logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۷:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۲۶۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مسئول مرکز فضای مجازی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا:

اراده و اختیار را نباید دست رسانه‌ها سپرد

اراده-و-اختیار-را-نباید-دست-رسانه‌ها-سپرد
مسئول مرکز فضای مجازی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: رسانه‌ها در حال مدیریت افکار عمومی هستند و ما در مقابل زمانی می‌توانیم مدیریت مثمر ثمر بر خود داشته باشیم که بتوانیم رسانه‌ها را بشناسیم و اراده و اختیارمان را دست ‌آن‌ها قرار ندهیم.

مصطفی ملکی در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه انسان دارای قدرت اراده می‌باشد که متشکل از بینش و گرایش است، اظهار داشت: جنگ انسان در طول ادوار مختلف بر سر همین اراده همدیگر بوده و تسخیر اراده به شکل‌های مختلف در زمان‌های متفاوت خود را بروز می‌دهد.

بیشتر بخوانید

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به اینکه در بازه‌ای از زمان تنها ابزار تحمیل اراده استفاده از زور و قدرت با بکارگیری ابزار‌هایی جنگ، توپ، تانک، تفنگ و اسلحه بود، افزود: اما در بازه کنونی عقل بشر به جایی رسیده است که ابزار جنگ را تغییر داده و با استفاده از رسانه، فریب، فضای رسانه‌ای، بازی با افکار عمومی؛ جنگ را پیش می‌برد.

وی با بیان اینکه جنگ ۸ ساله دفاع مقدس، جنگ سخت تحمیلی غرب و دنیای استکبار علیه کشور ایران با توسل به زور، با ابزار‌های توپ، تفنگ، موشک و اسلحه بود، گفت: اما در بازه کنونی محل درگیری ذهن‌ها هستند و ابزار این درگیری نیز رسانه‌ در ابعاد مختلف می‌باشد.

ملکی با اشاره به ویژگی‌های عصر رسانه، اذعان کرد: رسانه‌ها با ترفند‌های مختلف روانی، افکار عمومی را به سمتی که صاحبان رسانه انتظار دارند، هدایت می‌کنند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه سه مسئله مهم ثروت، قدرت و فرهنگ برای انسان‌ها همواره مطرح است، گفت: امروزه این رسانه است که در هر سه مولفه موثر است یعنی رسانه پولساز، قدرت‌ساز و فرهنگ‌ساز است. بنابراین شناخت ابعاد مختلف رسانه‌ها و تحلیل پیام‌های آن اجتناب ناپذیر و برای داشتن زندگی سالم و موفق ضروری است. 

مسئول مرکز فضای مجازی سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان خاطرنشان کرد: دوران کنونی دوران زندگی در عرصه رسانه‌هاست و اگر رسانه را به خوبی نشناخته و به درستی تجزیه تحلیل نکنیم؛ در این فضا گم شده و دور خواهیم خورد. 

وی با بیان اینکه یکی از نکات مهم در رسانه‌شناسی شناخت زبان رسانه است، گفت: برای داشتن سواد رسانه‌ای محکم باید زبان رسانه که داستان گویی است به خوبی شناخت. 

ملکی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی رسانه‌ها انبوهی از اطلاعات را به ذهن‌ها منتقل می‌کنند، اذعان کرد: این امر خود مضرات و فوایدی را در پی دارد اما برای اینکه بتوانیم قدرت انتخاب و اراده خود را مدیریت نماییم، باید مهارت‌هایی را کسب کنیم.

وی با اشاره به اینکه اولین مهارت در حوزه رسانه؛ رژیم مصرف است، تصریح کرد: باید در مصرف رسانه، مقدار مصرف، زمان و مکان و برخی پرهیز‌ها را داشته باشیم.

ملکی گفت: عدم رعایت زمان‌بندی در استفاده از رسانه‌ها علاوه بر مشکلات جسمی، مشکلات فکری را نیز در پی خواهد داشت. اما دومین مسئله در راستای سواد رسانه‌ای کنشگر بودن و صرفا مصرف کننده نبودن است.

وی افزود: داشتن تفکر انتقادی، نکته سوم در داشتن سواد رسانه‌ای است به عبارتی هر پیامی که دریافت می‌کنیم الزاما می‌بایستی با نگاه تردید به آن داشته باشیم یعنی علت تولید این پیام، اهداف تولید، نحوه انتقال، شرایط و چگونگی واکنش‌ها را در پیام‌های رسانه‌ای متوجه شویم.

ملکی با بیان اینکه امروزه یکی از شیوه‌های مدیریت و هدایت افکار عمومی استفاده از ابزار رسانه‌ها‌ی نو پدید است، تاکید کرد: در مقابل هر فرد باید مدیریت بر خود در استفاده از رسانه ها را داشته باشد و این مدیریت زمانی می‌تواند مثمر ثمر باشد که ما بتوانیم رسانه‌ها را بشناسیم و اراده و اختیارمان را در دست رسانه‌ها قرار ندهیم.

وی ادامه داد: دستیابی به این موضوع نیز مستلزم این است که سواد رسانه را در سه اصل رژیم مصرف رسانه، کنشگر بودن صرفا مصرف‌کننده نبودن و داشتن دید انتقادی رعایت کرده باشیم.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر