logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۸۵۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
بعد از سال‌ها چشم انتظاری؛

مردم دندی از آب سد استقبال نکردند

مردم-دندی-از-آب-سد-استقبال-نکردند
در حال حاضر وضعیت آب آشامیدنی شهر دندی به شدت کاهش یافته و سبب ناراحتی و نارضایتی مردم این شهر شده است گویا ورود آب سد ایالو به چرخه آب شرب شهری سبب این مشکلات شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» آب مهم‌ترین و بیشترین نیاز هر موجود زنده در کره زمین است که نه تنها برای آشامیدن ضروری است بلکه عامل مهم و حساس در سایر عرصه‌ها نیز هست.

بیشتر بخوانید

همه کارها از جمله کشاورزی، دامپروری، تولید و هزاران کار و فعالیت دیگر  نیاز مهم و حیاتی به آب دارند.
آبی که خورده می‌شود باید سالم، تمیز و عاری از هرگونه بیماری باشد تا سلامت بدن و شادابی و نشاط آن را تامین کند در غیر این صورت زمینه‌ساز و انتقال دهنده انواع بیماری‌ها خواهد بود.
امروز در برخی از نقاط کم برخوردار دنیا در اثر نبود یا کمبود بهداشت، در دسترس نبودن آب تمیز و استفاده از آب آلوده در کارهای روزانه بسیاری از افراد به خصوص رده‌ سنی حساس مثل کودکان و سالمندان دچار بیماری‌های مختلف که گاهی اوقات باعث مرگ آن‌ها منجر می‌شود شده‌ است.

بیماری‌های متعدد و فراوانی از جمله بیماری‌های گوارشی، انگلی، حصبه، وبا، کِرم روده، بیماری‌های پوستی و هزاران بیماری دیگر از طریق آب آلوده قابلیت انتقال دارد.

مصرف آب آشامیدنی ناسالم عوارض جدی دارد از این رو آبی که در دسترس مردم و جهت مصرف قرار می‌گیرد باید سالم و مطمئن باشد.

کیفیت نامطلوب و بوی بد آب شهر دَندی

دَندی یکی از شهرهای استان زنجان است، این شهر مرکز بخش انگوران بوده و جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، برابر با ۴ هزار و ۸۷ نفر بوده است، در حال حاضر کیفیت آب آشامیدنی شهر دندی به شدت کاهش یافته که سبب ناراحتی و نارضایتی مردم این شهر شده است.

حدود ۱۰ روز است که مردم شهر دندی از وضعیت، کیفیت آب آشامیدنی شهر خود گلایه‌مند هستند.

آلودگی به حدی است که حتی آبی که از سیستم لوله‌کشی در دسترس قرار می‌گیرد بر اساس بوی نامطلوبی که دارد حتی در انجام کار‌ها نیز زمینه‌های رنجش شهروندان را فراهم کرده است.

یکی از ساکنان شهر دندی در گفتگو با موج‌رسا گفت: ما مشکلی در زمینه آب نداشتیم و حدود ۱۰ روز است که آبی با بوی خاصی شبیه ماهی در دسترس ما قرار دارد.

وی افزود: ما اوایل گمان داشتیم با جوشاندن مشکل آب حل می‌شود و قابل مصرف خواهد شد، اما با چندین بار جوشاندن نیز مشکل حل نشد و مجدد بوی بد وجود دارد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: اوایل رنگ آب نیز به حال زردی تمایل داشت اما با گذشت زمان مشکل شفافیت حل شد ولی بوی بدی شبیه گازوئیل مدام وجود دارد.

مردم شهر دندی در صدد دسترسی به آب آشامیدنی سالم

وی با بیان اینکه آب منازل قابل استفاده نیستند گفت: مردم شهر برای تهیه آب تمیز مسافت طولانی طی می‌کنند تا از چشمه‌ها آب تهیه کنند.

این شهروند خاطر نشان کرد: چشمه روستای بلند‌پرچین علی‌رغم مسیر طولانی، یکی از چشمه‌های مدنظر مردم بود که به دلیل وجود جمعیت زیاد مردم با اعتراض اهالی بلند‌پرچین مواجه شدند.

یکی از بانوان شهر دندی در گفتگو با موج‌رسا گفت: مردمی که وسیله نقلیه دارند می‌توانند از چشمه‌ها آب تهیه کنند اما برخی از همسایگان از جمله کهنسالان این امکان را ندارند و گاها مجبور به تهیه آب معدنی هستند.

فاصله‌گیری کودکان از آب

وی یادآور شد: در این چند روز کودکان از آب فراری هستند و به انجام فعالیت‌هایی نظیر استحمام، شستن دست و صورت که نیاز به آب دارند رمقی از خود نشان نمی‌دهند.

این بانوی اهل دندی یادآور شد: چند روز است که وجود این آب برایمان مشکلات بهداشتی ایجاد کرده است، امیدواریم قبل از اینکه زمینه ایجاد و انتقال بیماری را فراهم آورد مشکل حل شود.

سیستم آب شهر دندی مجددا به آب چاه متصل شد

پس از پیگیری مکرر این موضوع از اداره آب و فاضلاب ماهنشان، مجید قنبری، مدیر امور آب و فاضلاب ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرد: هفته گذشته بعد از اینکه خط انتقال آب سد ایالو شست‌و‌شو داده شد بعد از اتمام کار، زمانی که آب متصل شد تعدادی از مشترکین به طعم و بوی آب اعتراض داشتند.

وی ادامه داد: مجددا طرح متوقف شد و آب چاه به سیستم آب شهری متصل شد و واحد کنترل کیفیت پیگیر مسئله و انجام آزمایش‌های تکمیلی هستند تا به نتیجه قطعی برسند.

مدیر امور آب و فاضلاب ماهنشان با بیان اینکه ۲۴ ساعت آب سد وارد سیستم شهری شده بود مطرح کرد: در حال حاضر آب چاه به سیستم آب شهری متصل است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر