شهید بهشتی نقش برجستهای در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران داشت
به گزارش موج رسا; حجت الاسلام احمد اصلانی امام جمعه سجاس در گفت و گو با خبرنگار نسیم اشراق،با اشاره به شهادت مظلومانه آیت الله بهشتی و و۷۲ تن از یاران امام اظهار کرد: از میان رجال دینی و سیاسی، شهید آیت الله دکتر بهشتی بیشترین نقش را در تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایفا کرد؛ از آن رو که هم در مراحل مختلف تدوین پیش نویس قانون اساسی، به ویژه در شورای انقلاب اسلامی، هم در تشکیل مجلس خبرگان قانون اساسی و هم در مدیریت کمیسیون ها، جلسات غیررسمی و رسمی این مجلس نقش محوری داشت.
بیشتر بخوانید
وی افزود: تدوین اصول متعددی در پاسداشت حقوق ملت و اختصاص یک فصل به این موضوع از ابتکارات آن شهید بزرگوار بود امام جمعه سجاس ادامه داد: شهید آیت الله دکتر بهشتی(ره) را به درستی از معماران جمهوری اسلامی شمرده اند، کسی که بیشترین نقش را در تدوین قانون اساسی و طراحی ساختار نظام سیاسی جدید ایران ایفا کرد. وی افزود: بی شک اعتماد رهبر فقید انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) به شهید بهشتی و جایگاه او در جمع رجال مذهبی، سیاسی و اجتماعی موجب شد تا چنین نقشی را در ترسیم خط مشی آینده ایران بازی کند. امام جمعه سجاس ادامه داد:شهید بهشتی هم «مجتهدی زمان شناس» بود، و هم «سیاست مداری هوشیار»، توانست در یکی از حساس ترین مقاطع تاریخ ایران، در سرنوشت کشور تأثیر بگذارد، اثری ماندگار، مثال زدنی و مایۀ مباهات در دنیای سیاست. امام جمعه سجاس ادامه داد: شهید بهشتی به دلیل «شناخت عمیق مبانی دینی» از یک سو، و «تسلط بر مکاتب و نظام های سیاسی روز دنیا» از سوی دیگر، و «آشنایی با شرایط و مقتضیات ایران» توانست در میان رجال و شخصت های دیگر، بیشترین نقش را در تنظیم، تدوین و تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی، به مثابه ریلی برای حرکت قطار جمهوری اسلامی در مسیری صحیح، با تضمین حقوق شهروندی و ایمن ماندن جامعه از بازگشت دوباره استبداد و استعمار، ایفا نماید. وی افزود:یکی از مباحثی که شهید بهشتی نقش عمده ای در تدوین آن داشته، فصل سوم قانون اساسی است که به «حقوق ملت» اختصاص دارد. امام جمعه سجاس ادامه داد: شهید بهشتی با تشریح حقوق ملت در عرصۀ اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، قلمرو و مبانی فقهی آن، «حقوق شهروندی» را در قانون اساسی جمهوری اسلامی تضمین کرد. وی افزود: شهید بهشتی عنایت داشت تا مردم در جریان آنچه در مجلس خبرگان قانون اساسی می گذرد، قرار گیرند. از این رو، ضمن بیان این مطلب، همواره به عنوان مدیر جلسه توضیحاتی برای اطلاع و آگاهی ملت ارائه می کرد. حجت الاسلام اصلانی خاطرنشان کرد:بر اساس نظر شهید بهشتی در قانون اساسی نه فرد اصالت خواهد داشت به این معنا که نظام و محیط اجتماعی هیچ نقشی ندارد و فرد بازیچه سرنوشتی است که محیط اجتماعی برایش تعیین می کند، بلکه هر انسانی خودش سرنوشت ساز است… . انسان نه محکوم جبر محیط اجتماعی است و نه صد درصد حاکم بر محیط اجتماعی است، بلکه انسان تا حدودی می تواند سرنوشت خود را بسازد. وی افزود:این نگاه کاملاً بر نگرش قرآن به نقش انسان در تعیین سرنوشت اجتماعی خود و جامعه، منطبق است. حجت الاسلام اصلانی ادامه داد: از نظر شهید بهشتی، رهبری واجد شرایط نیز با انتخاب مردم تمامیت و شأنیت پیدا می کند و بدون این انتخاب «کسی نمی تواند تحت عنوان فقیه عادل، باتقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر، مدبر خودش را بر مردم تحمیل کند. این مردم هستند که باید او را با این صفات به رهبری شناخته و پذیرفته باشند. وی افزود: از دیدگاه دکتر بهشتی ادارۀ کشور به اتکای آرای عمومی از مهم ترین ویژگی های جمهوری اسلامی بود. معتقد بود که «هر کسی در جمهوری اسلامی سرکار می آید، با رأی مردم سرکار می آید و با رأی ملت هم از سرکار می رود. دیگر کسی نمی تواند بگوید: حکومت ارث من است، ارث پسر من است، ارث نوۀ من است. امام جمعه سجاس ادامه داد:آیت الله بهشتی بر این باور بود که انسان و اسلام با آزادی و در محیط آزاد رشد می کند،اجبار و تحمیل را مفید و کارساز نمی دانست و معتقد بود که محدود کردن آزادی انسان مانع رشد اوست، چنان که ایجاد محدودیت نسبت به آزادی های اجتماعی و سیاسی در جامعه، مانع رشد اجتماعی و سیاسی جامعه است. وی افزود: یکی دیگر از اصولِ فصل حقوق ملت، اصلِ «آموزش و پرورش رایگان برای همۀ ملت» بود،شهید بهشتی که سالیان متمادی با نسل جوان و نوجوان ارتباط داشت و روش های متعدد آموزش و پرورش را مشاهده کرده و به محک تجربه نهاده بود، خوب می دانست که اجبار در این عرصه موفقیت آمیز نیست. از این رو، از نهادینه شدن راهکارهای عقیم جلوگیری می کرد. حجت الاسلام اصلانی خاطر نشان کرد: شهید بهشتی معتقد بود هر چند نظام سیاسی جمهوری اسلامی در واقع، نظام امت وامامت است، اما برای امت «حق نظارت بر امام» قائل بود تا جامعه از مسیر صحیح خود منحرف نشود.
وی افزود: شهید بهشتی معتقد بود در بینش اسلامی استبداد، خودرأیی و خودکامگی جایی ندارد، نه از جانب دولتمردان و نه از جانب یکایک مردم. اما از آنجا که معمولاً این آفت به سراغ دولتمردان می رود که از قدرت و موقعیت برخوردارند، مباحث ایشان نیز بر «نفی استبداد و خودکامگی دولتمردان» متمرکز شده است. امام جمعه سجاس ادامه داد: یکی دیگر از باورهای شهید بهشتی که از مبانی فقهی او به شمار می رفت، تقدم «مصالح عمومی» بر «مصالح فردی»، و حتی بر «احکام اولیه شرعی» بود. همان مبنایی که امام خمینی در اواخر عمر شریف خود و در تصحیح باورهای ناقص از اختیارات حکومت اسلامی، به تبیین و تشریح آن پرداخت. وی افزود: شهید آیت الله دکتر بهشتی در میان شخصیت های سیاسی و مذهبی، ضمن آنکه بیشترین نقش را در تنظیم، تدوین، تصویب و به ثمر رسیدن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایفا نمود. امام جمعه سجاس ادامه داد: شهید بهشتی به دلیل احاطه به مبانی دینی، و آشنایی با مکاتب و نظام های سیاسی، و شناخت شرایط و مقتضیات کشور، در گنجاندن حقوق ملت در ساختار نظام سیاسی مثل حق تعیین سرنوشت، حق آزادی سیاسی اجتماعی، حق نظارت بر قدرت، و حق خودسازی نقش برجسته و بی بدیلی داشت. حجت الاسلام اصلانی خاطرنشان کرد: افزودن یک فصل به فصول قانون اساسی با عنوان «حقوق ملت» با بیش از بیست ماده، افزون بر حقوقی که در اصول دیگر و در ساختار قوای سه گانه به چشم می خورد، از ثمرات اندیشه خلاق آن شهید بزرگوار است.
انتهای خبر/