logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۷۵۴۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

حرکت لاک‌پشتی طرح بازآفرینی در ابهر

حرکت-لاک‌پشتی-طرح-بازآفرینی-در-ابهر
در اجرای طرح بازآفرینی شهری و احیاء بافت‌های فرسوده در شهرستان ابهر اقدامات خوبی صورت گرفته اما روند آن به کندی انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ابهر شهری با مساحت ۳ هزار ۳۶۲ کیلومترمربع و با جمعیت ۱۵۹ هزار ۳۲۴ نفر در آمارگیری سال ۱۳۹۵ به عنوان دومین شهر پرجمعیت استان زنجان و از مناطق مهم اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و تاریخی استان به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

این شهرستان به دلیل نزدیکی به پایتخت و احداث شهرک‌های صنعتی بزرگ افق و نورین آماده جذب سرمایه‌گذار در این منطقه است‌.

بخش‌هایی از وسعت شهر ابهر در دهه‌های اخیر به علت عدم توجه و مدیریت جامع موجب ناهمگونی و ناسازگاری شهری شده است که ۱۳۵ هکتار بافت قدیمی و ناکارآمد شهری را شکل داده است که ۸۸ هکتار در بافت مرکزی و ۴.۷ هکتار آن در شناط واقع است.

شهروند ابهری در این‌باره گفت: ما چند سالی است که در این شرایط زندگی می‌کنیم، شرایط بسیار سختی در این جا وجود دارد، کوچه‌های تنگ مانع ورود آمبولانس می‌شود و بیمار را باید لای پتو به آمبولانس منتقل کنیم و چون خانه‌ها چوبی هستند و اگر خدای نکرده آتش‌سوزی رخ دهد، خانه در آتش خواهد سوخت، چون ماشین آتش‌نشانی نمی‌تواند وارد کوچه شود. 

در محله‌های ملک قصاب و بخشی از گذرگاه‌های قدیمی بخش مرکزی ابهر مثل گذرگاه‌های آقاصدرا، کوچه ملک‌قصاب و دهک،‌ جز یک بافت کهنه یک طبقه بنای معتبر چشمگیری نخواهیم دید، این بافت‌ فرسوده نشان از عدم توجه به این مناطق و فقر مالی ساکنین این مناطق است.

در این کوچه‌های تنگ و تاریک که امروزه هم هنگام گذر از آنها تغییرات هر چند کوچک اتفاق افتاده باشد، ناهماهنگی بین دستگاه‌ها بسیار چشمگیر است، مثلاً دیدن یک ستون برق در وسط کوچه تعریض شده دور از انتظار نیست و ساکنین این محله‌ها حتی بعد از تعریض، هم‌چنان با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سکونتگاه‌های غیررسمی نیز بخشی از بافت شهری را تشکیل می‌دهند که حدود ۱۰۱ هکتار در منطقه حسین‌آباد در قسمت غربی شهر شامل این بافت می‌شود و قسمتی از بافت شهری در سال ۱۳۸۶ طبق طرح جامع شهری در حدود ۱۱۲ هکتار از منطقه شریف‌آباد به پهنه شهری ابهر افزود شد.

در مناطقی از حسین‌آباد چون بدون مجوز ساخت و ساز صورت گرفته، امکانات خوبی به این مکان ارائه داده نشده در نتیجه به بافت‌های فرسوده شهر اضافه شده و در محل‌هایی از حسین‌آباد محلی برای خرید و فروش ضایعات به وجود آمده است که بر حساسیت‌زا شدن این مناطق افزوده و این منطقه به علت تراکم بالای جمعیت و معضلات فرهنگی از نقاط آسیب‌پذیر شهر محسوب می‌شود.

بازآفرینی شهری و احیاء بافت‌های فرسوده در شهرستان ابهر، علاوه بر رونق اقتصادی، موجب تقویت عدالت اجتماعی و همچنین ایمنی در برابر زلزله و بلایای طبیعی است و بهداشت و سلامت و امنیت اجتماعی را به دنبال خود می‌آورد. پس با اجرای طرح بازآفرینی شهری در حقیقت با یک تیر، چند هدف زده می‌شود لذا باید اهتمام ویژه‌ای توسط مردم و مسئولان صورت پذیرد و با توجه به برخی کمبودها و کم‌کاری‌ها باید اقدامات اصولی در این مناطق انجام شود، در شهرستان ابهر نیز اقدامات خوبی نیز صورت گرفته ولی هنوز مناطق دیگری از شهرستان نیاز به بازآفرینی دارد.

عباس حیدری شهردار ابهر در این‌باره گفت: در سال‌های اخیر در بافت‌های فرسوده اقداماتی از جمله چندین بوستان در سطح شهر ابهر، حسین‌آباد، شناط و شریف‌آباد جهت استفاده مردم همان منطقه احداث شده است.

وی تصریح کرد: سنگ‌فرش کردن خیابان‌های ارغوان، محله‌های آقاصدرا، کوچه دمیرچی که از محل‌های قدیمی شهرستان ابهر به پیاده‌راه‌ با طراحی مبلمان شهری از دیگر اقدامات جهت بازآفرینی شهری است.

حیدری افزود: با برنامه‌هایی که در شهرداری داریم به دنبال رقم خوردن اتفاقات خوب در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد ابهر هستیم، در کوچه‌ سید‌الساجدین در سال‌جاری نیز بازگشایی صورت گرفته و بازگشایی معابر و کوچه‌های مورد نیاز شهر یکی از اولویت‌های این دوره از شورا و شهرداری است.

شهردار ابهر با اشاره به ساخت ساختمان آتش‌نشانی در شریف‌آباد، گفت: مشکلی که در بافت فرسوده داریم مخروبه‌هایی است که در این بافت‌ها تشکیل شده است که در آینده مشکل‌ساز می‌شوند.

 وی با توضیح اینکه حسین آباد و شریف‌آباد نیز جز بافت ناکارامد ابهر محسوب می‌شوند که مشکلات و معضلات خاص خود را دارند، تصریح کرد: خوشبختانه سال قبل انتخاب مشاور انجام شده تا برای بازآفرینی شهر برنامه داشته باشیم تا اهداف و برنامه‌هایی که هم دولت و هم شهرداری پیگیر آن است محقق شود. 

حیدری با اشاره به بسته‌ها و مشوق‌هایی که برای این بافت‌ها در نظر گرفته شده است، ابراز امیدواری کرد که هر چه سریع‌تر بتوانیم بسته‌های تشویقی و مشوق‌ها را اعلام کنیم.

وی با بیان اینکه هم در بافت فرسوده و هم در بحث بازآفرینی شهری می‌توانیم کارهای بسیار خوبی انجام دهیم افزود: ۷۵ پروانه ساخت در ۱۷ هزار مترمربع برای بافت‌های فرسوده صادر شده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر