logo
امروز : یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۶
[ شناسه خبر : ۷۴۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت/

شمارش معكوس تا سخت ترین تحريم نفتی

شمارش-معكوس-تا-سخت-ترین-تحريم-نفتی-

دولت دونالد ترامپ بسیار سختگیرانه‌تر از باراک اوباما وارد کارزار تحریم شده است و به نظر می رسد شمارش معکوس برای سخت ترین تحریم نفتی آغاز شده است.

به گزارش موج رسا; حسین محمودی اصل در یادداشتی نوشت،در دور قبلی تحریم‌ها در سال ۲۰۱۲، مشتریان نفتی ایران هر شش ماه یک‌بار با کاهش ۲۰ درصدی خرید نفت از ایران، از تحریم‌ها معاف می‌شدند، اما اين بار رويكرد كاملا متفاوت است دولت دونالد ترامپ بسیار سختگیرانه‌تر از باراک اوباما وارد کارزار تحریم شده است.

اوایل فروردین ماه امسال که هنوز آمریکا از برجام خارج نشده بود، صندوق بین‌المللی پول طی گزارشی ارزش صادرات نفت و محصولات نفتی ایران در سال گذشته خورشیدی را ۶۳.۷ میلیارد دلار ارزیابی کرده بود و پیش‌بینی کرده بود که این رقم در سال ۹۷ به به ۷۸.۳ میلیارد دلار برسد. این رقم قرار بود معادل بیش از ۶۰ درصد کل صادرات کشور باشد.

حالا در صورت کناره‌گیری خریداران آسیایی و اروپایی از خرید نفت ایران، عملا درآمدهای نفتی از نیمه دوم سال جاری خورشیدی قطع خواهد شد.

اما این وضعیت احتمالا تنها تا یک ماه آینده ادامه یابد و بعد از ماه اوت مشتریان ایران قادر به دریافت نفت نباشند. چرا که محموله‌های خریداری شده در ماه اوت در ماه سپتامبر به بنادر آنها می‌رسد و ایران نیز دو ماه به مشتریان خود فرصت می‌دهد تا پول نفت را واریز کنند. بدین ترتیب، آخرین پول محموله‌های نفتی خریداری شده ایران در ماه اوت، عملا در ماه نوامبر، یعنی زمان اعمال تحریم‌های آمریکا می‌تواند پرداخت شود.

همانطور كه قبلا پيش بيني شده بود بعد از اعلام خبر درخواست آمریکا از مشتریان ایران برای قطع کامل خرید نفت تا چهارم نوامبر (۱۳ آبان)، قیمت نفت برنت بیش از دو درصد افزایش یافت. نفت شاخص برنت هم اکنون به ۷۶ دلار و ٣٣ سنت و نفت آمریکا که بیش از ۳.۴ درصد افزایش یافته، ۷۰ دلار و ۲۲ سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

اظهارات مقامات روسیه و عربستان حاکی است که این کشورها برای افزایش تولید آماده می‌شوند. وزیر انرژی روسیه روز سوم تیرماه اعلام کرد که این کشور در سال جاری روزانه ۱۷۰ هزار بشکه به تولید خود خواهد افزود. عربستان نیز می‌گوید که توافق اوپک روزانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر راهی بازار خواهد کرد.

با ارقامی که عنوان شد، در عمل اوپک و کشورهای غیر اوپک قادر نیستند قطع تولید نفت ایران را کاملا جبران کنند. مشکل دیگر اینجاست که ایران انواع نفت تولید می‌کند که مهمترین آن نفت سنگین و نیمه سنگین است. این نوع نفت که سهم چشمگیری در کل نفت تولیدی ایران دارد، بسیار شبیه به نفت مناطق غرب آفریقا، منقطه اورال روسیه و جنوب عراق است.

در صورتی که این کشورها نتوانند قطع صادرات ایران را جبران کنند، کشورهای خریدار مجبور به تغییراتی در پالایشگاههای خود برای دریافت نوع دیگری از نفت خواهند بود.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر