logo
امروز : سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۸
[ شناسه خبر : ۲۶۱۹۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
معاون عمرانی استاندار زنجان:

تولید باید منجر به توسعه اقتصادی شود/ دانش بنیان یعنی حرکت به سمت توسعه مرزهای دانش

تولید-باید-منجر-به-توسعه-اقتصادی-شود-دانش-بنیان-یعنی-حرکت-به-سمت-توسعه-مرزهای-دانش
معاون عمرانی استاندار زنجان گفت: بحث اصلی در شعار سال تولید است و سالهای سال است به این نتیجه رسیده‌ایم که مسیر پیشرفت از مسیر افزایش تولید میگذرد منتها تولیدی که به توسعه اقتصادی منجر شود.

به گزارش موج رسا; سید محمد شعاعی در جلسه هم اندیشی برای تحقق شعار سال در محل سپاه انصار المهدی(عج) استان زنجان اظهار کرد: یکی از دلایل انتخاب استان زنجان به عنوان پایلوت یارانه نان این است که استان زنجان به این مسئله با تمامی مسائلش نگاه می‌کند.

وی با بیان اینکه شعار های سال مشخص شده توسط مقام معظم رهبری فرمان‌هایی هستند که مسیر هایی را باز می‌کنند و مسیر کشور را در سال‌های آینده نشان می‌دهند، ابراز کرد: بحث اصلی در شعار سال تولید است و سالهای سال است به این نتیجه رسیده‌ایم که مسیر پیشرفت از مسیر افزایش تولید میگذرد منتها تولیدی که به توسعه اقتصادی منجر شود.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه بعضا شاهد تولیداتی هستیم که منجر به توسعه اقتصادی نمی‌شود، تصریح کرد: بعضا در حوزه کشاورزی تولیداتی را داشتیم که چون توسعه اقتصادی را ندیده بودیم محصولات کشاورزی بر زمین ماند.

وی با بیان اینکه این که ما می‌گوییم تولید باید دانش بنیان باشد به این معناست که ما باید در مرزهای دانش حرکت کنیم، عنوان کرد: اگر در مرزهای دانش حرکت نکنیم تولید ما مشتری نخواهد داشت و یا آن مشتری که باید داشته باشد را نخواهد داشت و قابل رقابت نخواهد بود.

شعاعی با بیان اینکه بهره وری در تولید الان برای ما بسیار مهم است، افزود: متوسط تولید سیب در کشور ۱۶ تن در هکتار است؛ باغدار نمونه کشور دو سال پیش ۱۶۰ تن در هکتار سیب تولید کرده بود.

وی با بیان اینکه متوسط تولید گوجه فرنگی در هکتار ۵۰ تا ۸۰ تن است، ادامه داد: در نزدیکی‌های هیدج مجتمع گلخانه ای در حال ساخت است که متوسط تولید گوجه فرنگی این مجتمع گلخانه ای در هکتار ۶۰۰ تن است.

معاون عمرانی استاندار زنجان با بیان اینکه زمانی که ما می‌گوییم تولید دانش بنیان، توسعه اقتصادی بسیار تسریع می‌شود، ابراز کرد: بهره وری در تولید یعنی کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمدها.

۷۰ درصد بدنه مهندسی کشور ازبین رفته است

جواد بازرگان در ادامه این جلسه در خصوص شعار سال، بیان کرد: رهبری فرمان داده اند و مسئولان باید اجرا کنند و این صرفاً یک شعار نیست.

وی با بیان اینکه اجرای شعارهای سال در سال‌های گذشته چندان مطلوب نبوده است، ابراز کرد: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان مهم است ولی پارامتر مهم تر از حجم و تداوم تولید این شرکت ها است.

رئیس دانشگاه زنجان با بیان اینکه تولید مبتنی بر دانش اگر مشتری نداشته باشد خوب نیست، تصریح کرد: اقتصاد ما اقتصاد ناسالم است و ممکن است شرکت دانش بنیان محصولی را تولید کند که از نمونه خارجی آن ارزان تر باشد اما برخی مانع از واردات همان کالا از خارج کشور می شوند.

وی با بیان اینکه در دهه گذشته حدود ۷۰ درصد از بدنه مهندسی کشور از بین رفته است و آموزش ها در حوزه مهندسی بسیار کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: اگر بستر اقتصادی کشور درست شود در آن زمان از نظر کمی و کیفی با کمبود مهندس مواجه خواهیم شد و این برای کشور مشکل آفرین خواهد بود.

لزوم یکسان شدن تولید و نیاز استان

علی یگانه فرد در ادامه این جلسه با بیان اینکه اقدامات حمایتی از دانش بنیان باید تبیین شود و بعد از تبیین، این حمایت‌‌ها اجرا شود، ادامه داد: منابعی جهت تأمین مالی شرکت‌های دانش بنیان باید تخصیص پیدا کند.

وی با بیان اینکه سال قبل مشکلات شرکت‌های دانش بنیان احصاء شده است، افزود: حرف زدن در این حوزه بسیار راحت است و ما باید به دنبال خروجی و نتیجه از این جلسات باشیم.

رئیس اتاق بازرگانی استان زنجان بیان کرد: اتاق بازرگانی سال گذشته ۵۰ دوره توانمندسازی برگزار کرده است و تمامی این دوره‌ها به صورت رایگان برگزار شده و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند.

وی با اشاره به شناسایی بازار طی دو سال گذشته و تدوین نقشه راه صادراتی برای استان، تصریح کرد: نیازهای کشورهای همسایه احصاء شده است.

یگانه فرد با تاکید بر اینکه طرح‌ها و ایده‌ها باید به سمت رفع نیاز استان هدایت شود، عنوان کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید تولیدات خود را با نیاز‌های استان همسو کنند.//ک

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اخبار پربازدید

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۷
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۱
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۰
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۸
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳