logo
امروز : سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۸۸۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر:

۲ دام مبتلا به سل معدوم شد

۲-دام-مبتلا-به-سل-معدوم-شد
رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر گفت: در سه ماهه اول سال‌جاری ۶۷۹ راس دام سنگین در گاوداری‌های صنعتی شهرستان ابهر تست سل انجام شد و دو دام مبتلا به بیماری سل معدوم‌سازی شد.

عبداله بیگدلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: علاوه بر رعایت مقررات بهداشتی و اصول قرنطینه‌ای، اساس کنترل سل گاوی شناسائی و حذف دام آلوده است‌.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در سه ماهه سوم سال‌جاری ۶۷۹ راس دام سنگین در گاوداری‌های صنعتی شهرستان ابهر تست سل انجام شد، گفت: دام‌های راکتور شناسائی شده پس از جداسازی از گله به کشتارگاه اعزام می‌شوند که در این تست انجام شده، دو دام مبتلا به بیماری سل معدوم‌سازی شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ابهر گفت: سل گاوی یکی از بیماری‌های واگیر و خطرناک است که علاوه بر گاو می‌تواند سایر حیوانات خون‌گرم و از جمله انسان را مبتلا کند. اهمیت جهانی این بیماری به‌دلیل ایجاد خسارات هنگفت در صنعت دام‌پروری از طریق کاهش معنی‌دار تولیدات دامی و ابتلا انسان به بیماری خطرناک سل گاوی است.

وی با بیان اینکه این بیماری توسط باسیل مایکوباکتریوم بویس ایجاد میﺷﻮد، گفت: این بیماری از جمله ﺧﻄﺮﻧﺎک‌ترین بیماری‌های ﻋﻔﻮنی منتقله از دام به اﻧﺴﺎن است و در افرادی ﻛﻪ در معرض تماس مستقیم با دام یا لاشه دام آلوده باشند، میﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﺰﻣﻦ و یا ﺣﺎد ﺗﻈﺎﻫﺮ کند. ولی امکان انتقال سل گاوی از طریق خوردن شیر پاستوریزه و یا گوشت کامل پخته شده، به انسان وجود ندارد.

بیگدلی تصریح کرد: برخورد با دلالان خرید و فروش غیرمجاز، آموزش لازم به دامداران و آگاه کردن آن‌ها از عدم خرید و فروش و جابجایی دام بدون گواهی سلامت، افزایش تعداد تست‌های سل در گاوداری‌ها، نظارت لازم بر کار گروه‌های تست سل و همکاری خوب دامداران از علل کاهش این بیماری است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر