آمادگی پایتخت شور و شعور حسینی در برگزاری مراسم روز عرفه/ نماز عید قربان در 14 شهر زنجان برگزار می شود

همزمان با روز عرفه، دعای عرفه در مساجد و تکایای استان زنجان برگزار می شود.
به گزارش موج رسا; همزمان با دهه مبارک ولایت و امامت،برنامه های غدیر در زنجان برگزار می شود.
بنا بر اعلام اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در راستای تبیین واقعه غدیر 40 بقعه شاخص استان برنامه های مختلفی را اجرا می کنند.
همچنین همزمان با دهه ولایت دعای عرفه در هر شهرستان در بقاع شاخص اجرایی می شود.
در مرکز استان نیز مراسم متمرکز دعای عرفه در امامزاده سید ابراهیم (ع) زنجان برگزار و این برنامه به صورت زنده از شبکه اشراق پخش می شود.
مراسم دعای عرفه روز پنجشنبه نهم شهریورماه از ساعت 15 آغاز و با حضور ذاکر اهل بیت (ع) حسین نظری ادامه می یابد.
همچنین مراسم نماز عید قربان نیز در بقاع متبرکه استان برگزار میشود.
حکمعلی اسماعیلی، رئیس ستاد نماز جمعه استان زنجان در گفت و گو با موج رسا، گفت: نماز عید سعید قربان راس ساعت 6 صبح روز جمعه (10 شهریور) در محل مصلاهای نماز جمعه استان زنجان اقامه می شود.
وی با اشاره به اینکه همزمان با سراسر کشور نماز عید سعید قربان در 14 شهر استان زنجان اقامه خواهد شد، تصریح کرد: نماز عید سعید قربان در محل مصلاهای نماز جمعه برپا می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: نماز عید سعید قربان در زنجان به امامت حجت الاسلام سیدیعقوب موسوی در محل مصلای خاتم الانبیای زنجان اقامه می شود.
رئیس ستاد نماز جمعه استان زنجان با بیان اینکه قبل از برپایی نماز دعای عید قربان قرائت خواهد شد، ادامه داد: به منظور رفاه نمازگزاران برای حضور در محل مصلای نماز سرویس های سازمان های اتوبوس رانی آماده جابه جایی نمازگزاران هستند.
وی گفت: دعای عرفه هم روز پنج شنبه(9 شهریور) ساعت 14 و 30 دقیقه در محل امامزاده سید ابراهیم(ع) زنجان تلاوت می شود.
*ویژگی های دعای عرفه
از ويژگىهاى روز عرفه دعا و نيايش به درگاه ربوبى است. پيشوايان معصوم(ع) با استفاده از موقعيت معنوى روز عرفه، مردم را به راز و نياز و تقويت پيوند با سرچشمه کمالات ترغيب و تشويق مىکردند.
سالار شهیدان(ع) نیز با استفاده از فضاى معنوى روز عرفه در صحراى عرفات و در دامنه کوه جبلالرحمه مناجات زيباى خود را زمزمه کرده و آواى ملکوتىاش نه تنها در ميان حاجيان خانه خدا در صحراى عرفات طنينانداز بود بلکه آن نيايشهاى عاشقانه در طول تاريخ، دلهاى مشتاق را تحت تاثير قرار داده است.
حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در بخشی از کتاب گرانسنگ صهبايحج خود به بخشهايي از دعاي عرفه امام حسين(ع) پرداخته و عالي ترين مراحل توحيد در این دعای نورانی را به رشتۀ تحریر در آورده و مرقوم داشتند:
دعاهاي خاص حج آكنده از بركات زماني و مكاني و غير آن است.
بهترين نيايشي كه جنبه سياسيعبادي حج و زيارت را به خوبي تبيين ميكند، دعاي عرفه عارفِ معروفِ در بين اهل معرفت و سيدِ شاهدانِ كوي شهود و شهادت، سالار جانبازان ميدان نبرد توحيد عليه طاغوت، و سرور پاكان و آزادگان، در ساحتِ فضيلت حضرت حسينبنعلي(س) است؛ زيرا حضرتش در اين دعا هم دستور كفرستيزي و راه طاغوتزدايي و رسم سلحشوري و سنّت سركوبي جنايتكاران را ارائه ميكند و هم ستايش حكومت اسلامي و تقدير دولت مكتبي و ظهور ولايت الهي را نشان ميدهد و هم تجلي هستي ذات اقدس خداوند و ظهور گسترده و همهجانبه آن ذات مقدس و خفاي هر چه غير اوست در پرتو نور او و پيبردن به او از خود او و به غير او بهاندادن و غير او را به او شناختن و ذاتش را عين شهود و مستغني از استشهاد دانستن را تفهيم ميكند. نموداري از اين ابعاد گوناگون دعاي عرفه ذيلاً بيان ميشود:
در بخشي از آن دعا، قدرت لايزال الهي در كوبيدن جبّاران و اينكه خداوند هر كفر پيشه و ستمگري را ريشهكن ميكند مطرح شده است: (فقطع دابرُ القوم الّذين ظلموا والحمد لله ربّ العالمين)، آنجا كه ميفرمايد: و او(خداوند سبحان) شنواي دعاها و دوركننده بديها و بالابرنده درجات و كوبنده ستمگران است. پس معبودي جز او نباشد و چيزي عديل او نيست و مثل و مانند ندارد: «وهو للدَّعوات سامع وللكربات دافع وللدرجات رافع وللجبابرة قامع، فلا إله غيرُهُ ولا شيء يعدله وليس كمثله شيء».
در بخش ديگر، عنايت خداوند نسبت به دولت الهي و تولّد در زمان حكومت اسلامي و نجات از پيشتازان كفر و الحاد و حكمرانان خودسر و خونآشام تبيين شده است؛ آنجا كه به خداوند عرض ميكند:...معبودا! به خاطر رأفت و مهرباني و لطف و احساني كه به من داشتي مرا در روزگار دولت پيشوايان كفر كه پيمان تو را شكستند و پيامبرانت را تكذيب كردند، به دنيا نياوردي بلكه در روزگاري به وجودم آوردي كه هدايتي كه تو آن را براي من ميسر گردانيدي و مرا در آن پديد آوردي، بر وجود من پيشي گرفته بود...: «... لم تُخرجني لرأفتك بي ولطفك لي وإحسانك إليَّ في دولة أئمّة الكفر الّذين نقضوا عهدك وكذّبوا رسلك لكنّك أخرجتني للّذي سبق لي من الهدي الّذي له يسّرتني وفيه أنشأتني».
*عالي ترين مراحل توحيد
در بخشهايي از آن دعاي شريف، عالي ترين مراحل توحيد بيان شده است. در آن بخش از دعا اين نكته به خوبي تبيين و بر آن تصريح شده است كه پيبردن به خداوند از راه آثار و آيات او همانند پيبردن به آفتاب در فضاي روشن روز به وسيله شمع كمنور است؛ زيرا ذات اقدس خداوند از هر ظاهري آشكارتر و از هر نوري نورانيتر است و هرگز غايب نشده و نميشود تا نيازي به استظهار داشته باشد و هر عارفي قبل از هر چيز اول او را مشاهده ميكند و بعد آثار او را، و آنكه خدا را رقيب و ناظر نميبيند نابيناست و....
در قسمتي از بخش پاياني دعاي عرفه كه بدان اشاره شد چنين آمده است:... معبودا! تردّد من در آثار، موجب دوري وصول و شهود ميشود. پس مرا خدمتي فرماي تا بهتو رسانَدَم. چگونه با چيزهايي كه در وجود خويش نيازمند توانَد بر تو استدلال ميشود؟ آيا مگر غير تو را ظهوري است كه تو را نباشد و او سبب پيدايي تو شود؟ چه وقت از نظر پنهان شدي تا به دليلي كه به تو رهنمون شود، نيازمند گردي؟ و چه وقت از ما دور شدي تا آثارْ ما را به تو برساند؟ كور است ديدهاي كه تو را مراقب خود نميبيند! و در زيان است سوداگري بندهاي كه بهرهاي از عشق تو در آن نيست!//ن
انتهای خبر/