logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۷۶۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان:

صادرکنندگان همچنان درگیر صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای هستند

صادرکنندگان-همچنان-درگیر-صدور-بخشنامه‌های-لحظه‌ای-هستند
رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با اشاره به معضل صدور بخشنامه‌های صادراتی گفت: صادرکنندگان همچنان درگیر صدور بخشنامه‌های لحظه‌ای هستند.

مهدی رنگرونا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه سال گذشته در استان زنجان شاهد کاهش صادرات بودیم، اظهار کرد: این کاهش به دلایل مختلفی برمی‌گردد و دلایل اصلی این اتفاق استانی نیست چرا که مسئولان استانی به ویژه نهادهایی که درگیر صادرات هستند هیچ گونه کم‌کاری نداشته و این مشکل بیشتر به دلایل کشوری برمی‌گردد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه کاهش صادرات کلی بوده و در کل کشور شاهد کاهش صادرات بودیم، ادامه داد: یکی از دلایل کاهش صادرات درگیری صادرکنندگان با بخشنامه‌های بانک مرکزی بوده است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان با بیان اینکه صدور دستورالعمل‌های مکرر علی‌رغم درخواست‌هایی که از مسئولان کشوری در خصوص ایجاد تسهیلگری داشتیم همچنان انجام می‌شود خاطر نشان کرد: بیشتر اقلام صادراتی استان به فلزات سنگین برمی‌گردد و دچار یک سری عوارض صادراتی را برای آنها در نظر گرفته بودند که این عوارض صادراتی ۲ بار تغییر افزایشی پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه با این اتفاق یک سردرگمی برای صادرکنندگان ایجاد شد، عنوان کرد: مسئولان استانی در حوزه تسهیلگری صادراتی پای کار هستند ولی انتظار این هست که چشم اندازی برای حوزه صادراتی استان تعریف شود.

وی با تاکید براینکه ترسیم چشم‌انداز صادراتی روند صادرات را تسهیل می‌کند اما اگر چشم اندازی نباشد صادرکنندگان دچار مشکل می‌شوند ادامه داد: تصمیمات لحظه‌ای باعث آسیب صادرکنندگان می‌شود و سال گذشته دستورالعمل‌های اینچنینی منجر به کاهش صادرات در استان شد.

وی با اشاره به اینکه روال صدور بخشنامه‌ها منجر به از دست دادن اعتبار تجاری صادرکنندگان می‌شود، عنوان کرد: این دستورالعمل‌ها بیشتر سلیقه‌ای بوده و منجر به وقوع خیلی از مشکلات می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه، حل این مشکلات که بسیار هم ساده بوده این هست که در ابتدای سال برای صادرات کل سال‌جاری تصمیم‌گیری شده و محدویت و ممنوعیت صادرات مشخص و معین شود که در این صورت هیچ صادرکننده‌ای متضرر نمی‌شود و همه فعالان این حوزه نیز برای روند صادرات خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر