logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۹
[ شناسه خبر : ۳۷۵۵۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
استاد دانشگاه:

روحانیت سیاست‌های استعمار را تغییر داد

روحانیت-سیاست‌های-استعمار-را-تغییر-داد
استاد دانشگاه گفت: نقش روحانیت باعث شده در گذر زمان سیاست‌ها، استعمار نیز تغییر پیدا کند و در حال حاضر نیز در راس زدن عنوان روحانیت هستند.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله‌ شامی در گفتگو با خبرنگار «موج رسا» به سالروز لغو امتیاز تنباکو به فتوای آیت‌الله میرزا حسن شیرازی اشاره کرد و گفت: در دوران قاجار طرحی توسط استعمار(انگلیس) مبنی بر تک محصولی کردن کشورهای استعمار نو و کهنه ارائه شد که در گذر زمان این کشورها را وابسته کند.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه در این خصوص با ناصرالدین شاه قرارداد بستند که داشت، کاشت و برداشت تنباکو توسط رژیم انگلیسی انجام گیرد، عنوان کرد: در این خصوص سرمایه‌گذاری کرده و امتیاز کامل تنباکو را از ناصرالدین شاه قاجار گرفتند.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در آن زمان تنباکو مصرف زیادی داشته و مردم را تشویق به کاشت تنباکو کردند، تصریح کرد: اکثر کشاورزان شروع به کاشت این محصول کردند.

حجت‌الاسلام شامی با بیان اینکه مسئولان زمان این مسئله را درک کردند چرا که این موضوع مقدمه برای استعمار انگلیسی بر ایران بود، افزود: سیاسیون زمان این خطر را درک کردند و به محضر آیت‌الله میرزای شیرازی که مرجعیت عامه جهان تشیع با ایشان بود، رساندند.

 وی با اشاره به اینکه آیت الله‌میرزای شیرازی در این خصوص فتوایی صادر کرد که داشت، کاشت و برداشت تنباکو در حکم محاربه با امام زمان(عج)است، یادآور شد: این فتوا به صورت گسترده نسخه‌برداری و کپی‌برداری شد و در سراسر کشور منتشر شد.

استاد دانشگاه با بیان اینکه مردم از فتوای آیت‌‎الله شیرازی پیروی کردند، همه مزارع کاشت تنباکو را از بین بردند و قلیان‌ها را شکستند، خاطرنشان ساخت: این فتوای مرجعیت حتی در دربار ناصرالدین شاه نفوذ کرد به حدی که زنان ناصرالدین شاه نیز قلیان‌ها را شکستند.

حجت‌الاسلام شامی با اشاره به اینکه بعد از فتوای آیت‌الله میرزا حسن شیرازی دولت خساراتی را متحمل شد ولی در نهایت این قرارداد لغو شد، گفت: اولین جرقه حرکت مردمی با زعامت روحانیت و مرجعیت برعلیه استعمار کلید خورد.

وی با بیان اینکه اولین خیزش علیه استبداد با فتوای لغو امتیاز تنباکو با فتوای میرزا شیرازی و همراهی مردم شروع شد، اظهار کرد: بعد از چندین سال دوران مشروطه شروع شد، بنابراین همان حرکتی که مردم با رهبری مرجعیت انجام دادند مقدمه‌ای برای نهضت مشروطه بود.

استاد دانشگاه با اشاره به اینکه این حرکت مردمی با رهبری مرجعیت و روحانیت استمرار پیدا کرد که نهایتا در 15 خرداد و شکل عملی آن به عنوان استقلال خواهی و مبارزه با استعمار و استبداد تحت رهبری امام خمینی(ره) در سال 57 شکل گرفت، افزود: نظام شاهنشاهی فرو پاشید و نظام جمهوری اسلامی که مبتنی بر آراء مردم است شکل گرفت.

حجت‌الاسلام شامی با بیان اینکه همراهی مردم با مرجعیت و روحانیت برای استعمار درسی است چرا که نقش روحانیت و مرجعیت در باور‌ها و اعتقادات مردم قرار دارد، عنوان کرد: این نقش روحانیت باعث شده در گذر زمان سیاست‌ها استعمار نیز تغییر پیدا کند و الان هم در راس زدن عنوان روحانیت هستند.  

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر