logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۷
[ شناسه خبر : ۵۰۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
وقتی یلدا گران تمام می شود؛

سوء استفاده خرده فروشان از بازار یلدا/ تم یلدا رسم جدید برای کاسبی

سوء-استفاده-خرده-فروشان-از-بازار-یلدا-تم-یلدا-رسم-جدید-برای-کاسبی

شب یلدا که از آیین های دیرینه مردم ایران است امروز اسیر تب و تاب قیمت ها شده و هر ساله گرانتر برای مردم تمام می شود.

به گزارش موج رسا; شب یلدا یکی از رسوم قدیمی ایرانی‌هاست که در آن خانواده‌ها برای گذراندن بلندترین شب سال دور هم جمع می‌شوند اما امروزه این رسم تبدیل به مانور تجمل‌گرایی شده که نمود و مصادیق آن در روزهای منتهی به شب یلدا به شدت در کوچه و خیابان‌های شهر زنجان دیده می‌شود.

در این میان چیزهای جدیدی نیز تبدیل به روال و عادت شده و هر سال با آب و تاب بیشتری نسبت به سال قبل در مراسم یلدای ایرانی‌ها جای خود را باز می‌کند که یکی از آنها مراسم بردن هدیه و مهمانی نخستین شب یلدای عروس و داماد جوان است که هزینه آن هر ساله بالاتر می‌رود.

یکی دیگر از نمودهای یلدا فروش تم های یلدایی است که به قیمت های گزاف در زنجان به فروش می رسد، فروشگاه هایی که این تم ها را عرضه می کنند، قیمت های متفاوتی را عرضه می کنند.

قیمت تم یلدایی از 5 هزار تومان آغاز می شود و گاهی تا 50 هزار تومان نیز می رسد.

با فرار رسیدن مناسبت های ویژه همواره کالاهای مرتبط با آن مناسبت گرانتر می شود،گرانی کالاها در ایران معضلی است که گاهی مناسبت ها عامل 50 درصدی افزایش قیمت می شود.

در آستانه شب یلدا نیز قیمت میوه و آجیل نجومی شده و مردم برای خرید مایحتاج این شب مجبورند چندین برابر هزینه کنند.

این روزها و در آستانه شب یلدا قیمت میوه نیز تغییر محسوسی داشته است و به گفته رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار فروشان زنجان قیمت میوه در زنجان تقریبا بیش از 10 درصد افزایش یافته است.  مرتضی هاشمی علت این افزایش را شب یلدا و نیاز بیشتر مردم به میوه عنوان کرد و گفت: هر سال با نزدیک شدن شب یلدا قیمت میوه افزایش می یابد.

وی با بیان اینکه همین امر موجب سوء استفاده خرده فروشان شده است، بیان داشت: گاهی قیمت میوه از سوی این دسته، تا 50 درصد افزایش می یابد.

قیمت پسته شب یلدای امسال نیز به گفته مرتضی انتصار نسبت به سال قبل افزایش 15 درصدی داشته است.  وی افزایش قیمت و رکود اقتصادی را موجب رکود و سردی بازار فروش آجیل عنوان کرده و گفته است،گرانی به مردم فشار آورده است.

این گرانی به شیرینی نیز رسیده است و تم یلدایی موجب شده تا قیمت این نوع شیرینی نیز نسبت به سایر شیرینی ها افزایش داشته باشد.

تم های دیگری از یلدا در شکلات و خوراکی های نیز دیده می شود که این روزها در بازار زنجان خودنمایی می کند.

به نظر می رسد عدم نظارت دستگاه های مرتبط موجب گرانی در چنین مناسبت های می شود.//ن

 

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر