logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۲۸
[ شناسه خبر : ۳۸۴۷۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

نامزدها نگرانی معیشتی مردم را از بین ببرند

نامزدها-نگرانی-معیشتی-مردم-را-از-بین-ببرند
مشکل اصلی اقتصاد، عدم شفافیت است. نجات اقتصاد، با مولدسازی و مشارکت مردم شدنی است. نامزدها باید نگرانی معیشتی مردم را از بین ببرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» گرچه داغ سنگین شهادت جانسوز شهدای پرواز اردیبهشت، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی «رئیس‌جمهور جامع‌الاطراف و خستگی‌ناپذیر»، آیت‌الله سیدمحمدعلی آل‌هاشم «نماینده ولی‌فقیه در استان آذربایجان‌شرقی و امام جمعه معتبر تبریز»، حسین امیرعبداللهیان «وزیر مجاهد امور خارجه و جبهه مقاومت»، مالک رحمتی «استاندار انقلابی آذربایجان‌شرقی» و سایر همراهان ایشان در سانحه سقوط بالگرد، هنوز هم پا برجاست اما ادامه مسیر بی‌مقصد خدمت به مردم همچنان برای خدمتگزاران صدیق نظام اسلامی آماده پیمایش است.

بیشتر بخوانید

مهم‌ترین خبر این روزهای کشور مربوط به تبلیغات نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری است به‌طوری که سازمان صداوسیما، رسانه‌ها، روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده‌ای به معرفی نامزدها و برنامه‌های آنان پرداخته‌اند تا به مردم در انتخاب گزینه اصلح کمک کنند.

آنچه در این میان حائز اهمیت است، جانشینی شهید جمهور با آن همه خصایص نیکوی اخلاقی و مدیریتی و راهبرد مهم و خطیر حفظ وحدت و انسجام ملی است که کار را برای نفر بعدی بسیار سخت و دشوار می‌کند.

 نامزدهای این دوره باید به نصاب جدید و ممتازی که آیت‌الله رئیسی(ره) از جمهوری اسلامی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل ایجاد کرد، توجه جدی داشته و همان مسیر ریل‌گذاری شده یعنی، «خدمت، عزت و اقتدار» را ادامه دهند.

نامزدها باید در رابطه با مهم‌ترین موضوعات در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی، نظر شفاف خود را اعلام کنند و به دور از هرگونه حرف و شعار، واقع‌گرا باشند و وعده‌های خیالی و دست‌نیافتنی ندهند.

مشکل اصلی اقتصاد، عدم شفافیت است. نجات اقتصاد، با مولدسازی و مشارکت مردم شدنی است. نامزدها باید نگرانی معیشتی مردم را از بین ببرند و برنامه‌های تخصصی خود در کنترل ۸ هزار همت نقدینگی را ارائه کرده و آن را به سمت ساخت‌وساز، سرمایه‌گذاری و تولید ببرند.

کشور در شرایطی که نفت باید از بودجه بیرون کشیده شود، ۱۰۰ همت بودجه به یارانه‌های مستقیم و ۱۰۰ همت دیگر به حقوق کشوری و لشگری اختصاص پیدا می‌کند، معافیت‌های مالیاتی کاهش داده شود، سهم مالیات در بودجه مشخص شود، پایه‌های مالیاتی افزایش پیدا کند، قوانین محکم فرار مالیاتی اجرا شود و نظارت‌های جدی اعمال شود، به رئیس‌جمهوری کاربلد، متخصص و دارای کارنامه درخشان و درست نیاز دارد تا بتواند چالش‌ها را پاسخ دهد، بحران‌ها را برطرف کند، با دنیا تعامل سازنده برقرار کند و مذاکره با جهان را در دستور کار دولت خود داشته باشد.

نحوه جبران کسری بودجه و تعیین و تکلیف ناترازی‌ها به خصوص در حوزه انرژی و حامل‌های سوخت و مدیریت درست خودروسازان، سایر موضوعاتی هستند که باید با استفاده از نظر کارشناسان خبره و نخبگان دلسوز، به نفع مردم و با قصد کوچک‌تر کردن دولت صورت بپذیرند.

حفظ استقلال بانک مرکزی، عدم فشار به بانک‌های عامل، عدم استقراض و فروش اوراق، ثبات بازار و برنامه‌ریزی اقتصادی، ازجمله مباحث مهمی هستند که دولت باید نسبت به آن‌ها توجه و جایگاه ویژه قائل باشد تا بتواند نرخ تورم را کنترل کند و با چاپ بی‌حساب پول، باعث افزایش تورم نشود. البته الگوبرداری از نحوه مدیریت بسیاری از کشورها که نرخ تورم تک‌رقمی دارند هم موضوع بسیار مهمی است که باید دنبال شود.

کاهش وابستگی کشور به نفت «به‌عنوان میراث قجری و پهلوی» از طریق مالیات، اصلاح سیاست‌های کلی در حوزه‌های مختلف ارزی و تجاری، رفع مشکلات نظام برنامه‌ریزی، اعتمادسازی، تهیه و تدوین قوانین نظارت‌پذیر با قابلیت اجرا، عدم برداشت از صندوق توسعه، وابستگی بودجه به منابع طبیعی، جلوگیری از خام‌فروشی، از بین بردن موانع تولید و افزایش تولید ناخالص داخلی با مشارکت واقعی مردم و بخش خصوصی (نه خصولتی) و توجه به خط فقر، از دیگر مباحث نجات‌دهنده اقتصاد هستند که با همکاری مؤثر دولت و مجلس به اتفاقات بزرگ خواهند انجامید.

دولت باید بداند رقیب بخش خصوصی نیست، بلکه تسهیل‌گر و هدایت‌گر آن است، اگر اداره امور به دست مردم باشد و چرخ اقتصاد با مشارکت مردم بچرخد، تفکر چسبندگی و نگاه‌های حاکمیتی و حزبی از بین می‌رود و منویات و تصریحات رهبر فرزانه انقلاب عملیاتی می‌شوند و شعارهای چند ساله معظم‌له در زمینه‌های تولید و اقتصاد، به مرحله اجرا در می‌آیند.

در پایان باید گفت دوره مسئولیت مدیران، دیر یا زود به اتمام می‌رسد، میز و صندلی برای هیچ مسئولی دائمی نبوده و نیست، بنابراین باید به مردم آسان گرفته شود، سرمایه‌گذاران دلگرم و حمایت شوند، هر قانونی که به نفع مردم است اجرا شود و هر کدام که ممکن است باعث نگرانی و دغدغه مردم شود، کنار برود و از دستور کار خارج شود.

محمدمهزیار زرینه، مدرس دانشگاه و عضو بنیاد حامیان دانشگاه فرهنگیان کشور، کارشناس سیاسی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر