logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۱۴
[ شناسه خبر : ۶۲۰۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس سازمان محیط زیست:

ممنوعیت کشت برنج در خارج از شمال کشور/ حال دریاچه ارومیه رو به بهبود است

ممنوعیت-کشت-برنج-در-خارج-از-شمال-کشور-حال-دریاچه-ارومیه-رو-به-بهبود-است

رئیس سازمان محیط زیست از ممنوعیت کشت برنج در خارج از شمال کشور خبر داد.

به گزارش موج رسا; عیسی کلانتری امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه امروز به دعوت دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در همایش تغییر اقلیم و گرمایش زمین حضور پیدا کردیم، اظهار کرد: کشور ما به علت اینکه در یک منطقه نیمه حاره قرار دارد و بازندگی نیز کم بوده و تبخیر زیاد است، تغییر اقلیم مشکلات جدیدی را برای محیط زیست کشور به وجود آورده است.

وی با بیان اینکه باید خودمان را با تغییر اقلیم سازگار کنیم، ابراز کرد: ما نمی‌توانیم در مقابل تغییر اقلیم قرار بگیریم، باید با بی‌آبی و افزایش حرارت خودمان را سازگار کنیم.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه دولت در جلسه هفته گذشته مصوبه‌ای در مورد کارگروه اصل ۱۳۸ برای سازگاری با کم آبی و خشکی کشور داشت، عنوان کرد: این کار به این خاطر بود که با خسارت‌های تغییر اقلیم و خشکسالی مواجه نباشیم و خودمان را سازگار و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهیم.

وی بیان کرد: برای سال زراعی ۹۶-۹۷ یکسری مقرراتی تصویب شده تا مصرف کمتر و تولید بهتر آب، بهره‌وری بیشتر و ممنوعیت کشت برنج در خارج از شمال کشور را شاهد باشیم و در این راستا استانداران نیز مسئولیت اجرایی این کارگروه را دارند و خودشان نیز در استانها نمایندگی کارگروه‌ها را به عهده خواهند داشت.

کلانتری با تاکید بر اینکه باید خودمان را با تغییرات اقلیم سازگار کنیم، گفت: مسئله اصفهان در کارگروه آب مطرح شده است، اصفهان مشکل آب دارد و سد نیز تقریبا خالی شده است و تصمیماتی با حضور استاندار اصفهان اتخاذ گردید تا مصرف اب به مرور کم شود و کشت‌های گلخانه‌ای جایگزین کشت‌های صحرایی شوند و تمهیدات دیگری نیز در حدود ۱۰ ماده به استان ابلاغ شد.

وی در مورد آخرین وضعیت دریاچه ارومیه افزود: وضع دریاچه بد نیست، آب این دریاچه در حال حاضر حدود پنج سانتی‌متر بالاتر آمده است و دولت نیز مصمم است تا در صورت تامین منابع مالی که مجوزی نیز برای استفاده از منابع خارجی دریافت شده است، تا دو سال آینده آب رودخانه زاب به این دریاچه برگردد که تونل این کار حدود ۲۰ کیلومتر پیشرفت داشته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: اگر سالی ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب وارد دریاچه کنیم و برنامه‌های جاری در خصوص کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی، بهره‌وری و انتقال پساب‌ها به شهرهای اطراف مانند تبریز و ارومیه را دنبال کنیم تا ۱۲ سال آینده این دریاچه به تراز اکولوژیک خود برگردد.

 //س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر