پيامبر اعظم (ص) بنيانگذار تمدّن اسلامى است
زهرا اسماعیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) برای انسانسازی مبعوث شدهاند، هر چه هست حرف با انسان است و سیره انبیاء، تربیت عملی و اخلاقی انسان است گفت: آنان با عمل خود انسان را تربیت میکنند و به فرموده امام صادق(ع): «دعوت کننده مردم با اعمال خود باشید نه صرفاً دعوت کننده با زبانتان.» امامان معصوم با ارائه الگویی تمام عیار و عامل به علم، دلها را از محبت خویش سرشار کردهاند تا انسانها با پیروی در سیره عملی آنان در مسیر کمال قرار گیرند و از تنگنای زمین به بلندای آسمان برسند.
بیشتر بخوانید
وی گقت: در این راستا حضرت رسول اکرم(ص) با قیام به عدالت و دعوت به عبودیت به عنوان غایت آفرینش، سیر کمال آدمی را ترسیم و مقدمات سیر خروج از ظلمات به سوی نور را فراهم میکنند.
کارشناس حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه کبری(س) عنوان کرد: تعلیمات اخلاقی آنان بهترین وسیلهای است که میتواند بشر را به زندگی ایدهآل برساند و اخلاق برای تمام افراد بشر چه در زندگی فردی و چه در زندگی اجتماعی لازم است اما برای کسانی که بار مسئولیت رهبری و هدایت جامعه را برعهده دارند ضروریتر به نظر میرسد؛ زیرا در درجه نخست چنین فردی باید خود نمونهای از اخلاق و صفات برجسته انسانی باشد تا بتواند آلودگیهای اخلاقی را از لوح دل مردم بشوید، ثانیاً مسئولیت هدایت جامعه به قدری سنگین است که انسان بدون داشتن اخلاق کامل نمیتواند آن را تحمل کند.
اسماعیلی ابراز کرد: از این رو خداوند پیامبران خود را از میان افرادی انتخاب کرد که دارای وحی بلند، حوصلهای زیاد، حلم و گذشت و سایر صفات اخلاقی بودند و با همین سلاح اخلاق بود که توانستند رژیم جامعهای منحط و مستغرق در فساد را دگرگون سازند و مردم آلوده و محروم را نجات بخشند.
وی تاکید کرد: در این میان حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (ص) به عنوان بهترین الگوی اخلاق در قرآن معرفی شده است و اخلاق عالی پیامبر اسلام امواج انقلاب مقدس اسلام را نخست در جامعه عرب و سپس در جهان پدید آورد و در سایه این رستاخیز عظیم معنوی، پراکندگی تبديل به یگانگی، بیپروایی به عفت و پاکدامنی، بیکارگی به کار و کوشش، خودخواهی به نوع دوستی و تکبر عرب به تواضع و مهربانی بدل گردید و انسانهایی تربیت شدند که همگی تا همیشه نمونههای اخلاق به شمار میآیند، آری اخلاق پیامبر آنقدر عالی و پرارزش بود که خداوند آن را جزو بهترین بنده گان معرفی کرده است.
کارشناس حوزه علمیه خواهران حضرت خدیجه کبری (س) تصریح کرد: تمدّن اسلامى از ديدگاه دانشمندان، بارها از زواياى گوناگون مورد توجه و كنكاش قرار گرفته است و اين تمدّن در خود، سازوكار بزرگ ترين نظام علمى را پروراند و شخصيتهاى ارزشمندى را در حوزههاى گوناگون علمى به جهان عرضه نمود.
اسماعیلی عنوان کرد: پيشرفت و توسعه سريع، عظمت، كمال و گستردگى دامنه تمدّن اسلامى و همچنين شركت اقشار گوناگون با ملّيتها و نژادهاى گوناگون در بنا نهادن و اعتلاى اين تمدّن از امورى است كه اعجاب همگان را برانگيخته و بسيارى از متفكّران، به ويژه متفكران غربى، را وادار به اعتراف در اين زمينه نموده است.
وی تاکید کرد: ولى بايد توجه داشت كه دوره طلايى اسلام، از حيث شدت و قوّت حياتى دينى و روحى و تحقق ايدهآلها و تبلور ارزشهاى آن، همان دوره اى است كه با حيات پيامبر اكرم(ص) و ايّام استقرار دين اسلام در مدينه مقارن بود و درست همانند بذرى كه كاشته مىشود و از آن درختى برمىآيد و پس از گذشت زمان و تغذيه از زمين مناسب به بار مىنشيند، درخت تمدّن اسلامى نيز چندين قرن پس از غرس آن به دست مبارك پيامبر اعظم(ص) به بار نشست و ميوههاى آن در زمينه فرهنگ و هنر و علوم شرعى و عقلى و ادبى آشكار شد.
انتهای خبر/