logo
امروز : دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۴
[ شناسه خبر : ۲۷۷۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان؛

استان زنجان در حوزه معرفی میراث ناملموس ضعیف عمل کرده است

استان-زنجان-در-حوزه-معرفی-میراث-ناملموس-ضعیف-عمل-کرده-است-
رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه تاریخ زنجان چندان مدون نبوده، کتبی گردآوری نشده، تاریخی وجود ندارد و درصورتی که اگر گردآوری شده باشد نیز کامل و جامع نیست همین امر کار را برای زنجان در حوزه میراث ناملموس سخت‌تر می‌کند.

اویس کیانی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اساسا انواع میراث‌های فرهنگی و معنوی در دو قالب ناملموس و ملموس است که هر دو این اقسام باید مکمل هم باشند به گونه‌ای که این مکمل بودن باعث تجاری سازی در عرصه گردشگری شود و هم در حوزه بازار‌سازی برای مقاصد اتفاقات خوبی را شاهد باشد.

وی افزود: میراث معنوی از جمله میراث ناملموس است که باید بیش از یک میراث ملموس برای آن برنامه‌ریزی داشت، بر روی آن کار انجام داد، نیروسازی کرد، فهم درست از آن ایجاد کرد چراکه ملموس نیست.

رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری استان زنجان گفت: با توجه به اینکه تاریخ زنجان چندان مدون نبوده، کتبی گردآوری نشده، تاریخی وجود ندارد و درصورتی که اگر گردآوری شده باشد نیز کامل و جامع نیست همین امر کار را برای زنجان در حوزه میراث معنوی سخت‌تر می کند و در عین حال بسیار جای کار دارد. با این وجود می‌تواند برای زنجان سود‌آوری بسیاری بالایی نیز داشته باشد.

وی اذعان کرد: داستان‌های عاشقانه شمال غرب و زنجان، عزاداری‌ها مانند دسته‌های عزاداری، تعزیه، نوحه‌ها و اشعار قدیمی همه این‌ها از دسته‌های میراث معنوی استان‌ها هستند. حتی آیین‌ها و رسوم‌ها در جشن‌ها و اعیاد نیز جزو میراث ناملموس محسوب می‌شوند.

کیانی با بیان اینکه هر کدام از موارد مذکور می‌تواند برای خود یک محصول نام و لقب در صنعت گردشگری بگیرد، ادامه داد: بنابراین باید برای تولید محصول فرایندی را طی کرد با این حال اگر به فرایند اعتقاد داشته باشیم باید این فرایند اصولی پیشروی کند. پس باید به فرایند ساختن محصول با مواد اولیه میراث معنوی فکر کنیم؛ میراث معنوی ما چگونه، از چه منطقه‌ای نشات می‌گیرد باید مورد مطالعه برنامه‌ریزی قرار گیرد و سپس جامعه محلی را با آن همراه کرده و به صورت تجاری و صنعتی عرضه و معرفی کنیم.

عضو هیئت رئیسه باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو گفت: اگر بخواهیم تعزیه ارمغانخانه را معرفی کنیم که ممکن است به لحاظ اجرا و برخی ساختار‌های دیگر بسیار بهتر از تعزیه سایر نقاط کشور باشد؛ باید فرایند درست پیشروی کند تا بتواند گردشگر را به استان زنجان کشاند. بنابراین باید ابتدا تاریخ ارمغانخانه کاملا مطالعه و احصا شود، محدودیت‌ها، ظرفیت‌ها روش‌های توسعه به طور کامل شناخته شود، و سپس پکیج معرفی ارائه شود اگر این اقدامات انجام نشود همچنان در همان سطح اولیه که به صورت سنتی و دهان به دهان معرفی می‌شود خواهد ماند. اما اگر برنامه‌ریزی شود، با نگاه ارز آوری برای استان به آن توجه شود، باید فرایند علمی را طی کند./ب

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۶
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۰
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۲
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۰
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴