گردشگری فرهنگی نوعی صادرات نامرئی است
مهدی باقری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با اشاره به اینکه گردشگری فرهنگی نقش مهمی در حفظ فرهنگ و تاریخ اجتماعات مختلف دارد، اظهار داشت: زمانی که سنتها، جشنها، آئینها و باورها باز زنده شده و به مخاطبان امروزی معرفی دوباره میشود، میتواند به تقویت میراث فرهنگی و معنوی منجر شود که این امر سبب احیای الگوهای فرهنگی فراموش شده میشود و چهره دیگری به نسل امروز معرفی میکند.
بیشتر بخوانید
وی افزود: گردشگری رویداد، گونهای نوین از گردشگری فرهنگی و یکی از جاذبههای این نوع گردشگری برای شهرها است که با سایر انواع گردشگری در پیوند بوده و به نوعی معرف وجود فرهنگ و رفتار و آداب و رسوم خاص در منطقه و شهر است، به دلیل قدمت تاریخی و ارزش فرهنگی برای گردشگران از اهمیت خاصی برخوردار است.
رئیس میراث فرهنگی شهرستان زنجان گفت: فعالیتها و رویدادهای فرهنگی و هنری همچون نمایشگاههای عکس، کتاب، کنسرتها، جشنوارههای موسیقی، جشنوارههای فیلم و فرهنگ بومی، جشنوارههای خوراک و نوشیدنی، جشنوارههای مذهبی از جمله رویدادهایی هستند که میتوانند شاخصهای گردشگری رویداد محسوب شده و در گردشگری فرهنگی نقش مهمی را ایفا کنند.
وی با بیان اینکه برگزاری رویدادهای بزرگ در حوزههای مختلف از جمله فرهنگی، هنری و ورزشی میتواند صنعت گردشگری را از حالت رکود خارج کند؛ گفت: شهر مملو از آئینهای سنتی بوده که برای هر گردشگر از جذابیت لازم برخوردار است.
باقری تصریح کرد: برای توسعه این نوع گردشگری، علاوه بر وجود برنامهریزی و مدیریت با توجه به اهداف و اصول توسعه پایدار گردشگری، حضور سرمایه گذار بخش خصوصی از اهمیت بالایی برخوردار است با این حال فعال کردن و توسعه صنعت گردشگری نیازمند مشارکت و همکاریهای بخش خصوصی است.
وی با اشاره به اینکه در پویایی این فرآیند، بخش مهم دیگری که تأثیرگذار است؛ تبلیغات جاذبههای گردشگری است، بیان کرد: برگزاری رویدادها در کنار رشد و توسعه بسترهای گردشگری میتواند تا حد زیادی در تصویرسازی گردشگری شهری مؤثر واقع شود.
رئیس میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان زنجان گفت: صنعت گردشگری امروزه به قدری در توسعه اقتصادی و اجتماعی اهمیت دارد که اقتصاددانان آن را صادرات نامرئی نیز مینامند. با این وجود گردشگری فرهنگی، یکی از شاخههای مهم و تأثیرگذار در صنعت گردشگری و یکی از پررونقترین گردشگریهای گذشته و حال و یکی از فرصتهایی است که میتواند علاوه بر منافع اقتصادی، زمینههای اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی را نیز پوشش دهد.
وی با بیان اینکه طبق آمار سازمان جهانی گردشگری، ۳۷ درصد گردشگری بینالمللی با انگیزه فرهنگی است و بهطور چشمگیری این فرایند در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: از مزیتهای گسترش گردشگری فرهنگی این است که فرهنگ جامعه میزبان را به دیگر جوامع و علاقمندان معرفی میکند و در راستای این معرفی باعث تقویت غرور و همبستگی جامعه میزبان و افزایش آستانه تحمل آنها در برابر فرهنگهای دیگر میشود.
انتهای خبر/