logo
امروز : شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۸
[ شناسه خبر : ۳۵۹۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان خبر داد:

اضافه شدن ۷۰ هزار هکتار به اراضی غیر ملی زنجان

اضافه-شدن-۷۰-هزار-هکتار-به-اراضی-غیر-ملی-زنجان-
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه پرونده رفع تداخلات اراضی در استان در حال بسته شدن است، گفت: نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در رفع تداخلات اراضی از زیرمجموعه اراضی ملی خارج و جزو اراضی غیر ملی شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» سید حسن حسینی امروز در نشست خبری با خبرنگاران استان که به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد، اظهار داشت: طرح کاشت یک میلیارد درخت یک طرح مردمی است و استان زنجان نیز از برنامه عقب نیست. 

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه استان زنجان از مرز تولید ۵ میلیون نهال در سال عبور کرده است، افزود: بر این مبنا استان از تعهد تولید عقب نیست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه در بحث انتقال نهال به عرصه در استان مشکل وجود دارد، گفت: چراکه برخی از نهال‌ها دیر رشد هستند با این حال با احتساب بخش خصوصی حدود ۲.۵ میلیون اصله نهال امسال در سطح استان کاشته خواهد شد و ممکن است نیم میلیون نهال کمتری وارد عرصه کنیم.

وی تاکید کرد: البته در سال آینده تولید نهال احتمالا به ۳.۵ میلیون نهال برسد و کمبود کاشت نهال در عرصه جبران شود.

رنج منابع طبیعی از کمبود نیرو

حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار موج‌رسا در ارتباط با اینکه چرا قاچاقچیان در قاچاق چوب نسبت به منابع طبیعی یک قدم جلوتر هستند، بیان کرد: پایین بودن امکانات، کم بودن تعداد نیرو باعث قاچاق و برش چوب می‌شود.

وی بیان کرد: در حال نرمال هر ۱۰ هزار هکتار مرتع باید یک نفر نیرو و در هر ۳ هزار هکتار جنگل یک نفر نیرو باید وجود داشته باشد اما در استان ۳۰ هزار هکتار مرتع یک نفر و ۱۵ هزار هکتار جنگل نیز یک نفر نیرو دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: منابع طبیعی استان ۱۳ نیروی شرکتی و ۱۳ نیروی سازمانی دارد و به صورت دو شیفت در حال فعالیت هستند.

حسینی با اذعان به اینکه منابع طبیعی قریب به ۲.۲ میلیون هکتار مساحت استان را تحت پوشش و نظارت قرار می‌دهد، گفت: ۵۰ درصد این عرصه ملی و بقیه غیر ملی است اما از اراضی غیر ملی نیز منابع طبیعی محافظت می‌کند‌.

وی با اشاره به اینکه در فصول تابستان و بهار بیشتر انرژی را معطوف مهار آتش‌سوزی می‌نماییم، گفت: در این بحث‌ها شاید قاچاق چوب تحت‌الشعاع قرار گیرد که این امر افزایش قاچاق چوب را در پی داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان بیان کرد: باید نیروی حفاظت منابع طبیعی در استان ۱۰۰ نفر باشه اما کمتر از ۲۵ است.

ثبت ۱۰۲ پرونده تخلف چرا دام در استان

حسینی با اشاره به اینکه در ۱۱ ماه سال جاری، ۱۰۲ فقره پرونده تخلف چرا دام در مراتع به ثبت رسیده است، اذعان کرد: این تعداد پرونده نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشته است.

بسته شدن پرونده رفع تداخلات اراضی در زنجان

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی مکلف بود رفع تداخلات اراضی را انجام دهد، یادآور شد: با قدرت این اقدام از سال ۹۵ در استان آغاز شد و تا آذر ماه سال گذشته ۲۷۵ فقره پلاک مورد رسیدگی قرار گرفت اما از این تاریخ به بعد تاکنون اقدامات شدت گرفت و در نهایت طی پایان هفته جاری پرونده رفع تداخلات اراضی در زنجان با رسیدگی به ۲۴ پلاک بسته می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان تصریح کرد: نزدیک به ۷۰ هزار هکتار از اراضی ملی استان در رفع تداخلات حدود ۹۷۰ پلاک از زیرمجموعه اراضی ملی، خارج و جزو اراضی غیر ملی شده است.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر