logo
امروز : شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۰
[ شناسه خبر : ۳۸۵۷۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت؛

شهید چمران نمونه ارزنده مديريت جهادی بود

شهید-چمران-نمونه-ارزنده-مديريت-جهادی-بود
شهید چمران الگوی مبارز و مجاهد واقعی برای نخبگان، در دو جلوه جنگ سخت و جنگ نرم بسیج است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» گفتمان مقاومت اسلامی در مقابل نظام سلطه جهانی، یکی از راهبردی‌ترین و واقع‌بینانه‌ترین سیاسـت‌های کلان انقلاب اسلـامی ایران است. این گفتمان توسط شخصیت‌های بزرگی در سـال‌های اخیر عملیاتی شده است. شهید چمران و شهید سلیمانی از چهره‌های بین‌المللی این گفتمان و چه بسا اسطوره‌های ماندگار این جبهه شناخته می‌شوند.

بیشتر بخوانید

مكتبی كه امام خمینی (ره) با انقلاب اسلامی ایجاد کرد، شخصیت‌های بزرگی در دل خود تربیت کرد و پرورش داد كه برای گســترش آرمان‌های اسلامی و انقلابی به مرزهای جغرافیایی بسنده نداشتند و جبهه مقاومت اسلامی را تا لبنان، سوریه، عراق، بحرین و یمن مورد توجه قرار دادند.

 شهید مصطفی چمران و شهید قاسم سلیمانی دو تن از شخصیت‌ها و رهبران بزرگ مقاومت اسـلامی منطقه هستند. بین این دو نابغه نظامی نه تنها در سیره و رفتار شباهت‌های فراوانی وجود دارد بلكه در دست نوشته‌ها و وصیت‌نامه این دو شخصیت هم، قرابت‌های زیادی وجود دارد. 

شهید چمران نخبه‌ای علمی هنری است که حقیقتاً نخبه بود و در جنگ، لباس نظامی بر تن کرد و نظامی شد و شهیدی شجاع که ضمن داشتن بالاترین درجات دانشجویی تحصیل در آمریکا، زمانی که احساس کرد لازم است به میدان مبارزه وارد شـود، با استفاده از همان استعداد و توانایی و همت وارد این میدان شد و کارهای بزرگی انجام داد. 

دنیا و مقام برای ایشان مهم نبود. اینکه به اسم چه کسی تمام می‌شود برای ایشان اهمیتی نداشت. با‌انصاف و شجاع و سرسخت بود. در عین لطافت و رقت و نازک‌مزاجى شاعرانه و عارفانه، در مقام جنگ سربازی سخت‌كوش بود. در وجود چنین انسانی تضاد بین سنت و مدرنیته حرف بیهوده‌ای بیش نیست. 

چمران دانشمند فیزیک پلاسمای درجه عالی‌ای بود که در کنار شخصیت یک گروهبان تعلیم‌دهنده عملیات نظامی، احساسات رقیق و ایمان قوی داشت که نشان داد تضاد بین ایمان و علم، تضادی دروغین و خنده‌آور است. جمع علم و ایمان، سنت و تجدد، نظر و عمل، عشق و عقل در وجود چنین شخصیتی نشان از آن دارد که این تضادها بی معناست. 

چمران آب و آتش را با هم داشت و نشان داد که عقل معنوی ایمانی نه تنها با عشق منافاتی ندارد بلکه پشتیبان این عشق پاک و مقدس است هر چند یک نظامی به تمام معنا بود و دنیا و جلوه‌های زندگی برای او ارزشی نداشت، لذات زندگی را می‌فهمید. بسیار لطیف و خوش ذوق و عکاس با مهارتی بود.

هنرمند بود و دل باصفایى داشت؛ عرفان نظرى نخوانده بود؛ شاید در هیچ مسلک توحیدى و سلوک عملى هم پیش كسى آموزش ندیده بود، اما دل چمران، دلی خداجو و دل باصفا بود. اهل مناجات و اهل معنا بود.

در اینکه شهید چمران به عنوان یکی از شهدای ویژه و والا مقام دفاع مقدس، با جانفشانی، ایثار و گذشت و مقاومت در مقابل دشمن بعثی و حامیان آن، توطئه دشمن را خنثی کردند و حال و آینده و عزت کشــور را رقم زدند، شــکی نیست. اما آنچه ایشان را از بقیه متمایز می‌کند، حماسه‌آفرینی امثال ایشان است.

 شهید چمران با تمرین‌هایی که قبل از انقلاب در فلسطین و مصر دیده بود، در کارها مهارت بالایی داشت و تربیت و آموزش‌های جنگ و مکان‌هایی برای تمرین تأسیس کرد. تقریباً غیر از او کسی مهارتی نداشت. 

فرمانده بسیاری از عملیات‌ها را بر عهده داشت و نماینده امام راحل در کل امور جنگ بود الگوی مبارز و مجاهد واقعی برای نخبگان که در دو جلوه جنگ سخت و جنگ نرم بسیج، الگوی واقعی مفهوم حقیقی آن نشان می‌دهد؛ نخبگی مجموعه‌ای از سه ویژگی هوش و استعداد همت است.

گذشته از آن با توجه به اینکه تفکر و تعمق درباره اصل نخبگی و برجسـته برای مطالعه و کار و تلاش و حوصله تحســین‌برانگیز برای پیگیری و مداومت است و نگاه عالمانه و حکیمانه به این ویژگی‌ها، روشن می‌کند که همه آنها نعمت و رزق الهی است.

شهید چمران با انفاق نخبگی خود در راه خدا و خیر بندگان خدا در دفاع مقدس و قرار دادن آن در خدمت حال و آینده ملت و کشور، هدایت خداوند شامل حال ایشان شد؛ به گونه‌ای که هم ویژگی‌های نخبگی او بیشتر شد و هم خداوند علم و دانش او را در عرصه‌ای که نیاز حقیقی وجود داشت هدایت کرد و شهید چمران را به نمونه بارز هدایت الهی نخبگی تبدیل کرد‌.

در صحنه مقاومت اسلامی، دشمنی استکبار همیشگی است و رهرو این مسیر، در مواجه با دشمن، شـجاع و بدون ترس، امیدوار، عاقل و خردمند، بدون احساسات سطحی و مبتکرانه است.

دشمن در تضعیف اندیشه مقاومت که قدرتمندترین سلاح یک ملّت است؛ توجه دارد و آن را از تضعیف شــدن حفــظ می‌کند، دشمنی دائم اسطوره مقاومت با ظالمان و همکاری نداشتن با آنها و حمایت از مظلوم، خط فکری دائمی اسطوره مقاومت است.

ویژگی اشداء علی الکفار و رحما بینهم آنچنان در شهید چمران بارز اســت که نیاز به اثبات ندارد. شخصی که الگوی واقعی جنگ نرم و سخت است، بصیرت از ویژگی‌های بارز او است و دائم در صحنه است و با مهارت؛ روشـنگری دارد و جهاد، به تصویب لایحه‌ای که جای مستشاران آمریکایی را در ارتش جمهوری اســلامی تثبیت می‌کند، دقت دارد و با مخالفت خود مانع از آن می‌شود و به خروج عوامل بیگانه منجر می‌شــود و سرانجام او، شهادت در میدان مبارزه است؛ دشمن‌شناسی و مبارزه دائم عنصری غیرقابل تفکیک از همه ابعاد زندگی محسوب می‌شود.

عذرا جعفریان، خبرنگار

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر