logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۵
[ شناسه خبر : ۳۸۵۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
فیلم؛

حمام تاریخی حاج‌داداش معماری رویایی ایرانی اسلامی

حمام-تاریخی-حاج‌داداش-معماری-رویایی-ایرانی-اسلامی
یکی از بناهای تاریخی دیدنی زنجان حمام حاج‌داداش است که در بازار پایین رو به روی مسجد میرزا مهدی واقع شده، قدمت این بنا به 150 تا 200 سال قبل، اوایل دوره قاجاریه می‌رسد.

گزارش تصویری پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» یکی از بناهای تاریخی دیدنی زنجان حمام حاج داداش است که در بازار پایین رو به روی مسجد میرزا مهدی واقع شده، قدمت این بنا به 150 تا 200 سال قبل، اوایل دوره قاجاریه می‌رسد. 

بیشتر بخوانید

این مکان تاریخی تنها حمام قدیمی است که بر روی چهار ستون سنگی بنا شده و نام آن به گفته اهالی قدیم شهر از سازنده آن یعنی حاج داداش گرفته شده است.

 معماری منحصر به‌ فرد این بنا تاریخی نشان از هنر و سلیقه خوب مردم ایران است، معماری که از گذشته تاکنون چنان جلوگری می‌کند که هر گردشگری را ساعت‌ها مشغول خود می‌کند.

 وقتی قدم در این مجموعه تاریخی می‌گذارید آرامش خاصی را تجربه می‌کنید، و تزئین آن با کاشی‌های رنگارنگ جذابیت این بنا را دو چندان کرده، بنای حاج داداش یکی از مهم‌ترین بناهای تاریخی استان زنجان بوده که امروزه کاربری آن از حمام به سفره‌خانه تغییر کرده است.

 مصالح استفاده شده در ساخت حمام سنتی حاج داداش شامل آجر، سنگ تراورتن، ملات گچ، ساروج، آهک و کاشی است. کاشی‌های فیروزه‌ای، زرد و آبی رنگ حوض حمام واقعا جلوه‌ای رویایی به آن بخشیده‌اند. آب مورد نیاز حمام از طریق چاه‌های مختلفی تامین می‌شد که به صورت مستقیم به داخل حوض راه دارند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر