عدم توجه به آموزش مهارتهای زندگی از خلاء های آموزش و پرورش است/ رونمایی از سند تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در زنجان
معاون امور پشتیبانی آموزش وپرورش استان زنجان گفت: یکی از خلا ها در سیستم آموزشی کشور عدم توجه به آموزش مهارتهای زندگی و اجتماعی است که کمتر به توانمندسازی دانش آموزان در این زمینه پرداخته شده است.
به گزارش موج رسا;یعقوعلی عبادی امروز در آیین رونمایی از سند تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی اظهار داشت: لازم است وزارت آموزش و پرورش به طرق مستقیم و غیر مستقیم در بالا بردن سواد اجتماعی دانش آموزان نقش جدی تری را ایفا کند.
وی با بیان اینکه نگاههای مختلفی به مبحث آسیب اجتماعی وجود دارد ابراز کرد: در تعریف آسیبهای اجتماعی رفتاری ناهنجاری اطلاق می شود که این رفتار ناهنجار در مدت های طولانی تر ادامه یابد و تبدیل به معضل اجتماعی می شودکه همین امر لزوم توجه به راهکاری اساسی برای مقابله با چنین رفتارهایی را ضروری می کند.
وی تصریح کرد: نگاه کارشناسان و روانشناسان هر کشور به آسیب اجتماعی سبب ایجاد نگرش های متفاوت در خصوص این آسیبها شده است.
عبادی با اشاره به روند رو به رشد آسیبهای اجتماعی عنوان کرد:مداخلات ما می تواند این میزان را به حداقل برساند اما باید توجه داشت که رفتارهای انسانی در جوامع متاثر از شرایط مختلف بوده و ممکن است این رفتارهاهمیشه متناسب با انتظارات مردم جامعه نباشد و ازهمین لحاظ نمی توان این آسیبها را به صفر رساند.
وی یکی از هدفها برای کنترل اسیبهای اجتماعی در مدارس را افزایش ضریب امنیت اجتماعی درجامعه عنوان کرد و گفت: اگر برنامه ریزی درست در مدارس در این خصوص انجام شود سبب افزایش ضریب امنیت اجتماعی می شویم.
معاون امور پشتیبانی آموزش وپرورش استان زنجان افزود: با کنترل آسیبهای اجتماعی می توانیم سرمایه ای را که بدلیل افت تحصیلی و فرار از مدرسه شکل می گیرد را صرف شکوفایی و بالندگی جامعه کنیم.
وی خاطرنشان کرد: هرچقد در این زمینه سرمایه گذاری کنیم می توانیم کاهش هزینه های پرت را داشته و کارایی افراد را در جامعه بالا ببریم.
عبادی با بیان اینکه دو نوع نگرش در جامعه در خصوص آسیبهای اجتماعی مطرح شده است ابراز کرد: در نگاه اول به برخوردهای سخت افزاری و اقدامات برخوردی و پلیسی توجه شده است اما در دومین نگاه خصیصه های فردی و تواناییهای اجتماعی و عوامل پدید آمدن معضل اجتماعی مورد توجه قرار گرفته است.
وی کارایی دیدگاه اول که منوط به راهکار کوتاه مدت و سخت افزاری است را فاقد کارایی مطلوب دانست و گفت:در دیدگاه دوم به راهکار بلند مدت و ریشه های پرداخته و آموزش های مهارتی فردی و اجتماعی مورد توجه قرار می گیرد.
معاون امور پشتیبانی آموزش وپرورش استان زنجان تصریح کرد: هدف در نگرش دوم فرهنگ سازی و ریشه یابی در برخورد با آسیبهای اجتماعی است.
* صرفا نگاه آموزشی به آموزش و پرورش کافی نیست
وی خاطرنشان کرد:صرفا نگاه آموزشی به اموزش و پرورش کافی نیست چرا که مدرسه یکی از مورد اعتماد ترین نهادها محسوب می شوند و مردم اعتماد بیشتری به مدارس دارند.
عبادی مدرسه را مورد وثوقترین نهاد اجتماعی در استان دانست و گفت: امنیت موجود در مدارس آرامش و اعتماد را در خانواده ها فراهم کرده است .
وی افزود: این خلاها در آموزش و پرورش ما کاملا مشهود است و آموزش و پرورش دیر هنگام برای مقابله با آسیبهای اجتماعی وارد عمل شده است تا مهارتهای مقابله ای و اجتماعی را اموزش دهد
عبادی خاطرنشان کرد: با ارایه آموزش ها قطعا شاهدکاهش فزاینده بزهکاری در جامعه آینده خواهیم بود.
وی با اشاره به تدوین سند ائتلاف مراقبت اجتماعی در دولت یازدهم عنوان کرد: این سند بین آموزش و پرورش و دستگاههای دیگر تدوین شده است که گام نخست در این سند شناسایی از طریق غربالگری بوده و در دومین گام به دانش آموزان آموزشهای لازم در این زمینه ارائه میشود.
* توانمند سازی در مقابله با آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش شکل گیرد
معاون امور پشتیبانی آموزش وپرورش استان زنجان با بیان اینکه باید توانمند سازی در مقابله با آسیبهای اجتماعی در آموزش و پرورش شکل گیرد، تشریح کرد: با ارائه این آموزشها توانمندی دانش آموزان، معلمان و خانواده ها در مقابله با آسیبهای اجتماعی بالا می رود و در این راستا معلمان در کنار آموزش های علمی ، مهارتهای اجتماعی و زندگی را نیز به دانش اموزان ارائه می کنند.
وی گفت:اموزش و پرورش باید با مداخلات روانشناسی و مدکاری مداخله جدی در بحث اسیبهای اجتماعی داشته باشد.
عبادی تاکید کرد: امروزه باید بازنگری اساسی در شرح شغل مشاوران مدارس صورت گیرد چرا که متاسفانه مشاوران در مدارس درگیر مشاغل اجرایی شده اند.
این مقام مسئول یادآور شد: هدایت تحصیلی و هدایت سازشی دو وظیفه اصلی مشاور در مدارس است که در حوزه سازشی و انطباقی مشاوران یا وقت کمتری داشته و یا توانایی لازم را در این زمینه ندارند.
عبادی با بیان اینکه این امکان در آموزش و پرورش وجود ندارد که مشاور با تمام دانش اموزان در ارتباط باشد، ابراز کرد: بسیاری از مشکلات روانی علائم ظاهری و بالینی ندارند وکمتر به سراغ درمان و مداخلات به هنگام می رویم و علاوه بر این برخی از مشاورین مهارتهای لازم وکافی برای بررسی مشکلات روانی و اجتماعی دانش آموزان را ندارند.
وی افزود:ما کمتر مراجعه و ارجاع والدین برای حل مشکلات اجتماعی و روانی دانش اموزان را داریم.
معاون امور پشتیبانی آموزش وپرورش استان زنجان با اشاره به رونمایی سند تقسیم کار ملی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در کشور ابراز کرد:این سند بین وزارت کشور و آموزش و پرورش منعقد شده و برای هریک از دستگاهها وظایفی تعیین شده است.
وی در پایان نیاز اصلی دانش آموزان را یادگیری مهارتهای زندگی دانست و گفت:آموزش و یادگیری مهارتهای زندگی است نباید به عنوان یک آموزش جنبی بلکه باید به عنوان یک آموزش اصلی مور توجه قرار گیرد.//ک
انتهای خبر/