قطار وعده آقای رئیس جمهور به ریل نرسید/ راه آهن زنجان - تهران در انتظار دوخطه شدن

با اینکه 6 سال از قول حسن روحانی برای دو خطه کردن راه آهن زنجان به تهران میگذرد اما خبرها حکایت از آن دارد که این پروژه با مشکل جدی مواجه شده و دولت تاکنون برای حل آن کاری نکرده است.
به گزارش موج رسا;رئیس جمهور به همراه تعدادی از اعضای هئیت دولت مهر ماه سال 94 به استان زنجان سفر کرد وی در این سفر طبق روال سفرهای استانی خود قول هایی به مردم زنجان داد که دو خطه کردن راه آهن شمالغرب یکی از وعده های وی در زنجان بود اما با گذشت 6 سال از این وعده، این موضوع عملیاتی نشده است.
یادمان نرفته که حتی روحانی در سفر به استان زنجان و در جلسه با بخش خصوصی از اتمام این پروژه تردید داشت و خطاب به استاندار وقت یعنی جمشید انصاری معاون فعلیش گفت که فکر نمیکنم شما این بتوانید سرمایهگذاری برا این پروژه پیدا کنید اما با این وجود روحانی وعده داد تا این پروژه را در دولت یازدهم به اتمام برساند.
بعد از دو سال عدم تحقق وعده روحانی برای اتمام این پروژه در استان جواد رحمتی معاون عمرانی وقت استانداری زنجان در تیر ماه سال 96 در جمع خبرنگاران تاکید کرد: طرح 2 خطه كردن راه آهن زنجان – تهران از محل اعتبارات فاينانس تا پايان سال جاري به بهره برداري مي رسد.
بارها این پروژه در نشستهای خبری استانداران دولت تدبیر و امید مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفته و از جمشید انصاری، اسدالله درویش امیری تا فتح اله حقیقی هریک قولهایی را برای این پروژه دادهاند اما تاکنون شاهد به ثمر رسیدن این قولها نبودیم.
بعد از بازدید معاون عمرانی وزیر کشور در آذر ماه 97 از این پروژه و تاکید بر در اولویت قرار گرفتن این پروژه اواخر خرداد ماه امسال نیز جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در سفر به استان زنجان قول اختصاص اعتبار برای دو خطه کردن راه آهن زنجان به تهران را داد اما این قول هم مانند سایر قولهای جهانگیری برای استان عملیاتی نشد. در این سفر قرار بود 150 میلیارد تومان به این پروژه اختصاص یابد که به نتیجه ای نرسیده است.
قول روحانی اجرای این طرح در طی دو سال بود اما مشکلات مالی و عدم تزریق بودجه لازم موجب شد تا این طرح اجرایی نشود و امروز نیز با 70 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شود.
با اجرای این طرح حجم ترافیک این مسیر کاهش و ارتباط استان های شمالغرب بهبود می یافت اگر چه کاهش زمان رسیدن و افزایش سرعت قطارها از دیگر مزیت های این طرح محسوب می شد اما تا زمانی که اجرا نشود هیچکدام از اهداف محقق نمی شود.
*پیشرفت 70 درصدی دو خطه کردن راه آهن شمالغرب
"علی خدایی"مدیرکل راه آهن شمالغرب کشور در این زمینه اظهارداشت: پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان – تهران دارای پیشرفت فیزیکی 70 درصد بوده و در چهار قطعه اجرایی می شود.
وی با بیان اینکه کمبود منابع مالی یکی از دلایل توقف این پروژه محسوب می شود، گفت: برای خرید ریل ها برای به کارگیری در این پروژه با محدودیت منابع مواجه هستیم.
این مسئول تصریح کرد: درصورتی که منابع لازم برای این پروژه تامین شود، تا شش ماه آینده پروژه تکمیل شده و راه اندازی می شود.
با وجود اینکه این طرح نیازمند اعتبار برای ادامه پیشرفت است اما کم کاری طرف مقابل موجب شده تا هنوز تکلیف این پروژه در تاکستان مشخص نباشد و حتی با وجود تزریق منابع مالی، ممکن است ادامه حرکت آن متوقف شود.
این پروژه قرار است در 172 کیلومتر احداث شود که 102 کیلومتر آن در استان زنجان قرار داد.
*با وجود رفت و آمد به تهران، مشکل حل نشده است
استاندار زنجان نیز روز گذشته در نشست خبری خود با خبرنگاران حدس میزد که ممکن است این پروژه مورد سوال خبرنگاران باشد بنابراین خود به صحبت درباره آن پرداخت و گفت: رفت و آمد مکرر خود به تهران برای حل مشکل این پروژه در حال انجام است که در این راستا با مسئولان مرتبط کشوری بارها جلساتی برگزار شده و امیدواریم به زودی مشکل این پروژه حل شود.
فتح الله حقیقی بیان داشت: پیگیری های لازم از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانی انجام می شود اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است.
معاون امور عمرانی استاندار زنجان نیز در خصوص دو خطه کردن راه آهن شمالغرب به خبرنگار موج رسا، گفت: این پروژه دارای پیشرفت فیزیکی 70 درصدی است.
*حجم مطالبات پیمانکار افزایش یافته است
مهرداد سلطانی با بیان اینکه پیشرفت فیزیکی پروژه تا اوایل امسال خوب بود، افزود: پیمانکاران با استفاده از منابع داخلی هزینه های لازم را انجام می دادند اما حجم مطالبات پیمانکاران به اندازه ای بالا رفته است که امکان ادامه کار ممکن نیست.
وی با بیان اینکه عملیات زیرسازی و خاکی این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: برای ریل و خرید تجهیزات اعتبارات مالی نیاز است که هنوز تامین نشده است.
این مسئول با اشاره به اینکه یک سری ناهماهنگی هایی نیز در استان مجاور در تاکستان وجود دارد، ادامه داد: هنوز تکلیف اجرای این پروژه که دور شهر باشد یا داخل شهر،مشخص نیست.
معاون امور عمرانی استاندار زنجان بیان داشت: مجموعه این عوامل موجب کندی آهنگ حرکت پروژه شده است و با وجود پیگیری های استاندار و نمایندگان منابع مالی تامین نشده است.
سلطانی خاطرنشان کرد: پیمانکار این پروژه برای ادامه کار مبلغ 300 میلیارد تومان را درخواست کرده است که در صورت تامین این مبلغ، پروژه تا شش ماه آینده به بهره برداری می رسد.
آنگونه که از شواهد پیداست امسال نیز این پروژه به بهره برداری نمی رسد و در صورتی که تامین منابع مالی نشود احتمال اینکه در سال آینده نیز اجرایی شود، منتفی است.
با اینکه این پروژه بارها از طریق مطبوعات و رسانههای بومی و کشوری مورد توجه قرار گرفته است اما به نظر میرسد با نزدیک شدن به اواخر دولت روحانی رئیس دولت تدبیر و امید قطار وعدههایش در راهآهن شمالغرب برای دولت بعدی به یادگار بگذارد.
علی الماسی
انتهای خبر/