logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۴
[ شناسه خبر : ۳۷۵۸۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
دلالان بازار سیر را به دست گرفتند؛

داشت سیرکاران برداشت دلالان+ فیلم و عکس

داشت-سیرکاران-برداشت-دلالان+-فیلم-و-عکس
سیرکاران همه ساله با مشکل قیمت در بازار مواجه می‌شوند و امسال نیز همانند سال‌های گذشته افت قیمت‌ها و عدم ساماندهی بازار سیر صدای کشاورزان را درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شهرستان طارم استان زنجان با توجه به شرایط آب و هوایی در تولید انواع محصولات کشاورزی ظرفیت بسیار بالایی دارد که سیر یکی از محصولاتی است که سالانه در این شهرستان توسط کشاورزان تولید می‌شود اما نکته‌ قابل توجه این است که تولیدات محصولات کشاورزی در سطح استان متناسب با الگوی کشت نیست.

بیشتر بخوانید

محصول سیر نیز از جمله محصولاتی است که در سطح استان به ویژه در شهرستان طارم تولید شده و روانه بازار می‌شود و در حال حاضر در فصل برداشت این محصولات در طارم هستیم. محصول سیر طارم علاوه بر نیاز استان زنجان به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود. نکته قابل توجه این است که تولید سالانه این محصول در شهرستان طارم ثابت نبوده و در برخی از سال‌ها بیش از نیاز تولید و بازار اشباع شده و منجر به افت قیمت‌ها می‌شود.

هر ساله شاهد اعتراض کشاورزان و حضور پررنگ دلالان در بازار سیر هستیم و امسال نیز کشاورزان طارم از جولان دلالان در این حوزه خبر می‌دهند.

در حال حاضر سیر در شهرستان طارم بین 20 تا 27 هزار تومان از کشاورزان خریداری می‌شود که به گفته کشاورزان این وضعیت صرفه اقتصادی نداشته و علاوه بر آن قیمت این محصول در میدان تره بار این شهرستان در نوسان است. به گفته کشاورزان با اینکه تولید سیر در طارم در سال جاری کاهش یافته اما همچنان قیمت عرضه این محصول برای کشاورزان صرفه اقتصادی ندارد.

پیش‌بینی برداشت 14 هزار تن سیر در زنجان

مسیح‌اله محمدی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با اشاره به میزان کشت سیر در استان زنجان اظهار کرد: در سال زراعی جاری در سطحی حدود ۶۰۰ هکتار پیش‌بینی شده که سیر در مناطق مختلف استان کشت شود و بیشترین سطح زیر کشت استان نیز مربوط به شهرستان طارم است.

وی خاطر نشان کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته شاهد کاهش تولید  به خاطر عوامل مختلف از جمله مسائل اقتصادی شامل میزان تقاضا، قیمت بازار، هزینه‌های تولید، رعایت تناوب زراعی، آفات و بیماری‌های مشترک با سایر محصولات کشاورزی و مهم‌تر از همه میزان آب در دسترس که ترکیب کشت محصولات زراعی و کشاورزی بوده، هستیم.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان تصریح کرد: امسال هم که کمبود بارش‌های زمستانی و پاییزه در سال جاری را داشتیم از جمله دلایل کاهش سطح زیر کشت سیر در استان بود.

وی با تاکید براینکه در حال حاضر برداشت سیر در طارم انجام می‌شود ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم در حدود ۲۴ هزار تن سیر از این مزارع تولید شود.

محمدی با اشاره به اینکه محصول سیر به سایر استان‌ها نیز صادر می‌شود افزود: ارقام مورد کشت بیشتر شامل سیر صورتی و قرمز بوده و به دلیل کیفیت بالای آن علاوه بر مصرف داخل استان به استان‌های کشور از جمله گیلان و مازندران و تهران و سایر استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه امکان صادرات این محصول به خارج از کشور وجود دارد، خاطر نشان کرد: در صورت وجود شرایط به برخی کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

مدیر زراعت جهادکشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تعداد بهره‌برداران این محصول در استان در حدود ۷۰۰ نفر است، افزود: هر هکتار از این محصول به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ایجاد اشتغال ۱۵ نفر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر ساله برداشت سیر در استان از اوایل اردیبهشت شروع می‌شود ادامه داد: این محصول تاکنون در استان حدود ۱۴ هزار تن برداشت شده است.

نبود نظارت در بازار سیر

یکی از کشاورزان طارم در مورد وضعیت بازار سیر عنوان کرد: هیچ نظارت و کنترلی برای بازار سیر وجود ندارد و هر ساله بازار سیر به دلیل حضور دلالان آشفته می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به افزایش شدید قیمت کود و سموم کشاورزی در استان زنجان اظهار کرد: شرایط و افزایش هزینه‌های برداشت صرفه اقتصادی را از کشاورزان گرفته است.

یکی دیکر از کشاورزان با تاکید براینکه کسی به داد کشاورزان نمی‌رسد بیان داشت: امسال خرید سیر از کشاورزان کیلویی بین 20 تا 27 هزار تومان و در اوایل برداشت تا 35 هزار تومان خریداری می‌شد اما رفته رفته قیمت‌ها افت می‌کند و الان هم همین اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در بازار سیر بیشترین سود را دلالان می‌برند درحالی که بیشترین زحمت را کشاورزان کشیدند خاطر نشان کرد: مسئولان نسبت به کنترل و سامان دادن بازار هیچ اقدامی نمی‌کنند.

قطب تولید کشاورزی صاحب ندارد

یکی دیگر از کشاورزان طارم با تاکید براینکه شهرستان طارم قطب تولید انواع محصولات کشاورزی محسوب می‌شود اما متاسفانه اقدام قابل توجهی در کنترل بازار و ساماندهی بازار محصولات کشاوزری در این شهرستان وجود ندارد به نوعی حوزه کشاورزی صاحب ندارد، افزود: چرا نباید در شهرستانی که فعالیت مردم آن در حوزه کشاورزی است هیچ سردخانه‌ای وجود نداشته باشد.

یکی دیگر از کشاورزان طارم با تاکید براینکه در حال حاضر بیشتر محصولات کشاورزی از طرف شمال صادر می‌شود، ادامه داد: فروش محصولات کشاورزی طارم در خود استان زنجان استقبال نمی‌شود و زمینه عرصه محصولات کشاورزی در داخل استان ایجاد نشده است.

با همه این اتفاقات کشاورزان باز هم امیدوارند که مسئولان نگاه جدی به وضعیت نابسامان محصولات کشاورزی به ویژه بازار سیر داشته باشند تا بار دیگر امید کشاورزان در مزارع سیر به ناامیدی مبدل نشود.

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر