logo
امروز : دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۹
[ شناسه خبر : ۳۷۷۶۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
مشقی از دفتر انسانیت؛

جان‌هایی که با اهدا عضو جاودانه می‌شوند

جان‌هایی-که-با-اهدا-عضو-جاودانه-می‌شوند
اهدای عضو اهدای زندگی است که می‌توان با اهدای عضو افرادی که مرگ مغزی شده‌اند و امیدی به حیات مجدد آن‌ها نیست به افراد نیازمند عضو، حیات مجدد بخشید.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» سالانه تعداد زیادی از مردم جهان و در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند که دیگر ادامه حیات برای آنان وجود ندارد و این افراد بدون اهدا عضو به افراد دیگر به خاک سپرده می‌شوند در حالی که تعداد زیادی انسان‌ها چشم انتظار اعضا بوده تا شرایطشان به حالت عادی باز گردد و به زندگی ادامه دهند.

بیشتر بخوانید

با این وجود طبق آمار سالانه بین ۵ تا ۸ هزار نفر در ایران دچار مرگ مغزی می‌شوند که هر مرگ مغزی حداقل یک تا هشت عضو می‌تواند اهدا کند و بیشترین عضوی که می‌تواند اهدا شود که کبد، قلب، روده‌ها و لوزالمعده و غیره است.

علاوه بر اعضای بدن برخی از بافت‌های بدن نیز قابل اهدا هستند که می‌توان به افرادی که در انتظار اعضا و ادامه حیات هستند زندگی تازه داد.

اهدای عضو یک حرکت خداپسندانه و عشق به هم‌نوع محسوب می‌شود.

دین مبین اسلام، اهمیت و ارزش فوق‌العاده‌ای برای نجات جان انسان‌ها قرار داده است و در آیه ٣٢ سوره مبارکه مائده به تصریح اشاره شده است که هرگاه کسی باعث بقای نفسی شود مانند آن است که باعث نجات جان تمام انسان‌ها شده است.

می‌توان با توجه به معنی این آیه بیان کرد که اهدای عضو افرادی که مرگ مغزی شده‌اند همان بقای نفس است و این امر نزد خداوند امری پسندیده است.

در این میان جعفر رضازاده جوانی بود که در سال ۹۴ در حالی که تنها ۲۴ سال سن داشت دچار مرگ مغزی شد و خانواده او با اهدای اعضا و بافت‌های این جوان  به چندین خانواده شادی و به چندین شخص امکان ادامه حیات دادند.

اکرم رضازاده، خواهر جعفر رضا‌زاده در گفتگو با موج‌رسا در حالی که ۹ سال از آن اتفاق می‌گذرد با بغض عجیبی برایمان تعریف می‌کند: وقتی خانواده‌ام آگاه شدند که دیگر امکان ادامه حیات برادرم وجود ندارد راضی به اهدا عضو شدند و برادرم اولین فردی بود که در ماهنشان اقدام به اهدا عضو کرد.

وی ادامه داد: مادرم تا قبل از اهدا عضو و امضای رضایت‌نامه بی‌قراری می‌کرد ولی بعد از آن اتفاق و اهدا صبری عجیب وجود مادرم را گرفته بود.

رضازاده تصریح کرد: ما علاوه بر جعفر برادر دیگرم به نام مرسل را نیز در ۱۸ سالگی از دست دادیم مادرم گفت؛ ای کاش.. ای کاش .. در زمان تصادف مرسل نیز می‌توانستیم اعضای بدن او را نیز اهدا کنیم و زندگی را به چندین خانواده چشم انتظار نیز هدیه کنیم.

رضا‌زاده اظهار کرد: ما هنوز هم رفتن جعفر را باور نکرده‌ایم ولی اهدا عضو برادرم سبب آرامش و صبر خانواده ما شده است.

وی با بغضی اندوهگین ادامه داد: خداوند جعفر ما را گرفت ولی با اعضای او چند نفر به آغوش خانواده برگشتند و خانواده‌هاشان به زندگی امیدوار شدند.

وی تاکید کرد: خداوند هیچکسی را در شرایط ما قرار ندهد و با مرگ اعضای خانواده به امتحان نکشد ولی اگر خدایی نکرده، عضوی از خانواده‌ای دچار مرگ مغزی شد با اهدای عضو او چراغ خانه‌های دیگران را روشن کنند.

رضا‌زاده بیان کرد: من خود پیگیر کارت اهدا عضو بودم تا اگر حادثه‌ای رخ داد من نیز مانند برادرم امید را به چندین خانواده بازگردانم.

 ۱۶ اهدا عضو در زنجان طی سال گذشته

 

شهریار اماموردی مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود: طی سال گذشته در مجموع ۱۶ مورد کسب رضایت از بیمار مرگ مغزی برای اهدای عضو در این استان به ثبت رسید.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۸ مورد به دلایلی از قبیل سن بالا و وجود بیماری‌های مختلف قابلیت اهدای عضو را نداشتند و چهار مورد نیز به اهدا نرسیدند، اهدای عضو از موارد مرگ مغزی در این استان ۱۶ درصد اعلام شد که این میزان در میانگین کشوری ۱۳.۶ درصد بود.

وی افزود: طی سال گذشته ۴۵ مورد مرگ مغزی در این استان شناسایی شد که از این تعداد هفت مورد به کسب رضایت برای اهدای عضو منجر نشد.

اماموردی ادامه داد: هرچند اهدای عضو در سال ۱۴۰۲ وضعیت مناسبی داشته اما در مقایسه با سال های گذشته اندکی کاهش یافته است.

مسئول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی زنجان با تاکید بر اینکه اهدای عضو کاری خداپسندانه و ماندگار است، ادامه داد: در کتاب آسمانی قرآن نیز به این مهم اشاره شده است که نجات یک انسان به معنی نجات کل انسان‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه ترویج فرهنگ اهدای عضو می‌تواند به نجات انسان‌های نیازمند کمک بسزایی کند، خاطرنشان کرد: هر مورد مرگ مغزی می‌تواند یک تا هشت بیمار نیازمند پیوند عضو را از مرگ نجات دهد و به همین دلیل این موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است.

اماموردی از جمله روش‌های دریافت کارت اهدای عضو را ارسال کد ملی به شماره ۳۴۳۲، شماره‌گیری #۳ *۳۴۳۲* یا مراجعه به سایت اهدای عضو به آدرس https://register.ehda.sbmu.ac.ir/ جهت اخذ کارت اهدای عضو اعلام کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر