logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۷۵۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

امام رضا(ع) نقش مهمی در گسترش شبکه شیعه داشتند

امام-رضا(ع)-نقش-مهمی-در-گسترش-شبکه-شیعه-داشتند-
آموزه‌های غنی درباره مبانی امامت و ولایتمداری امام رضا(ع) جزو اصول اصلی شكل‌گيری تمدن نوين اسلامی در جهان است و امام رضا(ع) نقش مهمی در گسترش شبکه شیعه در جهان داشتند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» حضور امام رضا(ع) نقطه عطفی در تاریخ ایران و گسترش و شبکه‌سازی شیعیان است و مأمون حضرت امام رضا علیه‌السلام را از مدینه، به مرو فرا خواند و امام با اکراه و اجبار این دعوت را قبول کرد و به سوی مرو حرکت کردند و البته تمام تلاش مأمون در این حرکت اجباری بر این بود که حضرت به عنوان امام معصوم و بزرگ شیعیان شناخته نشوند و حرکت و سفر حضرت را از دور مدیریت می‌کرد که بعد رهبری معنوی و امامت امام مخفی بماند.

بیشتر بخوانید

اما امام علیه السلام این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و از آن به بهترین شیوه در مسیر گسترش فرهنگ اسلام ناب بهره‌مند شدند.

درست است که نفوذ ائمه معصومین(ع) و دائره گسترش شیعیان از دوران امامت امام جواد (ع) آغاز شده و بیشتر هم دیده می‌شود ولی سرآغاز شبکه‌سازی عظیم شیعه از دوران امامت امام رضا(ع) خصوصا بعد از حرکت از مدینه به ایران است.

ارتباط امام در مسیر حرکت با مردم موجب شد آنچه که در زمان امام صادق و امام باقر(ع) اتفاق نیافته بود و همه مردم نتوانسته بودند به محضر آنان برسند، در مسیر حرکت امام رضا(ع) را زیارت کردند و مثل اینکه پیامبر را ملاقات داشتند و همین امر باعث شد یک وِلوله‌‌اى راه افتاد تا ایشان به خراسان و مرو رسیدند و بعد شهادت مظلومانه آن حضرت اتفاق افتاد که آن مناطق در اختیار شیعیان قرار بگیرد.

دلیل بعدی ورود سادات علوی به ایران بخاطر امن بودن ایران و محبوب بودن سادات در نزد ایرانیان بود که از دیگر عوامل شکل‌گیری شیعیان در مناطق مختلف است. 

حضور و استقرار امام در مرو زمینه رفت و آمد شیعیان را به محضر امام رضا علیه السلام بیشتر فراهم آورد و هر چند وقتی خبر اقدامات امام هشتم شیعیان به مامون رسید مبنی بر اینکه حضرت مجالسی منعقد می‌کند و سخنرانی دارند و مردم شیفته او می‌شوند دستور داد که مردم را از مجالس پر از بصیرت و آگاهی بخشی دور کنند و او را نزد مأمون حاضر سازد و همین امر افزایش ارتباط، گسترش و شکل‌گیری شیعیان شد.

از دیگر موارد شبکه‌سازی شیعه نامه‌نگاری‌های امام رضا علیه السلام به اصحاب بود که ایشان به افراد و اشخاص مختلف در مورد مسائل گوناگون خصوصا در اثبات جایگاه اهل‌بیت علیه السلام و تشریع مبانی تشیع، نشانگر تبلیغ، ارشاد و گسترش فعالیت‌های مستمر داشتند.

پشتیبانی مالی، مادی و اقتصادی از شیعیان از دیگر اقدامات اساسی برای پیشرفت گسترش شبکه‌سازی شیعه در زمان امام رضا(ع) است.

امام رضا(ع) علاوه بر تبلیغ، ترویج معارف دین، اهل‌بیت‌ و تشریح مبانی دین و جایگاه اهل‌بیت‌ برای شناساندن خود به مردم و به اثبات رساندن حقانیت اهل‌بیت‌ سعی و تلاش بسیار داشتند و در واقع تغذیه فکری و روحی افراد درباره راه و منش اسلام برای ائمه مهم بود که در تبلیغ و گسترش شبکه‌سازی شیعیان در جامعه مفید و موثر بود.

مهاجرت پيامبر اسلام از مكه به مدينه و هجرت امام رضا(ع) از مدينه به مرو يک برنامه‌ريزی دقیق بود که برای تحقق تمدن اسلامی در نظر گرفته شده که به برکت وجود امام هشتم بسيار قابل توجه است و ایشان نقش مهمی در گسترش شبکه شیعه داشتند.

حجت‌الاسلام عمران حسینی‌نسب امام جمعه سلطانیه

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر