logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۶
[ شناسه خبر : ۱۳۸۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
گزارشی از دردسرهای مردم برای دریافت «کمک معیشتی»؛

راه رسیدن مردم به درآمد بنزینی دولت سخت شد!

راه-رسیدن-مردم-به-درآمد-بنزینی-دولت-سخت-شد!

مشکلات مردم برای دریافت کمک معیشتی ناشی از بی برنامگی و شتابزدگی دولت برای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در کشور است به طوری که حتی زیرساخت های لازم برای واریز کمک معیشتی و یا ثبت اعتراض مردم وجود ندارد.

به گزارش موج رسا;  بعد از اعلام دولت مبنی بر پرداخت کمک هزینه معیشتی به 60 میلیون نفر که طبق اعلام دولت جزء اقشار متوسط و ضعیف جامعه هستند و گذشت چند روز از ادعای واریز ما به تفاوت هزینه بنزین به حساب مردم، مشکلات زیادی برای مردم به وجود آمده است.


سامانه‌ای که برای مشترکان همراه اول کار نمی‌کند

پس از پایان سومین مرحله از دور اول پرداخت کمک های معیشتی به 20 میلیون خانوار ایرانی، سامانه ای تحت عنوان #۶۳۶۹* برای ثبت درخواست های جدید متقاضیان اعلام شد.

بعد از اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متقاضیانی که موفق به دریافت کمک معیشتی در دور اول نشده اند باید تا 10 روز کد ملی سرپرست خانوار با سیم کارت به نام خود را به این سامانه ارسال و تا ۲۴ ساعت بعد کد رهگیری را دریافت کنند.

در حالی حسین میرزایی سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان طرح حمایت معیشتی دولت خبر از ثبت درخواست ۵.۴ میلیون خانوار در سامانه مذکور می دهد که بررسی های میدانی و تماس های مردمی نشان می دهد برای بسیاری از آنها کد رهگیری ارسال نشده است.

آن دسته از افرادی که کد ملی خود را به کد دستوری ارسال کرده اند، با این پیامک « هموطن گرامی، از این پس ازاطلاعات تمامی خدمات دولت به این شماره ارسال می شود» مواجه می شوند و نکته مهم این است که کد رهگیری برای کسی ارسال نشده است.

در همین راستا از ابتدای اعلام این سامانه تا کنون شاهد اختلالات گسترده در ارسال درخواست به این کد رهگیری بودیم تا جایی که این درخواست برای صاحبان خطوط همراه اول ارسال نمی شد و برخی از مردم برای تهیه یک سیمکارت غیر همراه اول به نام خود اقدام کردند.

برخی دیگر از مشترکان نیز بعد از ارسال کد دستوری همچنان منتظر ارسال کد رهگیری هستند و ظاهراً اختلالاتی در این خصوص نیز برای مردم به وجود آمده است که پس از ارسال درخواست خود، هیچ کد رهگیری برای آنها ارسال نمی شود.

نکته قابل توجه دیگر عدم پاسخگویی دولت در موارد دیگر است؛ به طوری که اگر فردی اعتراضی در رقم واریزی داشته باشد و یا اینکه این کمک معیشتی به صورت ناقص برای او واریز شده باشد نمی تواند اعتراض خود را در جایی ثبت کند.


عدم واریز کمک معیشتی برای خانواده‌های نیازمند

اگرچه دولت اعلام کرد که این کمک هزینه برای 60 میلیون خانوار واریز شده است اما بررسی های میدانی حاکی از آن است که بخش زیادی از مردم که جزء اقشار نیازمند و متوسط جامعه هستند این کمک هزینه را دریافت نکرده اند.

آن‌طور که سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است، در پی افزایش قیمت بنزین، تمامی درآمد ۳۱ هزار میلیارد تومانی حاصل از افزایش قیمت بنزین هر ماه به حساب ۶۰ میلیون نفر شامل ۱۸ میلیون خانوار واریز می‌شود، و در آبان ماه هم این مبلغ طی سه مرحله و هر شب به حساب ۲۰ میلیون نفر واریز شده است.

در همین راستا محمد حسینی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص واریز یارانه معیشتی که پس از گران شدن بنزین توسط دولت اعلام شد در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ گفت: هنوز گزارشی از دولت نداریم که این 3 مرحله ای که قرار بود به 60 میلیون نفر مبلغی پرداخت شود به چه شکلی بوده است.

وی همچنین می گوید باید شاخص هایی که برای افراد واجد شرایط دریافت این یارانه تعیین شده است را ببنیم و بعد بررسی کنیم که چرا به برخی از مردم این پول پرداخت نشده است؛ ما فقط شنیده ایم که 3 مرحله یارانه قرار است واریز شود، از یک عده سوال کردیم گفتند واریز شده و از عده ای دیگر سوال کردیم گفتند واریز نشده است.

این نماینده مجلس معتقد است که وقتی میگوییم 80 درصد از جامعه هدف یارانه را دریافت نکرده است قابل توجه است، یعنی پول به حساب چه کسانی واریز شده است؟ شاید به حساب مردم ریخته شده و خبر ندارند.


مِلک ۱میلیاردی؛ سرپناه یا ملاکی برای حذف یارانه معیشتی

به تازگی محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اعلام کرده است که بررسی وضعیت 60 میلیون نفری که سبد کمک‌معیشتی گرفته‌اند با کمک اطلاعات مالی انجام شده است؛ وی همچنین توضیح داده است که آن‌هایی که مثلاً دارای ملک بیشتر از یک میلیارد تومان بوده‌اند یا درآمد‌های دیگری دارند و افرادی که خودروی بیش از 500 میلیون تومان یا سه سفر خارجی غیرزیارتی در سال داشته‌اند، در جمع افراد با تمکن مالی قرار می‌گیرند.

این در شرایطی است که وزارت رفاه که به عنوان مسئول شناسایی دهکهای ثروتمند معرفی شده در دو طرح حذف یارانه نقدی و یارانه معیشتی به دو شیوه کاملا متفاوت عمل کرده است. بر این اساس ظرف مدت  یک ماه معیار حذف از هزینه به درآمد تغییر کرده است.

این شرایط بر اساس جدیدترین آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر مترمربع آپارتمان طی آبان‌ماه امسال به 12 میلیون و 617 هزار تومان در مناطق 22گانه افزایش یافته است، در واقع مِلک 430 میلیون تومانی زوج جوان در حال حاضر بیش از 1.2 میلیارد تومان قیمت دارد. نکته جالب توجه این‌که زوج جوان که یارانه معیشتی آنها واریز نشده حدود 9 سال دیگر باید اقساط وام بانک مسکن را پرداخت کنند.

همه موارد حاکی از بی برنامگی و شتابزدگی دولت برای اجرای طرح سهمیه بندی بنزین در کشور است به طوری که حتی زرساخت های لازم برای واریز کمک معیشتی و یا ثبت اعتراض مردم وجود ندارد این در حالی است که سخنگوی دولت اعلام کرده بود از ماه ها قبل این طرح بررسی شده و درباره آن اقدامات کارشناسی صورت گرفته بود.

منبع: راه دانا

//ع

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر