logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۰۸
[ شناسه خبر : ۸۱۳۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
نگاهی به جاذبه های گردشگری زنجان؛

رونق گردشگری مذهبی زنجان در ماه محرم / برنامه مدونی برای توسعه توریسم مذهبی زنجان وجود ندارد

رونق-گردشگری-مذهبی-زنجان-در-ماه-محرم-برنامه-مدونی-برای-توسعه-توریسم-مذهبی-زنجان-وجود-ندارد

ایام ماه محرم و صفر ایام پیک گردشگری مذهبی زنجان است و گردشگران برای حضور در مراسم های مهم زنجان در این شهر حضور می یابند.

به گزارش موج رسا; وجود ۱۵۶ امامزاده در استان زنجان‌  و ۱۳۳ بقعه متبرکه  ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران فراهم کرده است.

شهر زنجان در کنار سایر فرصت های گردشگری در زمینه گردشگری مذهبی نیز دارای جایگاه ویژه ای است که با وجود حسینیه و زینبیه اعظم این امر روند روبه رشدی دارد.

استان زنجان امامزاده‌ها و بقاع متبرکه بسیاری دارد که دارای بسترها و جاذبه های ایجاد زمینه برای توسعه گردشگری مذهبی در استان است به گونه ای که طی سالهای اخیر توجه ویژه ای به این بحث شده تا در فصول مختلف سال بخصوص در بهار فاطمی پذیرای مشتاقان و مسافران نوروزی باشد.

در ماه محرم نیز به برکت حرکت دو دسته عزاداری مهم زنجان در روزهای هشتم و یازدهم محرم،پایتخت شور و شعور حسینی میزبان گردشگران مذهبی از اقصی نقاط کشور می شود که می توان با برنامه ریزی این صنعت را در زنجان بیشتر افزایش داد.

یکی از مساجد قدیمی استان، مسجد خانم در شهر زنجان است که این مکان مقدس از بناهای دوره قاجار و در محله قدیمی فخیم‌الدوله شهر زنجان قرار دارد،این بنای تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری مذهبی محسوب می شود که کمتر به آن پرداخته شده است. این مسجد فاقد گنبد بوده و دارای ۲ مناره بسیار زیبا است که در سال ۱۳۲۳ هجری قمری و به درخواست یکی از زنان مقتدر آن زمان به نام جمیله خانم دختر حسین قلی خان نظام‌العداله (ذوالفقاری) و توسط استاد اسماعیل ساخته شد.

 به موجب وقفنامه این مسجد که در ۲۲ ماه محرم سال ۱۳۲۶ هجری قمری تنظیم شد، این بانو که قبل از اتمام و انجام ساخت بنا وفات کرد، دختر خود به نام قمرتاج خانم را به عنوان نخستین متولی آن برگزید.

بنای مسجد مشتمل بر سردر ورودی با دو مناره کوتاه، صحن، شبستان تابستانی و زمستانی، حجره‌های متعدد برای سکونت طلّاب علوم دینی و تزئینات کاشی‌کاری و گچ‌بری است.

مناره‌های قطور و کوتاه با تزئینات آجر و کاشی و محراب زیبا با تزئینات پرکار کاشی معقلی در صحن شبستان ستون‌دار، از ویژگی‌های خاص این بنا به شمار می‌رود. تزئینات روی ایوان‌ها و مناره‌ها به سبک دوره قاجار و بیشتر با استفاده از رنگ‌های زرد، سیاه، فیروزه‌ای و سفید انجام شده است.

مسجد خانم در داخل بافت تاریخی شهر زنجان و در ضلع غربی خیابان سبزه میدان واقع شده و در اردیبهشت ۱۳۵۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

مسجد خانم در کنار سایر مساجد استان زنجان به عنوان یک جاذبه گردشگری مذهبی محسوب می شود که می تواند مورد توجه گردشگران قرار گیرد اما در حال حاضر پای کمتر گردشگری برای بازدید از این بنای تاریخی به این بنا باز می شود.

به نظر می رسد برنامه مشخص و مدونی در بخش توریسم مذهبی در استان زنجان وجود ندارد و برخی از افرادی که در مناسبت‌های مختلف برای پیوستن به دسته‌های عزاداری حسینیه و زینبیه اعظم رهسپار شهر زنجان می‌شوند، تنها از طریق اطلاع‌رسانی و تبلیغات رسانه‌ها از این برنامه‌ها اطلاع پیدا می‌کنند.

در واقع پرونده گردشگری مذهبی زنجان در ماه محرم باز و در همان ماه بسته می شود مگر عده معدودی که در طول تابستان از حسینیه اعظم زنجان بازدید می کنند در حالی که ظرفیت های بسیار بیشماری در زنجان برای پرداختن به این نوع گردشگری وجود دارد.  به نظر می رسد تا زمانی که در این رشته مهم گردشگری کار زیرساختی و عملیاتی انجام نشود، توسعه ای نیز در کار نیست چرا که این امر نیازمند برنامه‌ریزی بلند‌مدت برای توسعه ظرفیت‌های توریسم مذهبی است.

 استان زنجان دارای اماکن مذهبی، بقاع متبرکه، دسته‌های عزاداری و تعزیه‌خوانی‌های مشهوری است که سناریوری برای استفاده از این ظرفیت های تنظیم نشده است.

به نظر می رسد در آستانه ماه محرم ضروری است دست اندکاران برای استفاده از این ظرفیت ها همت کرده و پس از این ماه نیز برنامه ریزی لازم برای توسعه این نوع گردشگری داشته باشند.

حسینیه اعظم زنجان در حال حاضر به عنوان یک الگو و برند در سطح جهان اسلام مطرح شده است که به گفته رئیس هئیت امنای این مسجد اگر زیر ساخت های لازم آماده نشود، در سال های آتی زنجان با مشکلات زیادی برای جذب گردشگر مذهبی مواجه خواهد شد.

محمدجواد غم پرور ادامه داد: اگر می خواهیم زنجان در گردشگر مذهبی توفیقات خوبی داشته باشد باد زیر ساخت هایی چون اسکان زائران و امکانات عمومی شهر افزایش یابد.

"محمد محب خدایی" معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در بازدید از موزه مردان نمکی درعمارت ذوالفقاری،با بیان اینکه مساله توریسم مذهبی در استان زنجان، یکی از برنامه های مناسبی است که باید توجه جدی به آن شود، گفت: اعتقاد داریم که همه استان ها باید ظرفیت های گردشگری خود را شناسایی کرده و در آن زمینه برنامه ریزی های لازم را داشته باشند؛ البته نباید به این موضوع بی توجه بود که استان ها باید در جهت توسعه متوازن همه بخش ها تلاش های لازم را انجام دهند.//ن

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر