logo
امروز : شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۵:۵۱
[ شناسه خبر : ۵۳۵۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
مدیرکل میراث فرهنگی زنجان عنوان کرد؛

اقامتگاه های بوم گردی زنجان تجربه زندگی روستایی برای گردشگران/ توسعه گردشگری زمستانی از برنامه های میراث فرهنگی زنجان است

اقامتگاه-های-بوم-گردی-زنجان-تجربه-زندگی-روستایی-برای-گردشگران-توسعه-گردشگری-زمستانی-از-برنامه-های-میراث-فرهنگی-زنجان-است

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: اقامتگاه های بوم گردی استان زنجان تجربه زندگی روستایی را برای گردشگران فراهم می کند.

یحیی رحمتی امروز در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; اظهار داشت: آداب و رسوم و ورزش ‌های زمستانی از جمله ظرفیت‌ های گردشگری استان زنجان محسوب می شود.

وی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی زنجان در راستای تقویت گردشگری زمستانی برنامه ریزی می کند، خاطرنشان کرد:برای توسعه این نوع گردشگری باید زیرساخت های لازم فراهم شود.

این مسئول بیان داشت: با توجه به طبیعت منحصر به فرد و روستاهای استان زنجان می توان در این زمینه برنامه ریزی مناسب داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه برخی از روستاهای استان دارای دارای ارزش‌ های معماری، تاریخی و فرهنگی هستند، افزود: توسعه اقامتگاه‌ های بوم‌ گردی برای استقرار گردشگران از اهمیت بالایی برخوردار است.
رحمتی با بیان اینکه خانه‌‎ های بوم ‌گردی در روستاهای سهرود، شیت و درسجین افتتاح شده است،خاطرنشان کرد:مناطق جغرافیایی با آب و هوای سرد و کوهستانی استان نیز جاذبه‌هایی برای گردشگران دارد.
وی با بیان اینکه در صورت بارش برف و امکان اسکی،یکی از جاذبه های گردشگری زنجان به خودی خود فراهم می شود، تصریح کرد: توسعه گردشگری زمستانی با محوریت ورزش ‌های زمستانی در دستور کار قرار دارد.

این مسئول بیان داشت: میراث معنوی استان از جمله آداب و رسوم و سبک زندگی مناطق مختلف در فصل ‌های سرد از دیگر جاذبه‌های گردشگری استان محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه بسیاری از گردشگران علاقه مند هستند  با فرهنگ‌ ها و سنت ‌های مختلف آشنا شوند،خاطرنشان کرد:
به همین منظور دوره ‌های آموزشی برای افرادی که اقامتگاه ‌های بوم‌ گردی را دایر می ‌کنند، برگزار می ‌شود.
رحمتی گفت: بر اساس هدف گذاری صورت گرفته توسط اداره کل میراث فرهنگی زنجان تا تیرماه سال آینده ۱۰ اقامتگاه بومگردی در شهرستان ابهر به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه مراحل صدور مجوز پنج خانه بوم ‎گردی در استان زنجان نهایی شده است،ادامه داد:21 خانه بوم ‎گردی هم در نقاط مختلف استان زنجان راه اندازی می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه توسعه خانه‎ های بوم ‎گردی یکی از برنامه‎ ها و اولویت‎ های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است، افزود: اینگونه اقامتگاه‎ ها ارزان قیمت بوده و از سویی موجب می‎شود که گردشگر زندگی روستایی را تجربه کند.

رحمتی تجربه زندگی روستایی را برای گردشگران یک شرایط لذت بخش و متنوع عنوان کرد و افزود: ایجاد شرایط جدید موجب افزایش گردشگران و ماندگاری آنها در مقاصد گردشگری استان زنجان خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تصریح کرد: فراخوان استفاده از خانه‎ های بوم ‎گردی در شهرستان سلطانیه ارائه شده است.

رحمتی با بیان اینکه نخستین اقامتگاه بوم ‌گردی سهرورد در شهرستان خدابنده افتتاح شد،ادامه داد:«این اقامتگاه درجه 3 است و در فاز اول ظرفیت پذیرش 10 گردشگر را دارد و در زمینی به مساحت 750 متر قرار دارد وشامل 2 اتاق است.»

وی درخصوص میزان سرمایه ‌گذاری نخستین اقامتگاه بوم‌ گردی زنجان عنوان كرد: «میزان سرمایه‌ گذاری اولیه ۱۰۰میلیون تومان است و سرمایه‌گذار برای تکمیل و تجهیز مجموعه در فاز دوم، به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است.»

گفتنی است،اقامت‌گاه‌ های بوم‌ گردی در محیط ‌های طبیعی و با رعایت ضوابط زیست‌ محیطی، همچنین سازگار با معماری و سیمای طبیعی منطقه احداث می ‌شوند تا علاوه بر تعامل با جامعه محلی، زمینه حضور و اقامت طبیعت‌ گران را با کیفیتی قابل قبول و تعریف شده در محیط‌ های طبیعی فراهم کند. 

 در واقع اقامت ‌گاه‌های بوم‌ گردی ضمن رعایت اصول فنی و مهندسی که تضمین کننده ایمنی ساکنان ساختمان‌ ها است، با بهره ‌گیری از مصالح و دانش بومی راه ‌اندازی می ‌شوند. این اقامت ‌گاه‌ها باید با محیط طبیعی و فرهنگی پیرامون خود هماهنگ باشند و شرایط مذکور را طی مدت بهره ‌برداری و توسعه حفظ کنند.

 علاوه بر این، طراحی داخلی و خارجی همه اقامت ‌گاه‌های بوم ‌گردی باید با رویکرد بهره‌برداری از مبلمان و تجهیزات سنتی و بومی صورت بگیرد تا ضمن تامین رفاه برای گردشگران، فرصت آشنایی و درک فرهنگی منطقه فراهم شود.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر