logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۶
[ شناسه خبر : ۲۹۷۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا:

پایش مزارع گندم استان زنجان به لحاظ ریزش سن مادر آغاز شد

پایش-مزارع-گندم-استان-زنجان-به-لحاظ-ریزش-سن-مادر-آغاز-شد
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر گزارشی از ریزش سن مادر به مزارع گندم سطح استان نشده است، گفت: ۶۰ نفر از کارشناسان کشاورزی وظیفه پایش مزارع را بر عهده گرفته‌اند.

مجید بلالی در گفت‌و‌گو با خبرنگار  موج رسا; اظهار داشت: در سال زراعی ۱۴۰۲_۱۴۰۱ در حدود ۳۲۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان زنجان زیر کشت گندم رفته است به طوری که از این میزان سطح زیرکشت ۱۸ هزار هکتار اراضی آبی و مابقی به صورت دیم است.

وی افزود: یکی از مهمترین اقداماتی که باید برای حفظ محصول گندم انجام شود، پایش مزارع به لحاظ وجود سن است چراکه این آفت در مراحل مختلف خسارات چشمگیری به مزارع گندم و محصول تولیدی وارد می‌کند که گاها جبران ناپذیر است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: پایش مزارع گندم استان از اسفند ۱۴۰۱ آغاز شده است و طبق گزارش موجودی فعلا آثاری از ریزش سن مادر در مزارع نیست. با این وجود پایش در مزارع توسط شبکه‌های مراقبت در حال اجرا است با این حال به کشاورزان توصیه می‌شود تا در صورت مشاهده سن مادر نسبت به سمپاشی مزارع اقدام کنند تا مانع از جفت‌گیری و در مراحل بعدی تخم‌ریزی آن شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶۰ نفر از کارشناسان کشاورزی در حال پایش مزارع گندم سطح استان هستند و شبکه کنترلی محسوب می‌شوند، عنوان کرد: علاوه بر این کارشناسان بخش خصوصی و جهش تولید در طرح گندم حضور دارند و پایش‌ها و تعیین تراکم سن مادر و در مراحل بعدی پوره‌ها بر عهده کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی است.

بلالی اذعان کرد: مناطق کوهپایه‌ای در ریزش‌های اولیه در معرض خطر قرار دارند، چراکه ابتدا سن به این مکان‌ها ریزش و تغذیه کرده و سپس به سایر مزارع ریزش می‌یابند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر