logo
امروز : جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۹
[ شناسه خبر : ۳۶۸۱۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

چارق هنر ظریف و زیبای استان زنجان+ فیلم

چارق-هنر-ظریف-و-زیبای-استان-زنجان+-فیلم
چاروق یکی از هنرهای ظریف و زیبایی است که قدمت طولانی در فرهنگ ایران دارد و دستان هنرمندان زنجان مهارت‌های ویژه‌ای در تولید این صنعت دارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» زنجان شهر هنرمندان و استادان بزرگ صنایع دستی است که قدمت طولانی در این عرصه دارد. چاروق یا به زبان ترکی چاروخ یکی از هنرهای منحصر به فرد استان زنجان است قدمت این هنر به دوره ساسانیان برمی‌گردد. مدل تزئینی این صنایع از دوره صفویه شروع شده است. کفش چرم که در پای مردنمکی شماره یک کشف شده بیانگر قدمت طولانی این هنر زیبا در زنجان دارد.

بیشتر بخوانید

مواد اولیه قابل استفاده در چاروق دوزی عبارت است از نخ ابریشم رنگی، نخ گلابتون، مخمل، چرم گاوی، پاشنه‌های چوبی و... می‌باشد.

ابزار مورد استفاده در این صنعت قیچی، قالب‌کش، سوزن ،گزن، بیز، درفش، چکش، مشته است. چارق توری که در زمان‌های گذشته برای عروس‌ها استفاده می‌شد، پرده بند و تمام چرم از مدل‌های رایج چاروق از قدیم بوده است.

امروز نیز توسط خانم‌ها به عنوان کفش رو فرشی قابل استفاده است. بعضاً با زدن زیره به عنوان کفش روزمره  در کوچه و خیابان نیز قابل استفاده است.

به دلیل تزئینی بودن تعداد تولید کنندگان چاروق محدود است. از اساتید کار کشته این رشته می‌توان به آقای حیدری که در داخل بنای رختشوی‌خانه و آقای رضائی که در بازارچه رختشوی‌خانه مشغول فعالیت و آموزش این هنر زیبا هستند نام برد.

تمهیداتی انجام شده تا علاقمندان به این هنر کهن برای گذراندن دوره آموزشی نزد اساتید بزرگ استان رفته تا ادامه دهنده راه این اساتید شده و این هنر زیبا رشد چشمگیری کرده و در جهان چشم هر بیننده را مجذوب خود کند.  

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر