی، برگ زردآلو، هسته زردآلو و سایر فرآورده‌ها نیز سبب رونق اقتصاد شود.

تنها یک بار جشنواره در ماهنشان برگزار شده است

در شهرستان ماهنشان سال ۱۴۰۰ گام‌های مثبتی در جهت برگزاری این جشنواره انجام شده و جشنواره با حضور و استقبال مردم برگزار شد، اما در سال‌های بعد از آن که سه سال از زمان یاد شده می‌گذرد جشنواره مربوط به زردآلو در ماهنشان برگزار نشده است.

احیا ظرفیت‌های منطقه با برگزاری جشنواره‌ها

مهدی حسینی، معاون جهاد کشاورزی ماهنشان در گفتگو با موج رسا گفت: جشنواره‌ها به دلایل مختلفی در شهرها و روستاها برگزار می‌شوند، که این برگزاری نوعی سرمایه‌گذاری است که اگر به خوبی اجرا شوند می‌تواند منجر به ایجاد یک برند منحصر به منطقه شود.

وی با بیان اینکه برگزاری جشنواره‌ها نرخ گردشگری و مشارکت اجتماعی منطقه را افزایش می‌دهند گفت: وجود چنین برنامه‌هایی سبب افزایش درآمد مردم و رونق اقتصاد نیز می‌شود و در نتیجه افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود.

معاون جهاد کشاورزی ماهنشان عنوان کرد: وجود همه عوامل یاد شده سبب احیا و افزایش ظرفیت‌های هر چه بیشتر منطقه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه وجود جشنواره‌های مختلف فرصت خوبی برای ماهنشان است ادامه داد: برگزاری این جشنواره‌ها منجر به برندسازی نیز می‌شود.

حسنی مطرح کرد: در طول سال‌های اخیر یک بار جشنواره زردآلو برگزار شد ولی برای رسیدن به نتایج مطلوب‌تر برنامه‌ریزی‌های بهتری لازم است.

برگزاری جشنواره زرد‌آلو امتیاز مثبت برای منطقه است

نجف‌علی عزیزی، رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماهنشان در رابطه با برگزاری جشنواره زردآلو بیان کرد: برگزاری جشنواره‌ها علی‌رغم اینکه نیازمند تلاش‌هایی است اما برگزاری آن‌ها امتیاز مثبت و ثمرات خوبی را برای منطقه به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ماهنشان بیشترین تولید محصول زردآلو را در استان زنجان دارد گفت: برگزاری این جشنواره زردآلو از زمینه‌های خوب برای معرفی منطقه است.

عزیزی یادآور شد: اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ماهنشان آماده است با همکاری سایر نهاد‌ها این جشنواره را احیا کند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۵۰
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۴
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۵
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۴
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۳
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۲