logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۶
[ شناسه خبر : ۳۱۲۹۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
کارشناس حوزه علمیه خواهران مبلغ دینی استان زنجان در گفتگو با موج رسا:

قیام عظیم کربلا یک انقلاب بزرگ انسان ساز و جریان ساز است

قیام-عظیم-کربلا-یک-انقلاب-بزرگ-انسان-ساز-و-جریان-ساز-است
کارشناس حوزه علمیه خواهران مبلغ دینی استان زنجان با بیان اینکه حرکت عظیم سالار شهیدان در روز عاشورا، یک واقعه‌ هیجانی و صرفا عاطفی نیست گفت: قیام عظیم کربلا یک انقلاب بزرگ انسان ساز و جریان ساز است.

مونس عباسی در گفت‌وگو با خبرنگار  موج رسا; با بیان اینکه امام حسین (ع) از روی هوا و هوس قیام کربلا را رقم نزد اظهار کرد: امام حسین (ع) در وصیتنامه‌ای کوتاه و بسیار پرمحتوا به برادرش محمد حنفیّه می‌نویسد" من از سر هوا و هوس قیام نکردم و قصد ظلم به دیگران هم ندارم، و در پی پست و مقام و مال دنیا هم نیستم، بلکه به منظور اصلاح امت جدّم قیام کرده‌ام."

بیشتر بخوانید

وی گفت: امام حسین (ع) با این کلمات هم هدف خویش را از قیام و حرکتش بیان می‌کند و هم آمادگی خویش را برای شهادت در راه مبارزه با باطل و احیای دین خدا اعلام می‌دارد و احیای حق محدث که  معروف دینوری نقل کرده است  هنگامی که امام از بطن الرّمه حرکت کرد، با عبدالله بن مطیع که از عراق می‌آمد، مواجه شد گفت  امام حسین (ع)،  پدر و مادرم فدای تو ای پسر رسول خدا! چه چیز باعث شد که تو از حرم خدا و حرم جدّت بیرون بیایی؟ امام (ع) فرمود: مردم کوفه نامه نوشتند و از من خواستند که به سوی آنان بروم، بدان امید که با قیام علیه بنی‌امیه نشانه‌های حق زنده شود.

 کارشناس حوزه علمیه خواهران مبلغ دینی استان زنجان عنوان کرد: اصلاح امت پیامبر(ص) و بر پایی امر به معروف و نهی از منکر شاید بتوان صریح‌ترین و رساترین تعبیر امام (ع) در تبیین انگیزه اصلی قیامش را جمله‌ای دانست که در وصیت‌نامه آن حضرت به برادرش محمد حنفیه آمده است و من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، می‌خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.

عباسی افزود: "حضرت امام حسین (ع) بعد از هلاکت معاویه، زمانی که از سوی والی مدینه به بیعت با یزید فراخوانده شد، به شدت برآشفت و آن را مردود شمرد و شبانگاه به سوی قبر پیامبر (ص) رفت و در نیایش با خداوند چنین عرضه داشت: "خداوندا! این قبر پیامبر تو محمد (ص) است و من هم فرزند دختر اویم از آنچه برای من پیش آمده، تو آگاهی خداوندا! من معروف را دوست دارم و از منکر بیزارم."

وی تصریح کرد: آن حضرت خطبه‌ای دیگر دارد که به گفته برخی علما، این خطبه در منا ایراد شده است و در این خطبه امام (ع) ثمره امر به معروف و نهی از منکر را چنین بیان می‌فرماید:خدا از امر به معروف و نهی از منکر به عنوان تکلیف واجبی از سوی خود، آغاز کرده است، زیرا می‌دانست که اگر این دو فریضه ادا و برپا شود، همه فرایض از آسان و دشوار، برپا شوند و این از آن رو است که امر به معروف و نهی از منکر دعوت به اسلام است و توأم است با ردّ مظالم، مخالفت با ظالم، تقسیم بیت المال و غنایم، گرفتن زکات از جای خود و صرف آن در موردی که شایسته آن است.

کارشناس حوزه علمیه خواهران مبلغ دینی استان زنجان بیان کرد: مبارزه با کسانی که حرام خدا را حلال شمرده‌اند، مبارزه با پیمان شکنان، مبارزه با ظلم و ستم و مبارزه با مخالفان سنت پیامبر (ص) و بر اساس نقل مورخان، آن گاه که حر مانع حرکت امام شد، امام (ع) نامه‌ای به بزرگان کوفه نوشت و تمام موارد چهارگانه را در این نامه بیان فرمود؛ هر کس سلطان ستمگری را ببیند که حرام خدا را حلال شمرده و پیمان خدا را شکسته، با سنت پیامبر (ص) مخالفت ورزیده و در میان بندگان خدا به ظلم و ستم رفتار کرده، ولی با او به مبارزه عملی و گفتاری برنخیزد، سزاوار است که خداوند او را به جایگاه آن سلطان ستمگر (جهنم) وارد کند."

 عباسی گفت: حضرت امام حسین (ع) با این سخنان ضمن یادآوری وظایف همه قشرهای مردم، خصوصاً بزرگان کوفه، عزمِ جزمِ خویش را برای اصلاح امور و مبارزه کامل با خودکامگان و ستمگران بنی‌امیه اعلام می‌دارد و این مبارزه را مشروط به حمایت آنها هم نمی‌کند.

وی افزود: مورد عمل قرار گرفتن احکام الهی امام حسین(ع) در خطبه‌ای با صراحت هدف از تلاش و تکاپوی خویش را چنین بیان می‌کند:خداوندا! تو می‌دانی که آنچه از ما در راه بسیج مردم سر زده است، برای رقابت در امر زمامداری و یا به چنگ آوردن ثروت و مال نبوده، بلکه هدف ما آن است که نشانه‌های دین تو را آشکار سازیم و اصلاح و درستی را در همه بلاد آشکار کنیم تا بندگان مظلومت آسوده باشند و به فرایض و سنت‌ها و احکامت عمل شود.

کارشناس حوزه علمیه خواهران مبلغ دینی استان زنجان عنوان کرد: تشکیل حکومت اسلامی آن حضرت در خطبه‌ای که پس از نماز عصر در جمع لشکریان حرّ خواند، فرمود:ای مردم! من فرزند دختر رسول خدایم و ما به ولایت این امور بر شما از این مدعیان دروغین سزاوارتریم.

عباسی افزود: امام(ع) همچنین در نامه‌ای که هنگام اعزام مسلم(ع) خطاب به او مرقوم می‌دارد، بار دیگر بر بسیج نیروها و آماده‌سازی مردم تأکید می‌ورزد و در این نامه می‌خوانیم:"چون به کوفه رسیدی مردم را به پیروی از من دعوت کن و آنان را از حمایت آل ابی‌سفیان بازدار اگر مردم متّفقاً بیعت کردند، مرا با خبر ساز تا برابر آن عمل کنم.

وی تاکید کرد: پراکنده ساختن مردم از حمایت خاندان ابوسفیان و فراخوانی مردم به اطاعت امام و یکپارچه کردن آنان برای بیعت و همراهی، همه نشان از تهیه ساز وکارهای مناسب برای تشکیل حکومت دارد.

کارشناس حوزه علمیه خواهران مبلغ دینی استان زنجان عنوان کرد: به هر حال، با توجه به شواهد تاریخی، که بخشی از آن گذشت است و یکی از اهداف قیام سالار شهیدان، تشکیل حکومت اسلامی و در واقع بازگرداندن خلافت به جایگاه اصلی خویش بود تا در پناه، آن عدل و داد گسترش یابد و حق احیا و باطل و پلیدی نابود شود.

وی تصیح کرد: آنچه بیان داشتم، شاید تمام اهداف نباشد از این رو، شایسته است که دیگر پژوهشگران هم به بررسی این موضوع بپردازند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر