logo
امروز : یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰
[ شناسه خبر : ۸۰۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
در گردهمایی زنان انقلابی زنجان مطرح شد؛

حرکت خودجوش بانوان زنجانی در ادامه روند انقلاب تاثیرگذار بود/ بانوان شهید مرتضایی را چراغ روشنگر راه می دانستند

حرکت-خودجوش-بانوان-زنجانی-در-ادامه-روند-انقلاب-تاثیرگذار-بود-بانوان-شهید-مرتضایی-را-چراغ-روشنگر-راه-می-دانستند

پژوهشگر و استاد دانشگاه  گفت:شهادت شهید مرتضایی موجب دامنه دار شدن اعتراضات شده و پای زنان ایرانی برای نخستین بار به تظاهرات باز می شود که در ادامه روند انقلاب تاثیرگذار بود.

به گزارش موج رسا; پرویز فتح الله پور در نشست هم اندیشی هنرمندان با موضوع اولین تظاهرات بانوان زنجانی علیه رژیم پهلوی، اظهار داشت: با بررسی بخشی از مستندات این دوره به بازآفرینی تاریخی می توان پرداخت چرا که هر امری که با هنرتلفیق شود،ماندگار می شود.

وی با بیان اینکه علت ماندگاری برخی آثار تاریخی تلفیق آن با هنر بوده است، افزود:زمانی که تاریخ به حوزه هنر وارد می شود، موجب ماندگاری آن می شود.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر به نقش زنان در انقلاب از زاویه هنر نگاه شود، جاودانه می شود، ادامه داد: 40 سال از این واقعه تاریخی گذشته است و هنوز به آن نگاه خوبی نشده است.

فتح الله پور برضرورت جمع آوری آثار و اسناد در این زمینه تاکید کرد و گفت: پس از جمع آوری اسناد و اطلاعات باید هنرمندان به تولید محتوا در این زمینه بپردازند.

 وی با اشاره به اسناد کم موجود در این زمینه، خاطرنشان کرد: منابع در این زمینه محدود است اما می توان با مرور آرشیو روزنامه و رادیوهای داخلی و خارجی  آن سال ها به بخش قابل توجهی از اطلاعات دست پیدا کنیم .

این پژوهشگرادامه داد: در شهریور سال 57نخستین تظاهرات رسمی در زنجان انجام می شود و در روز پنجم این ماه احمد مرتضایی زمانی که قصد داشت مجسمه شاه را مخدوش کند مورد ضرب گلوله قرار می گیرد.

فتح الله پور با بیان اینکه وی سپس به شفیعیه منتقل می شود تا تحت درمان قرار گیرد،افزود: اما به دلیل وخامت حالش به تهران منتقل و سپس در بی خبری در مزار بالا به خاک سپرده می شود که این امر زمینه را برای اعتراضات بعدی فراهم میآورد .

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: این قضیه موجب دامنه دار شدن اعتراضات شده و پای زنان ایرانی برای نخستین بار به تظاهرات باز می شود.

 وی با بیان اینکه زنان  به هیچ وجه در این تظاهرات شعار نمی دهند،خاطرنشان کرد: اما این حرکت خود جوش تاثیرات خود را برجای می گذارد.

فتح الله پور با اشاره به موضوع پوشش زنان با چادرهای سیاه در این راهپیمایی، گفت: این امر بیانگر یک پوشش مذهبی است و نشان می دهد که این حرکتها توسط یک جریان کاملا مذهبی شکل گرفته است .

در ادامه این نشست رضوانه آرام نیا با اشاره به نقش و جایگاه زن در قرآن جایگاه،اظهار داشت: در قرآن زن دارای جایگاه حوایی است.

وی با بیان اینکه زنان را در هر جامعه ای حیات بخش هستند، افزود:این یک واقعیت قرآنی است که اگر زن به معنای واقعی زن بودن در جامعه توجه شود،زمینه احیای جامعه را فراهم میکند.

این پژوهشگر ادامه داد: زن به دلیل داشتن عشق و احساسات قوی می تواند طوفانی را در جامعه ایجاد کند .

آرام نیا با بیان اینکه حرکت زنان زنجانی بیانگر یک روحیه قوی بازگشت به خویش و بازگشت به ارزش ها عنوان کرد و افزود: زنان شهید مرتضایی چراغ روشنگر راه می دانستند و اجازه ندادند این موضوع مسکوت بماند.

وی با اشاره به علت پوشش های متفاوت زنان امروز جامعه،گفت: نسل جدید پرسشگر تر و کنجکاوتر و کنکاشگرتر از قبل اس.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نسل امروز از اطلاعات بیشتری برخوردار است،گفت:متاسفانه این نسل در تبدیل اطلاعات به دانایی و در آخر تبدیل آن به حکمت مشکل دارد و باید در این زمینه به آنها کمک شود .

 در ادامه این نشست ماهرخ مرتضایی خواهر شهید مرتضایی نیز گفت:برادرم احمد 5شهریور سال 57 مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به فاصله 4روز 9شهریور ماه به خاک سپرده شد .

وی با بیان اینکه برادر بزرگم در بیمارستان شفیعیه کار میکرد و دست برقضا در روز  زخمی شدن احمد او  کشیک شب داشت،ادامه داد: زمانی که احمد را به بیمارستان منتقل می کنند و برادر بزرگم با تن نیمه جان او روبه رو می شود.

مرتضایی با اشاره به اینکه در آن روزها مردم به خانه ما رفت و آمد زیادی داشتند و جویای حال احمد بودند، افزود: با خبر شهادت او همچنان برای ابراز همدردی  رفت و آمدها ادامه داشت .

این خواهر شهید گفت:در شب هفتم  احمد با سخنرانی آقا سید هاشم موسوی جرقه‌های ابتدایی اعتراضات زنان زده شد و در  بروز این حوادث دو اصل خانواده و معلمان نقش تاثیرگذاری داشتند.

 گفتنی است،نشست هم‌اندیشی هنرمندان با محوریت گرامی‌داشت اولین تظاهرات بانوان زنجانی علیه رژیم پهلوی با حضور دکتر پرویز فتح‌الله‌پور (استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه تاریخ و انقلاب اسلامی)، بانوانی حاضر در اولین تظاهرات بانوان زنجانی در سال 1357 به عنوان راوی و خاطره‌گو و هنرمندان فعال همه رشته‌های هنری برگزار شد.

لازم به یادآوری است، نخستین تظاهرات بانوان زنجانی با حضور جمعی از زنان انقلابی و در حرکتی منسجم در شهریورماه سال ۵۷ حماسه‌ای جاویدان در تاریخ این انقلاب به ثبت رسانیدند.

دختران و زنان زنجانی پس از شنیدن خبر شهادت احمد مرتضایی (یکی از مبارزان زنجان در راهپیمایی شب پنجم شهریورماه سال 57) در روز نهم شهریورماه همان سال به خیابان‌ها آمدند.  بانوان زنجانی خود را در کنار مردان مبارز و انقلابی شهرشان می‌دیدند، تلاش می‌کردند تا خشم و نفرت خود از رژیم طاغوت را به گوش همگان برسانند.

50 تن از بانوان زنجانی پس از مراسم شب هفت شهید احمد مرتضایی به خیابان آمدند، این نخستین راهپیمایی زنان در دوران طاغوت بود، این راهپیمایی که با حضور اقشار مختلف بانوان زنجانی انجام شد، به الگویی برای بانوان دیگر شهرها تبدیل شد.//ن

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۵
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۰۹
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۶
  • غروب آفتاب : ۱۸:۰۳
  • اذان مغرب : ۱۸:۲۱
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۴