معلمان در ارتقاء مطلوب جامعه موثر هستند
به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» علی اسماعیلی در مراسم بزرگداشت مقام معلم در سالن باهنر ابهر گفت: مناسبتهای دیگری را هم پیشرو داریم از جمله دهه کرامت و ولادت با سعادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) و در همین راستا روز دختر را خدمت همه دختران این سرزمین به خصوص دختران شهرستان ابهر تبریک عرض کرده و آرزومندم با تأسی از زندگی عملی ائمه بزرگوار علیهمالسلام و حضرت معصومه (س) زندگی منوّر به نور ائمه را داشته باشیم.
بیشتر بخوانید
وی با بیان اینکه این هفته، هفته بزرگداشت مقام معلم است عنوان کرد: برخود وظیفه میدانم به عنوان خادم جامعه تعلیم و تربیت استان مجدد این روز و هفته را خدمت تمامی معلمان و تک تک عزیزانی که نقشی در تعلیم و تربیت دارند تبریک گفته و آرزو میکنم آنچه که مسئولیت و امانتداری نسل نو که به ما سپرده شده است در راه تعلیم و تربیت آنان رضایتمندی خداوند متعال را کسب کنیم.
اسماعیلی در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح نقش تربیتی معلمان پرداخت و یادآور شد: به طور کلی با توجه به نقش تربیتی و شرایط و فضایی که یک معلم دارد میتواند در مدرسه محوریت تمامی مسائل باشد و طبق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دو عنصر شخص معلم و فضای کلان خود آموزشگاه و مدرسه در آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت بسیار مهم و تعیینکننده هستند و محوریترین عنصر معلم است.
وی افزود: وقتی که اسم معلم در سند میآید معلم را به عنوان مربی تلقی میکند و ما هیچ معلمی نداریم که مربی نباشد و معلمان ما نیز نقش تربیتی فعالی را در مدارس دارند.
اسماعیلی خاطرنشان کرد: در روند تعلیم و تربیت آنگونه که همه میدانند مسائل گوناگونی میتواند نقش داشته باشد و خانواده یکی از مسائل مهم این موضوع است، معلمی که در تعامل با خانواده در مسائل تربیتی و آموزشی ورود میکند یعنی یک معلم سازنده است و اینجاست که معلم در مدرسه و در جریان زندگی و تربیت دانشآموزان و نوع عاقبتبخیری آنان تاثیر بسزایی خواهد داشت.
مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان تأکید کرد: شما معلمان به تعبیر صریح قرآن کریم، زندهکنندگان و روشنیبخش حیات بشریت هستید و هیچ فرد موفقی نمیتواند مدعی باشد که در زندگی خود یک معلم تأثیرگذار نداشته است.
وی افزود: آیتالله مکارم شیرازی از دبیر فیزیک خود به عنوان فردی اثرگذار در زندگی خود یاد میکنند و بسیاری از بزرگان و افرادی که تأثیرگذار در روند جامعه خود هستند خودشان را عاری و مبرا از تأثیرات معلمی نمیدانند.
اسماعیلی ادامه داد: فرآیند کلی مدرسه متأثر از نوع رویکرد من معلم و من و مدیران است و البته در این جامعه بعنوان یک عنصر تربیتی خارج از چهارچوب معلمی صرف روی کاغذ وظایف بسیار بسیار زیادی داریم و ما معلمی را خلاصه در زمان نمیدانیم، معلمی را خلاصه در یک شغل نمیبینیم، معلمی را در یک مکان و زمان خاص محدود نمیکنیم، هر لحظه من و شما معلم هستیم.
این مقام مسئول افزود: مگر در ایام کرونا فضای مجازی محلی برای عرضه هنرمندی شما نبود، کدام شغلی را سراغ داریم که فرد مراجعه کند و کسی شماره شخصی خود را بدهد اما شماره تلفن همه معلمان و مدیران ما را تمامی دانشآموزان و اولیا دارند، پس ما محدود به مکان و زمان نیستیم، محدود به شغل نیستیم، محدود به عنوان شغل نوشتاری روی کاغذ نیستیم.
اسماعیلی تصریح کرد: معلمان مؤثر در مسیر جریان مطلوب در ارتقاء جامعه خود هستند و امروز معلم در جریان حاکمیتی آسیبهای بسیاری را مشاهده میکند، همانند آسیبهای اجتماعی نوپدید همانند موضوع بیحجابی و اگر معلمان عزیز ما در روند اصلاح این امور جدی ورود پیدا کند یقین بدانید مشکلات جامعه ما حل خواهد شد.
انتهای خبر/