logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۲۱
[ شناسه خبر : ۳۷۲۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
درآمدزایی که به قیمت نابودی انجام می‌شود؛

زنگ خطر نابودی گونه‌‌های گیاهان دارویی در ابهر

زنگ-خطر-نابودی-گونه‌‌های-گیاهان-دارویی-در-ابهر
با شروع فصل بهار و رویش گیاهان، بازار فروش گیاهان کوهی در ابهر داغ می‌شود که برداشت و چرای بی‌رویه دام و عوامل مختلف دیگر رویشگاه‌های طبیعی شهرستان ابهر را با خطر نابودی روبه‌رو کرده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با فرارسیدن فصل بهار گیاهان خوراکی متنوعی در سطح زمین‌های حاصلخیز شهرستان ابهر رشد می‌کنند که هر یک خواص دارویی بسیاری برای ما اهالی شهرستان ابهر به ارمغان می‌آورند.

بیشتر بخوانید

 با شروع فصل بهار مردم شهرستان ابهر به همراه خانواده و یا دوستان با ذوق و شوق فراوان به دل کوه‌ها و دشت‌ها می‌روند تا این‌گونه از گیاهان را برای مصارف خوراکی و دارویی خود برداشت کنند‌.

گیاهانی ارزشمند که هرساله با فرارسیدن فصل بهار از دل خاک بیرون می‌آیند که دارای خواص درمانی و خوراکی بوده، اما برخی از از این گیاهان به دلیل برداشت بی‌رویه در حال انقراض هستند.

اما متاسفانه شیوه نادرست چیدن طی سال‌های گذشته موجب تخریب رویشگاه‌های این گیاهان در ابهر شده به‌ نحوی‌ که زنگ خطر انقراض برخی از گونه‌های گیاهی در سطح شهرستان به صدا درآمده است.

اسماعیل دودانگه کارشناس منابع طبیعی درباره این موضوع گفت: هرساله با نزدیک شدن به فصل بهار بازار فروش گیاهان خودرو مانند کنگر، شِنگ، ریواس، آویشن، تره کوهی، غازیاغی، شاه‌تره و کاسنی… نیز در شهرستان ابهر رونق پیدا می‌کند که هریک از آن‌ها خواص دارویی بی‌شماری دارد و همین امر نیز موجب محبوبیت بالای آن‌ها در بین مردم شده است.

وی با بیان اینکه برخی از مردم به گیاهان دارویی و خوراکی اعتقاد عجیبی دارند، گفت: هر ساله بعد از برداشت این گیاهان با سلیقه خاص خود آنها را خشک کرده و برای طول سال خود نگهداری و در صورت لزوم از آنها استفاده می‌کنند.

دودانگه افزود: یکی از گیاهان مورد علاقه اهالی شهرستان ابهر گیاه کنگر بوده که مصرف کنگر برای افراد دارای چربی خون و دیابتی مفید و مؤثر است، محتوای ویتامین c موجود در کنگر بالا است به‌گونه‌ای که با مصرف ۱۰۰ گرم کنگر ۳۰ درصد ویتامین موردنیاز فرد تأمین می‌شود.

این کارشناس با اشاره به اینکه کنگر ضدعفونی‌کننده، اشتهاآور، تب‌بر و هضم‌کننده غذاست،‌ تشریح کرد: مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود، این سبزی خواص دارویی نظیر خاصیت آنتی‌اکسیدانی و کاهندگی کلسترول دارد، بنابراین احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهد.

وی خاطرنشان كرد: غازیاغی نیز نوعی سبزی است که اغلب در کنار نهر‌ها رشد می‌کند و در این فصل با سبزی‌های دیگر با نام سبزی کوهی مخلوط به فروش می‌رسد. این سبزی بسیار معطر است و طعم دلپذیری دارد و در تهیه انواع سوپ، آش، کوکو و سبزی پلو به کار می‌رود. غازیاغی، شیر مادران شیرده را زیاد، خون را تصفیه و ترشحات غدد داخلی را تنظیم می‌کند و برای درمان بیماری‌های پوستی موثر است. این سبزی، گرمی و حرارت بدن را بالا می‌برد و انرژی زاست، بی‌اشتهایی را رفع می‌کند و برای آرامش اعصاب مفید است.

وی بیان داشت: سایر گیاهان دارویی که به شکل خودرو در شهرستان ابهر رشد می‌کنند نیز از خواص دارویی بسیاری برخوردار هستند و وجود و رشد گیاهان دارویی در ابهر می‌تواند نقش مهمی در اشتغال‌زایی و رفع معضل بیکاری در شهرستان داشته باشد اما این موضوع تنها در صورت برداشت اصولی و صحیح این گیاهان به وجود خواهد آمد.

این کارشناس منابع طبیعی در شهرستان ابهر بیان داشت: متأسفانه امروزه شاهد برداشت‌های غیراصولی، بی‌رویه و غیرقانونی گیاهان دارویی در سطح شهرستان هستیم که ما را با خطر نابودی و انقراض این گونه‌های گیاهی ارزشمند کرده است و نیاز است برای جلوگیری از بروز این مسئله اقدامات جدی صورت بگیرد.

 در رابطه با این موضوع بابک کاظمی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ابهر گفت: هم زمان با به پایان رسیدن سال و تا آخر تابستان با توجه به زمان رویش گیاهان مرتعی که خواص دارویی، غذایی و ادویه‌‌ای دارند، شاهد برداشت این گیاهانی مانند تره کوهی، شنگ، ریواس، کنگر، آویشن و... فروش با حجم بالا توسط افراد بومی شهرستان در بازار محلی هستیم.

 وی افزود: با وجود اینکه حدود ۷۱ گونه گیاه مرتعی دارویی در شهرستان ابهر وجود دارد که خواص دارویی و صنعتی آن‌ها اثبات شده است ولی متأسفانه در سال‌های اخیر به دلیل برداشت‌های غیراصولی انسان و چرای بی‌رویه دام با خطر انقراض این گیاهان باارزش مواجه شده‌ایم.

کاظمی تصریح کرد: گیاهان مرتعی و دارویی که در ابهر وجود دارند متأسفانه عمدتاً به صورت دست‌فروش و بدون رعایت مسائل و موارد بهداشتی به فروش می‌رسند همچنین نکته قابل توجه این است که این گیاهان معمولاً به شکل غیرقانونی و بدون مجوز مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ابهر گفت: فرهنگ‌سازی، توسعه باغچه‌های خانگی، ایجاد مناطق ذخیره‌گاهی، اجرای طرح‌های صحیح مدیریت منابع طبیعی و طرح‌های مرتعداری، استفاده از تمامی پتانسیل‌های مراتع، تغییر معیشت جوامع محلی و اجرای طرح‌های بهره‌برداری اصولی در کنار مشارکت مردم می‌تواند راهکارهای مناسبی برای پایداری و بقای اکوسیستم‌ها باشد که یکی از اجزای این اکوسیستم‌ها نیز گیاهان با ارزش دارویی هستند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر