logo
امروز : شنبه ۳ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۱۷
[ شناسه خبر : ۲۸۵۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
در میزگرد موج‌رسا با دانشجویان مطرح شد؛

وظایف دانشجویان در انقلاب اسلامی/ جهاد تبیین مهم ترین وظیفه دانشجویان

وظایف-دانشجویان-در-انقلاب-اسلامی-جهاد-تبیین-مهم-ترین-وظیفه-دانشجویان-
در میزگرد موج رسا با دانشجویان به مناسبت روز دانشجو موضوعات مختلفی مانند وظایف دانشجویان در انقلاب اسلامی مطرح شد.

به گزارش موج رسا; روز دانشجو یکی از مهم ترین روز های تاریخ ایران است که در پی شهادت 3 تن از دانشجویان در دانشگاه تهران این روز به نام روز دانشجو در تقویم ثبت شده است.

روز دانشجو از همان ابتدا بر محور استکبار و استعمار ستیزی استوار است و این امر بعد از انقلاب اسلامی پررنگ تر شده است و این  تقابل با استکبار به قوت بیش از پیش دنبال می شود.

نهاد دانشگاه زاییده تمدن غرب نیست

امیر حسین محمدی با بیان اینکه پرداختن به روز دانشجو و مسائل مرتبط با آن از قبیل نهاد دانشگاه و اثرگذاری دانشجو در جامعه یکی از مسائل پر بسامد انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: بر خلاف تصور بسیاری از افراد نهاد دانشگاه نهاد اصیل تمدنی زاییده در غرب نیست و نهاد دانشگاه متعاقب یک فرایندی در غرب است.

 میزگرد

وی با بیان اينکه نهاد دانشگاه با رویکرد علوم تجربی متعاعقب انقلاب صنعتی در غرب و اروپا است، ابراز کرد: اگر به تاریخ غرب مدرن نگاه کنیم نیاز به دانشگاه پدید آمده متعاقب توسعه اقتصادی صنعتی غرب بعد از انقلاب صنعتی است.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با بیان اینکه دانشگاه برای رفع نیاز صنعتگران و رفع نیاز علمی انقلاب صنعتی پدید آمد و تبدیل به یک نهاد اثرگذار در جامعه شد، تصریح کرد: توجه به این نکته مهم است که اگر ما نیاز به یک مسئله را احصا نکنیم در سطح جامعه نمی توانیم به صورت علمی مورد بررسی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم بدون احصا مسائل این کار را انجام دهیم می شود وضعیت دانشگاه در ایران امروز ما، عنوان کرد: نتیجه این کار تولید دانشگاه منفعل و غیر موثر در حوزه تخصصی خود است.

دانشگاه باید از انفعال خارج شود

محمدی با بیان اینکه دانشگاه غیر مولد یعنی دانشگاهی که تولید کننده علم نیست بلکه ترجمه کننده علم است، خاطر نشان کرد: دانشگاه غیر مولد یعنی نهادی که دچار رخوت نسبت به آینده است و نگاهی به آینده ندارد و غفلت از این نکته در دانشگاه ها ما را دچار مشکل کرده‌است.

وی با بیان اینکه این حجم از تاکیدی که در جمهوری اسلامی بر ارتباط صنعت و دانشگاه وجود دارد ریشه در همین امر دارد، ادامه داد: در علوم تجربی دانشگاه باید پای را از ساحت انفعال و ترجمه بیرون بگذارد و علم مورد نیاز جامعه خود را تولید کند.

دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان زنجان با بیان اینکه دانشگاه ما باید تبدیل به دانشگاه مولد شود، ابراز کرد: اگر دانشجو را جوینده دانش نامیده اند نه آموزنده دانش به خاطر همین موضوع است و دانشجو در عطش دانشگاهی کردن نیاز های جامعه است و به دنبال این است تا راه حل نیازهای جامعه را از طریق علمی پیدا کند.

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که باید به آن در روز دانشجو پرداخته شود اثر گذاری دانشگاه در جریان انقلاب اسلامی است، افزود: باید ببینیم که اثر گذاری دانشگاه بعد از انقلاب اسلامی به کجا رسیده است.

دانشجو به وظیفه موذنی خود عمل کرده است

علی عباسی با بیان اینکه یک نکنه در ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۳۲ وجود دارد و آن این است که دانشجو در دل حکومت طاغوت به بیداری جامعه پرداخته و جامعه را بیدار کرد، اظهار کرد: دانشجو در آن زمان به معنی واقعی کلمه موذنی بود که به وظیفه موذی خود عمل کرد.

میزگرد۱۴۰۱

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان با اشاره به نقش فعال دانشجو قبل و بعد از انقلاب اسلامی، تصریح کرد: نکته مهمی که در زیست دانشجویان آن زمان وجود دارد این است که دانشجویان در جامعه پیشگام بوده اند.

وی با بیان اینکه دانشجو می تواند به نقش پیشگامی خود در جامعه برگردد، عنوان کرد: آنچه در خصوص ۱۶ آذر ماه ۱۳۳۲ مهم بوده این است که دانشجو نسبت به اتفاقات پیرامون خود تحلیل داشته و به اتفاقات واکنش نشان می‌دهد.

 سرمایه گذاری دشمنان بر روی دانشجویان

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد زنجان با بیان اینکه آنچه استکبار جهانی آن را به خوبی درک می کند و مسئولان ما از آن غافل‌اند این است که دانشگاه می تواند بستر یک جریان سازی باشد و دانشجو می تواند اتفاقی را در جامعه رقم بزند، خاطر نشان کرد: به همین خاطر دشمنان در فتنه اخیر بر روی دانشگاه ها سرمایه گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه دانشجو کسی است که در جامعه حرفی برای گفتن دارد، ابراز کرد: دانشجو وقتی حرفی را می زند در جامعه موج ایجاد می کند.

عباسی با بیان اینکه در دانشگاه می توان در جامعه جریان سازی کند و اثر گذار باشد، تصریح کرد: متاسفانه مسئولان جمهوری اسلامی از این غافل اند و دانشجو را سیاسی نمی دانند و دانشجو را دخیل در مسائل جزئی می دانند و این باعث می شود دانشجو از رسالت اصلی خود باز بماند.

وی با بیان اینکه دانشجو می تواند مدیران را در مدیریت جامعه یاری کند در حالی که مسئولان از این امر غافل اند، ادامه داد: اما در مقابل استکبار جهانی از ظرفیت دانشجویان جمهوری اسلامی استفاده می کند.

 ماهیت ضد استکباری روز دانشجو

کریمی اعتماد با بیان اینکه در ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۳۲ کودتایی که اتفاق افتاد موجب یک سکون و سکوت در جامعه شد، اظهار کرد: اعتراض دانشجویان به حضور رئیس جمهور وقت آمریکا در دانشگاه در ۱۶ آذر سال ۱۳۳۲ موجب شهادت ۳ تن از دانشجویان شد و ماجرای روز دانشجو از آن روز در ایران آغاز شد.

وی با اشاره به تشکل های فعال در داخل دانشگاه، افزود: علاوه بر نهاد های داخل دانشگاه نهاد هایی نیز در خارج از دانشگاه وجود دارد که اگر این دو نهاد بایکدیگر در ارتباط باشند قدرت نفوذ دانشجو و تشکل های دانشجویی بیشتر می شود.

دانشجوی دکتری دانشگاه زنجان با اشاره به اثرگذاری دانشجو در جامعه، ابراز کرد: با توجه به فضای نخبگانی داخل دانشگاه دانشجو تاثیر بسیار بالایی در خارج از دانشگاه دارد.

وی با اشاره به بیانات شهید بهشتی در خصوص دانشجو، ادامه داد: دانشجو موذن جامعه است و اگر این موذن خواب بماند نماز امت قضا می شود.

کریمی اعتماد با اشاره به چشم انداز تعریف شده برای جمهوری اسلامی ایران در بیانیه گام دوم انقلاب، تصریح کرد: در بیانیه گام دوم بر این تاکید شده است که برای رسیدن به این چشم اندار ۴ مسئله باید مد نظر باشد.

 امید آفرین باید در اولویت باشد

وی با بیان اینکه تا زمانی که شناخت از صحنه نداشته باشیم چه در داخل نهاد دانشگاه و چه خارج از دانشگاه عملا کاری را نمی توانیم پیش ببریم، عنوان کرد: امید آفرینی در این برهه زمانی خیلی مهم است.

دانشجو دکتری دانشگاه زنجان با اشاره به حلقه های میانی مطرح شده در بیانیه گام دوم، خاطر نشان کرد: در برخی جاها این حلقه‌های میانی نخبه های سیاسی، و در برخی جاها نخبه های فرهنگی و در برخی جاها تشکل های سیاسی و دانشجویان معرفی می‌شوند.

وی با اشاره به بیانات امام خمینی(ره) در خصوص دانشگاه، عنوان کرد: امام خمینی (ره) می‌فرمایند: باید دانشگاه اصلاح شود تا جامعه اصلاح شود.

میزگرد

کریمی اعتماد با اشاره به تاکید رهبری بر کلید واژه پیشرفت، افزود: رهبری در اولین توصیه‌ خود در بیانیه گام دوم بر روی بحث علم و دانش تاکید بسیاری دارند.

وی با بیان اینکه تولید علم موجب تولید قدرت در کشور است، تاکید کرد: تولید قدرت منجر به تولید امنیت می شود.

 دشمن به دنبال منحرف کردن دانشجویان از مسیر اصلی است

الهه هادئی نژاد با اشاره به فتنه اخیر در کشور، اظهار کرد: در این فتنه دشمن کاری انجام می‌دهد تا دانشجویان را از مسیر اصلی خود یعنی علم و دانش دور شوند.

وی با بیان اینکه دشمن به دنبال این است تا دانشجویان را از مسیر اصلی خود یعنی علم و دانش و پیشرفت دور کند، ابراز کرد: دشمن به دنبال این است تا دانشجویان را با مسائل واهی و سخیف و کوچک مشغول کند.

مسئول سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه دشمن به دنبال این است تا دانشجویان را از ساحت علمی و جایگاه متعالی علم به کارهای کوچک و بی اهمیت سوق دهد، عنوان کرد: دانشجویان باید با بصیرت این فتنه را کنار بزنند و وظیفه اصلی خود برگردند.

وی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل عدم بازنگری در واحد های درسی فکر می کردند که اگر اساتید پالایش شوند و اساتید مذهبی وارد دانشگاه شوند آن نتیجه مطلوب حاصل می شود اما این گونه نبود، افزود: متأسفانه بعد از پالایش اساتید در دانشگاه ها اساتید مذهبی نیز با تدریس همان واحدهای درسی کم کم شبیه اساتید قبلی می شدند.

جهاد تبیین مهم ترین وظایف دانشجویان

هادئی نژاد با بیان اینکه متاسفانه در دانشگاه های ما همه چیز کاملا علمی شده است و خدا محوری آن طور که باید در واحدهای درسی وجود ندارد، عنوان کرد: باید برای این امر یک فکر جدی شود.

وی با اشاره به هجمه های رسانه ای علیه جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: جهاد تبیین اکنون یکی از مهم ترین وظایف دانشجویان در حال حاضر است.

مسئول سیاست ورزی بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه متاسفانه برای عموم دانشجویان تبیین مسائل انجام نمی‌شود و این تبیین برای قشر خاصی است، خاطر نشان کرد: باید برای تبیین مسائل برای عموم دانشجویان از طرف نهاد دانشگاه فکر شود.

وی با اشاره به نقش دانشجویان در جامعه، عنوان کرد: دانشجویان به دلیل فضای نخبگانی دانشگاه می توانند به عنوان حلقه های میانی و حلقه واسط حاکمیت و مردم عمل کنند./ک

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر