logo
امروز : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۳۵
[ شناسه خبر : ۳۸۴۲۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدرس دانشگاه فرهنگیان:

امام باقر (ع) ریشه درونی اسلام را عیان کرد

امام-باقر-(ع)-ریشه-درونی-اسلام-را-عیان-کرد
مدرس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در زمان امامت امام باقر (ع) حقایق و مفاهیم اسلامی در یک پوسته‌ای از دروغ و ریا پوشیده شده بود، گفت: با تلاش‌های خود مغز درونی اسلام را در کام مشتاقان حقیقت عیان کرد.

یحیی حمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا» با بیان اینکه از نظر جامعه شناختی حاصل فعالیت‌های امام باقر ( ع) ادامه سیره ائمه است، گفت: این امام همام حقایق و مفاهیم اسلامی در یک پوسته‌ای از دروغ و ریا پوشیده شده بود، آشکار کرده و مغز درونی اسلام را در کام مشتاقان حقیقت عیان کردند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: دوره امامت ایشان در قالب دعا، مناجات و رساله حقوق به ارشاد انسان‌ها با هدف مبارزه با ابتذال فرهنگی بود.

مدرس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه ایشان معروف به باقرالعلوم بودند که به معنای شکافنده دانش است، عنوان کرد: در دوره‌ای که جامعه اسلامی در وضع فرهنگی نابسامانی به سر می‌برد و عرصه فرهنگی جامعه گرفتار چالش‌های عمیق عقیدتی و درگیری‌های مختلف فقهی شده‌ بود، توانست اسلام واقعی را زنده نگه دارد.

وی ادامه داد: امام باقر (ع) در دوره امامت خویش فرصت‌های مناسبی را برای گسترش و استحکام معارف شیعی و ترویج آن در میان اقشار مختلف مسلمانان به دست آورد. 

حمدی با بیان اینکه در آن دوران حساس و بحرانی، امام پنجم نهضت فکری و فرهنگی گسترده‌ای را آغاز کرد و شاگردان مهمی را تربیت کرد، گفت: با تربیت شاگردان دینی و تشکیل یک شبکه علمی و شروع مبارزه با قدرت‌های آن زمان خواستار این بودند که دین و حقایق آن را بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: با تشکیل یک نهضت علمی و با وجود شاگردان و محدثان، عالمان بسیاری را به جامعه تحویل دادند که در زمان امام صادق ( ع) به بار نشست.

مدرس دانشگاه فرهنگیان افزود: تشکیل یک مکتب یا دانشگاه جعفری حاصل تلاش و پافشاری امام باقر (ع) بوده و هسته مرکزی مکتب علمی و فقهی را به اوج رساندند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر