logo
امروز : جمعه ۲ آذر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۲
[ شناسه خبر : ۲۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وزیر راه و شهرسازی:

حمل و نقل راه آهنی کلان شهر و حومه، نظام توسعه شهری را عوض می کند/راه آهن باید وسیله خوب و مطمئن برای جابه جایی مسافر باشد

حمل-و-نقل-راه-آهنی-کلان-شهر-و-حومه،-نظام-توسعه-شهری-را-عوض-می-کند-راه-آهن-باید-وسیله-خوب-و-مطمئن-برای-جابه-جایی-مسافر-باشد-

وزیر راه و شهرسازی گفت: با حمل و نقل سریع و مطمئن راه آهنی بین کلان شهر و حومه ایجاد شود، نظام توسعه شهری عوض می شود.

به گزارش موج رسا; عباس آخوندی در مراسم آغاز عملیات اجرایی پروژه دوخطه کردن راه آهن زنجان- قزوین، اظهار داشت: ایران در یک شاهراه جهانی قرار داد که قرار گرفتن در این شاهراه نقش کشور را در توسعه بیشتر نشان می دهد.

وی با بیان اینکه اتصال شبکه ریلی ایران به شبکه ریلی کشورهای منطقه ضامن امنیت و توسعه ایران است، افزود: ایران از شمال غرب تا دریای مدیترانه تنها  500 کیلومتر فاصله دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران به راحتی از دریای مدیترانه تا دریا عمان و خلیج فارس و دریای خزر ارتباط دارد، افزود: می توانیم این مفهوم شاهراه بودن را به مرکز درآمد تبدیل کنیم.

آخوندی یکی از زیرساخت های بسیار مهم را راه آهن عنوان کرد و گفت: اگر راه آهن با حمل و نقل دریایی و هوایی ترکیب شود، می تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند.

وی تصریح کرد: اجرای حمل و نقل ترکیبی از دریای عمان و خلیج فارس تا دریای سیاه،خزر و مدیترانه یکی از اهداف وزارت راه و شهرسازی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در خشکسالی منابع ملی باید نگاه فرا ملی باشد تا موفقیت های لازم کسب شود، افزود: راه آهن در ایران عمدتا جنبه حمل و نقل باری داشته است.

آخوندی با اشاره به اینکه غیر از مسیر تهران - مشهد بقیه راه ها بیشتر به عنوان مسیرهای درجه دوم و سوم اهمیت قرار داشته و بیشتر وسیله ای برای جابه جایی بار استفاده شده است، تصریح کرد: راه آهن باید وسیله خوب و مطمئن برای جابه جایی مسافر باشد چرا که میزان امنیت در راه آهن بسیار بالا است.

وی ادامه داد:راه آهن می تواند محور توسعه شهری باشد و اگر حمل و نقل سریع و مطمئن راه آهنی بین کلان شهر و حومه ایجاد شود، نظام توسعه شهری عوض می شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته حومه ها مرکز زندگی با رفاه و با کیفیت هستند، خاطرنشان کرد: در حالی که در ایران حومه ها بیشتر فقیر است.

آخوندی با اشاره به برنامه های وزارت راه و شهرسازی در زمینه شهرسازی ریل پایه، گفت: شرکت راه آهن حومه ای در مجلس ششم به تصویب رسیده است و در سال آینده افتتاح می شود.

وی با اشاره به اینکه ایستگاه زنجان می تواند مرکز توسعه استان زنجان شود، گفت: شهرسازی ریل پایه در طرح های بعدی در زنجان می تواند در نظر گرفته شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه زنجان ایران شهر واقعی است و تمدن سابقه زنجان به درازی تمدن کهن ایرانی می رسد، بیان داشت: خیلی مهم است که این شهر بتواند نقش تاریخی خود را در دوران معاصر ایفا کند.

آخوندی بیان داشت: با توجه به اینکه زنجان دارای فاصله با معنا از مرزها است می تواند با توجه به این ظرفیت،همانگونه که کانون امنیت و توسعه بوده و نقش بارانداز ملی را ایفا می کرده است با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی نیز نقش خدماتی خود را در حمل و نقل، کشاورزی، گردشگری و صنعتی ایفا کند.

وی با بیان اینکه در صورت توجه به زیرساخت ها،این شهر می تواند در حوزه گردشگری نیز حرف های بسیاری برای گفتن داشته باشد، بیان داشت: ارتقای کیفیت راه آهن در دستور کار است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دو خطه کردن راه آهن زنجان- قزوین، گفت:دو خطه کردن راه آهن کرج به قزوین نیز در مراحل نهایی است.

آخوندی اضافه کرد: از زنجان به تبریز نیز دو خطه کردن ادامه می یابد تا به مرز شمالغرب برسیم که در برنامه ها گنجانده شده است.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ارتقای فنآوری فنی محورها هستیم و امیدوارم تا محور شمال به جنوب ادامه یابد، افزود:  در تگنای مالی و خشکسالی در دهه فجر یک هزار و 300 میلیارد تومان در حوزه راه آهن افتتاح می شود.

 وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 198 کیلومتر خط جدید با اعتبار 735 میلیارد تومان اجرایی شده است،گفت: 496 کیومتر در هشت پروژه خط دوم داریم.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر