logo
امروز : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۰
[ شناسه خبر : ۲۶۳۰۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در گفت‌وگو با موج رسا:

عملیاتی شدن استفاده از آب سبز در استان زنجان/ نمی‌توان کشاورز را به اجبار وادار به تولید محصولی خاص کرد

عملیاتی-شدن-استفاده-از-آب-سبز-در-استان-زنجان-نمی‌توان-کشاورز-را-به-اجبار-وادار-به-تولید-محصولی-خاص-کرد
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: هنوز الزامات قانونی برای ملزم کردن کشاورز به کشت محصولی خاص وجود ندارد و نمی توان تولید کننده را به اجبار وادار به تولید کرد.

اکبر طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: وضعیت ذخایر آبی در استان مناسب نیست و سطح سفره آب زیرزمینی نیز با کاهش مواجه است بنابراین باید در راستای تولید محصولات کشاورزی به سمتی رفت که با کاهش مصرف آب همراه باشد.

وی با بیان اینکه یکی از راهکار‌های سازمان جهاد کشاورزی این است که کشت‌های پاییزه را جایگزین کشت‌های بهاره کند، افزود: استفاده از آب سبز در استان عملیاتی شده است تا بارش‌های اول بهار توسط گیاه سبز استفاده شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه دومین راهکار برای استفاده بهینه از آب جایگزینی محصولات کم‌آب‌بر به جای محصولات با مصرف آب بالا است، گفت: استارت این کار نیز در سطح استان زده شده و نمونه بارز آن جایگزینی کشت پسته به جای محصولی همچون هندوانه در دشت رجعین زنجان و شهرستان ماهنشان است.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی توسعه کشت گیاهان دارویی است که نیاز آبی کمی دارند، عنوان کرد: کشت گیاهان دارویی در سطح استان چندین سال است که آغاز شده و روز به روز نیز بر مساحت آن افزوده می شود.

طیبی با اشاره به این که جایگزینی علوفه های کم‌آب‌بر با علوفه با نیاز آبی بالا همانند ذرت نیز از جمله راهکارهای دیگر است، تصریح کرد: سعی می شود تا سورگوم، خلر و ماشک نیز جایگزین محصولی همانند ذرت و یونجه شوند.

وی با اشاره به اینکه بر مبنای تعهدات ابلاغی که به هر استان اعلام می‌شود کشت انواع محصولات نیز در استان صورت می گیرد، ادامه داد: متناسب با ظرفیت شهرستان‌ها برنامه کشت ابلاغ می شود و متناسب با سطوح تعهدی کشت انجام می شود. هر چند در بخش حوزه ترویجی بیشتر بحث جایگزینی با درآمد زایی بالاتر و نیاز آبی کمتر است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با تاکید بر اینکه گاها برخی محصولات در سطح استان با مصرف آب بالا کشت شده و غیر مجاز از آب بهره‌برداری می شود، گفت: کمیته ای در سطح شهرستان‌ها تشکیل شده تا با بررسی مانع کشت محصولات با نیاز آبی بالا شوند.

وی با تاکید بر اینکه هنوز الزامات قانونی برای ملزم کردن کشاورز به کشت محصولی خاص وجود ندارد، گفت: در بیشتر اوقات همان سطح ابلاغی از هر محصول کشت می شود هرچند که ممکن است وجود سود و منفعت در کشت یک محصول باعث شود کشاورز خارج از دستور العمل ابلاغی اقدام به تولید محصولی دیگر کند./ب

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۷
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۱
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۰
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۸
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳