logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۴۱
[ شناسه خبر : ۳۸۲۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
دانا گزارش می‌دهد؛

تحول اقتصادی مهم در توافق اوراسیایی

تحول-اقتصادی-مهم-در-توافق-اوراسیایی
نقش ایران در بازار جهانی انرژی، موضوع مورد توجه اکثر کشورهای دنیا از جمله کشورهای شانگ‌های است و همکاری ایران با گروه بریکس و شانگ‌های در دور زدن تحریم‌ها بر علیه ایران، اثر مثبت خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی  دانا؛ روند تبدیل عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگ‌های از عضو ناظر به عضو اصلی، شهریور سال ۱۴۰۰، در اولین حضور آیت‌الله رئیسی به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران در بیست و یکمین نشست سران این سازمان در دوشنبه پایتخت تاجیکستان رقم خورد.

بیشتر بخوانید

پس از موافقت اعضای این پیمان به عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در شانگ‌های و با انجام فرایند فنی و انجام تعهدات رویه‌ای در روند تبدیل عضویت کشورمان، «قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگ‌های» در بهمن ۱۴۰۱ در مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ ۱۵ بهمن به تأیید شورای نگهبان رسید.

رئیس جمهور فقید در اولین سخنرانی خود به عنوان یکی از اعضای اصلی شانگ‌های اظهار کرد: با اتکا به تجربه دهه‌های گذشته، اینک کاملاً مشهود است که در کنار نظامی‌گری، آنچه بسترساز نظام سلطه غربی شده، سلطه دلار بوده است و لذا هرگونه تلاش برای شکل‌دهی به یک نظام عادلانه بین‌المللی، نیازمند حذف این ابزار سلطه در مناسبات درون منطقه‌ای است.

عضویت ایران در شانگ‌های چالشی برای نظم جهانی مد نظر آمریکایی‌ها است

عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگ‌های نه‌تنها در زمینه گسترش روابط با کشورهای عضو در زمینه‌های اقتصادی و سیاسی از اهمیت بالایی برخوردار است، بلکه این عضویت می‌تواند در فراخوان برای به چالش کشیدن نظم جهانی به رهبری ایالات متحده آمریکا تأثیر داشته و زمینه‌ساز شکل‌گیری نظم نوین جهانی شود.

سازمان همکاری شانگ‌های یکی از مهم‌ترین نهادهای بین‌المللی است که قصد جایگزین کردن نظم آمریکایی را با نظمی آسیایی را دارد؛ نظمی که اگرچه شاید تمام شاکله ساختار بین‌المللی را تهدید نمی‌کند اما دستکم، مروج و مدافع این باور است که غرب دیگر اعتبار کافی برای به دست گرفتن پرچم کدخدایی بر دنیا را ندارد.

تحول اقتصادی مهم در توافق اوراسیا

دومین مجمع کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حالی سوم خرداد ۱۴۰۲ در مسکو آغاز به کار کرد که جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای تجارت آزاد با کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرده بود. 

جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ موافقت‌نامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EEU) را امضا کرد و پس از چهار سال در زمینه تجارت خارجی با این اتحادیه، تجربیات موفقی را به دست آورد.

سرانجام در دولت سیزدهم این اتحادیه و جمهوری اسلامی ایران به امضای توافقنامه نهایی و جامع ایجاد منطقه آزاد تجاری نزدیک شده‌اند، موضوعی که به تحقق تحول اقتصادی مهم در این کشورها منجر خواهد شد.

در خرداد ماه ۱۴۰۲ شورای‌عالی اقتصادی اوراسیا به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه در مسکو برگزار شد، سران کشورهای عضو این اتحادیه بر اهمیت همکاری ترانزیتی و گسترش همکاری‌های تجاری با جمهوری اسلامی ایران تأکید کردند که این امر حاکی از میزان اثرگذاری ایران در مبادلات اقتصادی آسیایی است.

در واقع اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از مهم‌ترین گروه‌های اقتصادی در همسایگی ایران است که دارای نقاط مشترک فرهنگی، سیاسی و ژئوپلیتیک با ایران بوده و از اهمیت ویژه‌ای برای این کشور برخوردار است.

توافق با اتحادیه اقتصادی اوراسیا یکی از مهم‌ترین تجربه‌های جدی ایران در توافق با یک اتحادیه اقتصادی منطقه‌ای به شمار می‌رود که می‌توان از آن به عنوان یکی از کامل‌ترین و مفصل‌ترین موافقت‌نامه‌های تجاری ایران نام برد.

نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگ‌های

حال در شرایط روزهای اخیر که کشور در غم از دست دادن رئیس جمهور فقید و وزیر امور خارجه و هیات همراه است، نشست شورای وزیران امور خارجه سازمان همکاری شانگ‌های نیز در حال برگزاری است و در این نشست مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به جای شهید حسین امیر عبداللهیان شرکت کرد.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فقید کشورمان طی سخنانی در آخرین نشست این اجلاس اظهار کرده بود: جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که سازمان همکاری‌های شانگ‌های به عنوان سازمانی در حال رشد با شاخصه‌ها و ظرفیت‌های قابل توجه، از جایگاه ممتازی در ارتقای روند توسعه همکاری‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی برخوردار است، قطعاً مزایای عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در تاریخ ماندگار خواهد شد.

شورای وزیران امور خارجه یکی از مهم‌ترین نهادهای سازمان همکاری شانگ‌های است که به صورت سالانه و معمولاً یک ماه قبل از نشست شورای سران برگزار می‌شود.

در همین راستا نشست شورای وزیران خارجه عضو سازمان همکاری شانگ‌های اول خرداد ماه در آستانه پایتخت قزاقستان برگزار شد و قرار بود شهید حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه فقید کشورمان نیز در اولین حضور ایران در این سطح به عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگ‌های، شرکت و مواضع و نظرات کشورمان را از جایگاه یک عضو مهم و تأثیرگذار سازمان همکاری شانگ‌های بیان کند.

مراد نرتلو، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قزاقستان، دامو راوی، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه هند، مهدی صفری، معاون اقتصادی وزیر امور خارجه ایران، وانگ‌یی، وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین، جینبک کولیبایف، وزیر امور خارجه قرقیزستان، اسحاق‌دار، معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه ایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، سراج‌الدین مهرالدین، وزیر امور خارجه جمهوری تاجیکستان، بختیار سعیدوف، وزیر امور خارجه ازبکستان، سرگئی آلینیک، وزیر امور خارجه بلاروس، ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، روسلان میرزایف، مدیر کمیته اجرایی ساختار منطقه‌ای ضدتروریسم سازمان همکاری شانگ‌های از جمله شرکت‌کنندگان در نشست امروز در آستانه بودند.

این نشست در حالی برگزار شد که تا پیش از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور اعلام شده بود، هشتمین نشست گروه کاری ارتقای سرمایه‌گذاری سازمان همکاری شانگ‌های هم‌زمان با اولین سال عضویت ایران، به میزبانی کشورمان و در سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران برگزار می‌شود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر