آموزشهای فنی باید در صنعت انجام شود

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ غلامحسین محمدی امروز در جلسه کارگروه توسعه مهارت استان زنجان که در سالن همایش پیامبر اعظم استانداری برگزار شد، با تأکید بر لزوم تغییر نگاه به آموزش، گفت: امروز دیگر نمیتوان فقط با ارسال دانشآموزان به مدارس و دانشگاهها، انتظار اشتغال پایدار داشت. نظام آموزشی باید بهسمت ترکیب آموزش نظری، عملی، و مهارتآموزی شغلی حرکت کند.
بیشتر بخوانید
وی با اشاره به فرهنگ غلط حاکم بر جامعه در اولویتدادن به تحصیلات دانشگاهی نسبت به مهارتآموزی، گفت: متأسفانه در کشور ما، دسترسی به آموزشهای مهارتی محدود است و نگاه اشتباهی مبنی بر برتری تحصیلات دانشگاهی وجود دارد. این در حالیست که در دنیا، حدود ۸۰ درصد افراد از مسیر مهارتی وارد بازار کار میشوند.
محمدی با انتقاد از سیاستگذاریهای گذشته، خاطرنشان کرد: بیشتر آموزشهای کشور در مراکزی با کیفیت پایین و دور از صنایع و خدمات انجام میشود، در حالی که مهارت باید در دل بازار و محیط واقعی کار شکل بگیرد.
زنجان، الگوی مشارکت در آموزش مهارتها
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای با تقدیر از عملکرد مدیرکل این سازمان در زنجان، از اجرای مدل موفق کنسرسیوم مهارتی در این استان خبر داد و گفت: کنسرسیومها نقطه اتصال عرضه و تقاضای بازار کار هستند. در استان زنجان نیز با مشارکت حدود ۳۰ شرکت بزرگ در حوزههای نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و انرژی، گامهای مثبتی برداشته شده است.
وی تأکید کرد: برای موفقیت مدل جدید آموزش مهارتی، باید حداقل ۴۰ درصد مشارکت از سوی صنعت و فعالان اقتصادی جذب شود. سرمایهگذاری مشترک دولت و بخش خصوصی در مراکز آموزشی با کیفیت، شرط کلیدی تحقق این هدف است.
رتبه پایین کیفیت آموزشی ایران در جهان
محمدی با انتقاد از جایگاه آموزش کشور در سطح جهانی گفت: «ایران از نظر مدتزمان تحصیل در رتبه ۶۱ میان ۱۴۰ کشور قرار دارد، اما کیفیت و اثربخشی آموزش نسبت به بازار کار بسیار پایین است. فقط ۲۸ درصد آموزشهای عالی و مهارتی با نیاز واقعی بازار همراستا هستند.»
وی اظهار کرد: سرمایهگذاری در آموزش مهارتی، نهتنها بهرهوری نیروی کار را سالانه تا سه درصد افزایش میدهد، بلکه میتواند تا ۱۰ درصد به ارتقای سطح درآمد منجر شود. تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی برنامه هفتم توسعه نیز وابسته به ارتقای بهرهوری نیروی انسانی است.
طرحهای موفق مهارتآموزی در استانهای دیگر
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور از استان کرمان بهعنوان نمونه موفق اجرای کنسرسیوم مهارت یاد کرد و گفت: نرخ اشتغال بالای این استان بهدلیل وجود اکوسیستم صنعتی پویا و مشارکت ۴۸ شرکت در فرآیند آموزش مهارتی است. در چادرملو نیز آموزشهای تخصصی در زمینه کار در ارتفاع با بهرهگیری از ظرفیت صنعت انجام شده و از دوبارهسازی کارگاهها جلوگیری شده است.
وی با اشاره به نتایج پژوهشها گفت: از هر دو کارجوی ایرانی، یکی با فقر یا شکاف مهارتی مواجه است. سالانه بیش از ۱.۴ میلیون نفر وارد بازار کار میشوند اما کمتر از نیمی از آنها جذب مشاغل میشوند. این چالش نیازمند برنامهریزی کلان است.
تغییرات جهانی شغل و نیاز به مهارتهای نو
محمدی در ادامه گفت: با گسترش فناوریهایی مثل هوش مصنوعی، ساختار بازار کار جهانی بهشدت در حال تغییر است. پیشبینیها نشان میدهد تا چند سال آینده، ۸۵ میلیون شغل از بین میرود و ۱۷۰ میلیون شغل جدید جایگزین آن میشود. نیروی کار ما باید با مهارتهای نرم، تفکر تحلیلی و دانش فناوری نوین مجهز شود.
وی به طرحهای موفق اجراشده مانند «سرباز ماهر» اشاره کرد و گفت: این طرح با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح، الگویی موفق برای تلفیق خدمت نظاموظیفه و مهارتآموزی بود. همچنین پروژههای هفتگانه ایران ماهر در استان زنجان در حال اجراست و میتواند نرخ مشارکت اقتصادی را افزایش دهد.
نقش شورای مهارت در همراستایی آموزش با بازار
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور بر اهمیت نقش شورای توسعه مهارت استانها تأکید کرد و گفت: با دبیری ادارهکل فنی و حرفهای و ریاست استاندار، این شورا میتواند مسیر مدارس، دانشگاهها و هنرستانها را به سمت نیازهای واقعی بازار کار هدایت کند.
وی با تأکید بر لزوم بازنگری در ساختار آموزش کشور گفت: مدل آموزشی موفق در کشورهای توسعهیافته، مبتنی بر آموزشهای غیررسمی، منتورینگ، کارورزی و آموزش در بطن صنعت است. تنها کمتر از ۱۰ درصد آموزشها در آن کشورها بهصورت کلاسیک انجام میشود.
انتهای خبر/