logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷
[ شناسه خبر : ۳۵۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
استاندار زنجان:

اقتصاد تعاونی هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد/ برخی از خواسته‌های تعاونی‌ها برخلاف سیاست‌های کلان دولت است/ با سنگ‌اندازان مسیر سرمایه‌گذاری در استان برخورد می‌کنیم

اقتصاد-تعاونی-هزینه‌های-سربار-را-کاهش-می‌دهد-برخی-از-خواسته‌های-تعاونی‌ها-برخلاف-سیاست‌های-کلان-دولت-است-با-سنگ‌اندازان-مسیر-سرمایه‌گذاری-در-استان-برخورد-می‌کنیم

استاندار زنجان با تاکید بر حمایت از تعاونی‌ها گفت: اقتصاد تعاونی هزینه‌های سربار را کاهش می‌دهد.

به گزارش موج رسا; اسدالله درویش‌امیری امروز در دیدار با تعاونگران استان با تبریک اعیاد قربان و غدیر اظهار کرد: معنا و مفهوم بندگی در عید قربان به نمایش گذاشته شد و باید بپذیریم که این عید روز زیبایی بندگی و تسلیم محض در برابر خداوند است.

وی با اشاره به عید غدیر افزود: عید غدیر روز استقرار ولایت امیرالمومنین علی(ع) و ندای بلند حقانیت آن حضرت است، این اعیاد باید بهانه‌ای باشد تا ما به فلسفه این اعیاد برای ساختن جامعه بااخلاق، توحیدی و ولایی پی‌ببریم.

استاندار زنجان بیان کرد: نباید از کنار این اعیاد توحیدی، اسلامی، دینی، اخلاقی و ولایی به راحتی عبور کنیم چرا که خداوند این روزها را در زندگی ما قرارداد تا برای همیشه با این مفاهیم و فرهنگ بتوانیم جامعه و زندگی خوبی را به ارمغان آوریم.

وی با اشاره به هفته تعاون گفت: تعاون بخشی از باورهای دینی و فرهنگی ما است و در قانون اساسی براساس همین باورهای دینی و فرهنگی به صورت گسترده به آن پرداخته شده است، اصل اینکه جامعه ما به صورت مشارکتی و تعاونی در کنار همدیگر در حوزه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به دقت و درست پیش برود به این خاطر است که در باورهای دینی و قانون اساسی به آن پرداخته شده است.

درویش‌امیری عنوان کرد: تعاونی‌های ما واحدهای کوچک اقتصادی هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم در تولید ملی، کارآفرینی و جذب نیروی کار مشارکت می‌کنند و حضور تعاونی یعنی اینکه این واحدها بتوانند در تولید ملی، ایجاد اشتغال، افزایش تولید، کارآفرینی و جذب نیروی کار مشارکت جدی داشته باشند.

وی با بیان اینکه تعاونی به معنای زندگی جمعی است خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌ها و قابلیت‌های جمعی، جمعی فکر کردن، به صورت جمعی در برطرف مشکلات قدم برداشتن فلسفه تعاونی‌ها در جامعه ما است.

استاندار زنجان با اشاره به اینکه باید پرسید آیا ما توانستیم جمعی فکر کرده و کار کنیم؟ اظهار کرد: این فرهنگ باید در تعاونی‌ها ما شکل بگیرد تا بتوانیم از پس مشکلات سربلند و پیروز بیرون بیاییم.

وی با بیان اینکه همه ما یکسری سرمایه‌های اندک داریم، گفت: مگر چند درصد از جامعه ما قدرت گردانندگی یک بنگاه بزرگ اقتصادی را به صورت انفرادی دارند و چند درصد در کشور ما  می‌توانند بر اساس توانمدی اقتصادی و توانمندی ظرفیت شخصی خود یک بنگاه بزرگ اقتصادی را بچرخاند که به نظرم بیشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد نیست که یک بنده خدایی در زمان انتخابات می‌گفت ۴ درصد، پس ۸۵ درصد دیگر در سطحی نیستند که بنگاه بزرگ اقتصادی را پایه‌گذاری کرده و به مرحله تولید برساننند.

درویش‌امیری با بیان اینکه سرمایه‌های اندک باید به بنگاه اقتصادی تبدیل شوند، عنوان کرد: نقش تعاونی‌ها این است که سرمایه‌های اندک و ظرفیت‌های محدود اشخاص را با مدیریت جمع کرده و به تعاونی و یک بنگاه بزرگ اقتصادی کوچک، متوسط و بزرگ تبدیل کنند که در این صورت تعاونی می‌تواند در کشور ما جان بگیرد.

وی با اشاره به اینکه طبق گزارش رئیس اتاق تعاون استان ۴ هزار تعاونی به ثبت رسیده داریم، تصریح کرد: حدود ۱۱۰۰ مورد از این تعاونی‌ها فعالند که به نظرم در این ۱۱۰۰ تعاونی نیز ۵۰ یا ۶۰ درصد فعالیت موثری دارند.

استاندار زنجان با بیان اینکه ما تجربه خوبی در اقتصادی تعاونی داریم، خاطرنشان کرد: اقتصاد ما دولتی، خصوصی و یا تعاونی است، در نیمه راه انقلاب و چهل سال گذشته همه ما به اقتصاد تعاونی متمرکز شده بودیم در برخی از استانها تعاونی‌ها خوب شکل گرفت و نتیجه داد، امروز تعاونی پسته‌کاران رفسنجان یکی از آنهاست که به یک بنگاه بزرگ اقتصادی در آن منطقه تبدیل شده است.

وی عنوان کرد: اگر پای کار سرمایه‌گذاری اندک مردم بایستیم و با برنامه‌ریزی درست عمل کنیم می‌توانیم این سرمایه‌ها را به بنگاه بزرگ اقتصادی تبدیل کنیم، در هیمن استان زنجان ۸۰ هزار تن تولید سیر و ۴۵ هزار تن تولید زیتون داریم که باید پرسید چند نفر برای تولید این ۸۰ هزار تن سیر و ۴۵ هزار تن زیتون در شهرستان طارم مشغول فعالیت است و آیا ما می‌توانیم اینها را به تعاونی‌ها بزرگ تبدیل کنیم؟.

درویش‌امیری با تاکید بر اینکه به راحتی می‌توانیم چنین کارهایی را انجام دهیم، گفت: سال گذشته در استان زنجان بیش از ۳۸۰ هزار تن خرید تظمینی گندم داشتیم که همه این ظرفیت‌ها می‌توانند در کنار هم انباشته شده و به بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تبدیل شوند و اتاق تعاون استان می‌تواند به این مسیر ورود کند.

وی تاکید کرد: بنده به خاطر اینکه باور و اعتقاد به این حرکت دارم تمام قد از تعاونی‌ها حمایت و دفاع خواهم کرد و به نظرم اقتصاد تعاونی می‌تواند هزینه‌های سربار را کاهش دهد که در استان زنجان زمینه برای رشد تعاونی‌ها بالا است.

استاندار زنجان با بیان اینکه پیشنهادات از کانال اتاق تعاون به ما منتقل شود، اظهار کرد: ما موانع را تا حد امکان برطرف می‌کنیم اما برخی از خواسته‌ها برخلاف سیاست‌های کلان دولت، سیاست‌های کلان اقتصادی و شهرسازی است که ما در این خصوص باید تعاونی‌ها را توجیه کنیم و همه در راستای توسعه همه جانبه و پایدار حرکت کنیم.

درویش‌امیری با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار قطعه زمین ساخته نشده در شهر زنجان داریم، گفت: در سفر وزیر مسکن به استان زنجان این موضوع مطرح شد و ایشان عنوان کردند که اگر ۱۵۰ هزار نفر به جمعیت شهری زنجان اضافه شود اراضی داخل محدوده پاسخگو خواهد بود بنابراین افزایش محدوده شهری برای شورای عالی شهرسازی قابل قبول نیست.

وی با اشاره به لزوم  ایجاد پارک لجستیک در استان زنجان بیان کرد: این موضوع یکبار در شورای عالی شهرسازی رد شد و دوباره باید به شورای عالی شهرسازی رفته و از آن دفاع کنم و به طور یقین در خصوص زمین‌هایی که در محدوده نیستند نیز بحث‌ خواهم کرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه راندن سرمایه‌گذار از استان ظلم به مردم استان است، ابراز کرد: به شدت مراقبت می‌شود تا احدی از سرمایه‌گذاری که با هدف سرمایه‌گذاری پا به استان گذاشته رنجیده خاطر نشود.

وی با اشاره به اینکه استانی موفق است که از ظرفیت سرمایه‌گذاری استفاده کند، خاطرنشان کرد: بی‌تردید با افرادی که در مسیر سرمایه‌گذاری در استان سنگ‌اندازی کنند برخورد خواهم کرد.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر