logo
امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۷
[ شناسه خبر : ۱۱۸۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان:

مبارزه با سن گندم در 108 هزار هکتار از مزارع گندم استان/ با کاهش کیفیت گندم در سطح استان زنجان مواجه هستیم

مبارزه-با-سن-گندم-در-108-هزار-هکتار-از-مزارع-گندم-استان-با-کاهش-کیفیت-گندم-در-سطح-استان-زنجان-مواجه-هستیم

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به مبارزه با سن گندم در 108 هزار هکتار از مزارع گندم استان گفت: میزان مبارزه با سن گندم در سطح هکتار 4 برابر سال گذشته بود.

ربابه شب خیز در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به وضعیت و کیفیت گندم‌های امسال اظهار کرد: امسال بحث چروکیدگی گندم به دلیل بارندگی کم در برخی از شهرستانها وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه این مشکل در همه مناطق استان زنجان وجود ندارد تصریح کرد: هنوز تمام گندمهای استان برداشت نشده است.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه هنوز برداشت گندم در مناطق خوب استان زنجان مانده است افزود: تا به امروز گندم‌هایی که در سطح استان برداشت شده بحث افت عمکلکرد را داشتیم و چروکیدگی گندم نیز مشاهده می‌شد.

وی با اشاره به وجود سن گندم در استان زنجان افزود: سال گذشته بحث سن زدگی گندم را در سطح استان کم داشتیم ولی امسال سن گندم وجود داشت و در زمان شیوع سن کار مبارزه در مزارع گندم به خوبی انجام شد.

بیشتر بخوانید:

80 هزار تن گندم در سیلوها ذخیره شده است

شب‌خیز با بیان اینکه سال گذشته جمعیت سن گندم کم بود و فقط در 25 هزار هکتار مبارزه داشتیم افزود: سن گندم امسال در شهرستانها زنجان٬ سلطانیه و ابهر نسبتا بالا بود و کار مبارزه را به موقع انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در این شهرستان سلطانیه نسبت به سال گذشته بیشتر بود عنوان کرد: کار مبارزه با سن گندم امسال نسبت به سال گذشته 4 برابر افزایش داشت.

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته شرایط آب هوایی بسیار مساعدی را داشتیم و این شرایط در تولید گندم بسیار تاثیر گذار بود افزود: امسال بعد از اردیبهشت ماه بارندگی نداشتیم و این کمبود بارندگی مزارع دیم در استان را تحت‌الشعاع قرار داد.

وی افزود: اوایل امسال 501 هزار تن پیش‌بینی خریدمان بود که این میزان میزان برآورد را با توجه به شرایط موجود به 407 هزار تن کاهش دادیم که این موضوع نیز به دلیل کاهش بارندگی‌ها و تاثیر آن در مزارع دیم اتفاق افتاد.

شب‌خیز در مورد سیاهک زدگی گندم نیز افزود: سال گذشته نیز این موضوع را کم و بیش در مزارع داشتیم و هر سال به کشاورزان در خصوص اقدام مقابله تاکیدات لازم ارائه می‌شود و امسال نیز این موضوع کم و بیش وجود داشت.

وی عنوان کرد: در حال حاضر در حدود 30 درصد از گندم استان زنجان برداشت شده هنوز برداشت گندم در برخی از شهرستانها آغاز نشده است.

//ع   

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر