logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۴
[ شناسه خبر : ۳۶۵۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس:

مدیریت هوشمند واردات و صادرات باید در کشور شکل گیرد/ وزرا با تصمیمات یک شبه کشور را دچار مشکل نکنند

مدیریت-هوشمند-واردات-و-صادرات-باید-در-کشور-شکل-گیرد-وزرا-با-تصمیمات-یک-شبه-کشور-را-دچار-مشکل-نکنند

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با تاکید بر هوشمندسازی سیستم واردات و صادرات کشور گفت: چرا باید وزیر بتواند یک شبه هر تصمیمی که دلش خواست بگیرد.

فریدون احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به بحث واردات اظهار کرد: در درجه نخست باید بگویم که ممنوعیت واردات کلمه خوبی نیست و انفعالی به نظر می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه ما به مدیریت واردات احتیاج داریم، ابراز کرد: کلمه مدیریت واردات باید در کشور نهادینه شود یعنی هروقت شرایط و مصالح کشور، تولید، بازار و مردم ایجاب کرد که در برخی از اقلام نیاز به واردات داریم باید این کار با هوشمندی انجام شود اما در شرایطی مصالح کشور ایجاب می‌کند که باید به سراغ صادرات برویم.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قرار نیست همه چیز را ما در داخل کشور تولید کنیم که به صرفه نیست، گفت: در برخی از اقلام قیمت تمام شده، مقدار، نوع، شرایط و تکنولوژی ایجاب می‌کند که ما آن را وارد کنیم اما این نیز دلیلی بر واردات بی‌رویه نیست.

وی با اشاره به اینکه تولید و صادرات باید در اولویت نخست قرار گیرد، خاطرنشان کرد: نباید به تولید انفعالی نگاه کرد یعنی دم از ممنوعیت صرف زدن هنر نیست چرا که هنر در مدیریت صحیح در بحث واردات و صادرات است.

احمدی با بیان اینکه در بحث واردات نیاز به یک سیستم هوشمند داریم، گفت: در برخی موارد همین ممنوعیت‌ها سبب ایجاد رانت می‌شود، به فرض مثال نعمت‌زاده در دولت قبل سیستم ثبت سفارش خودرو را بی‌دلیل و بدون پشتوانه قانونی بست که امروز برای عده‌ای وارد کننده که حواله‌های ثبت سفارش خودرو داشتند فرصت سوء استفاده ایجاد کرد.

نایب رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در عین حالی که ما نیاز به هوشمندسازی سیستم واردات داریم از طرف دیگر باید صادرات را نیز هوشمند کنیم چرا که همه چیز را نمی‌شود صادر کرد.

وی بیان کرد: تولید کنندگان ما باید با افزایش کیفیت کالاهای تولیدی خود وارد رقابت با تولید کننده خارجی شوند تا با کیفیت بالا مردم را برای استفاده از کالاهای داخلی قانع و در عین حال به صادرات نیز فکر کنند، اکنون تعدادی از شرکتهای ما پوشاک ایرانی به ترکیه صادر می‌کنند که باید با هوشمندی کالای ایرانی را صادر و داخل مصرف کرد و با نگاه انفعالی و ممنوعیت کار درست نخواهد شد.

احمدی با بیان اینکه بحث واردات فراتر از ممنوعیت و آزادسازی است، گفت: کشور به سیستم احتیاج دارد و دیگر نمی‌شود کشور را به صورت دیمی اداره کرد یعنی با یک سیستم هوشمند همه چیز باید رصد شود.

وی خاطرنشان کرد: چرا باید وضعیت طوری باشد که یک وزیر یک شبه هر تصمیمی که دلش خواست بگیرد و به خاطر آن تصمیم، کشور دچار مشکل شود، اگر سیستم در کشور حاکم باشد وزیر نمی‌تواند دست به چنین کاری بزند بلکه سیستم را مدیریت می‌کند تا این سیستم به هم نخورد.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر