روانشناسی رسانههای اجتماعی
به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اگر کنجکاوید که بدانید رسانههای اجتماعی چه جنبههایی از روان ما را برملا میکنند یا با روان ما چه میکنند، این کتاب را مطالعه کنید. گوشه کوچکی در اینترنت برای خود میسازیم، همانطور که دوست داریم دیده شود، تزیینش میکنیم. اما در واقع کار پیچیدهای انجام میدهیم، درباره خودمان حرف میزنیم. آیا شخصی را توصیف میکنیم که هستیم یا شخصی را که دوست داریم باشیم، وصف میکنیم؟
بیشتر بخوانید
همه اهمیت رسانههای اجتماعی در این است که گوشه امنی به ما میدهند تا نسخه بهتری از خودمان را عرضه کنیم؛ اما گاهی این کار به تلاشی ویرانگر تبدیل میشود.
علاوه بر این، عنصر اساسی در همه رسانههای اجتماعی، توانایی برقراری ارتباطِ خصوصی است. تلاش برای ساختن صمیمیتهایی که همیشه افشا میشوند و ممکن است زندگیمان را تحت تأثیر قرار دهند.
این ویژگیها از نظر روانشناسی چگونه کار میکنند؟
روانشناسی رسانههای اجتماعی تلاشی است برای پاسخ به این پرسش. اما نه با ارزیابیهای تکبعدی. این کتاب، پیشفرضهای شما را پس میزند و شما را به جهان پیچیده و جذابی وارد میکند.
تشریح و تبیین پنج رویکرد ابزارگرایانه، رویکرد جبرگرایانه، رویکرد قائم به ذات، رویکرد انتقادی و رویکرد ساختگرایانه اجتماعی به فناوری و همچنین آشنایی با رویکرد هستیشناختی سه مفهوم مجازیگرایی، مجازیبودگی و مجازیسازی از نکات بسیار مهم و خواندنی در این کتاب است.
مولف با تبیین مفهوم پارادایم دو فضاییشدنها آن را بهمثابه مبنای معرفتی نظام فضای مجازی دانسته و فلسفه فضای مجازی را با توجه به ماهیت رایانشی و عددی آن، انشعابی از فلسفه تحلیلی میداند.
کتاب «روانشناسی رسانه اجتماعی» با رویکردی جامع به بررسی جنبههای گوناگون روانشناختی محبوبترین رسانههای دیجیتالی معاصر میپردازد و با بهرهگیری از یافتههای روانشناسی، جامعهشناسی و علوم اعصاب، دیدگاهی عمیق نسبت به تعامل انسان و فناوریهای دیجیتال نوین ارائه میدهد. خواندن این کتاب به درک بهتر تأثیرات این فناوریها بر ذهن و رفتار انسان کمک شایانی میکند.
انتهای خبر/