حق بیمه بالا درآمد رانندگان را میبلعد

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ مشکلات کامیونداران و رانندگان ماشینهای سنگین در سالهای اخیر به یکی از دغدغههای اصلی بخش حمل و نقل جادهای تبدیل شده است.
بیشتر بخوانید
این قشر که ستون فقرات زنجیره تأمین و توزیع کالا در کشور محسوب میشوند، با مشکلات متعددی همچون فرسودگی ناوگان، گرانی لوازم یدکی، پایین بودن کرایه حمل نسبت به هزینههای جاری و نبود حمایتهای صنفی کافی دست و پنجه نرم میکنند و این شرایط باعث کاهش انگیزه و بهرهوری رانندگان شده و حتی برخی را به ترک شغل سوق داده است.
یکی از جدیترین چالشها، افزایش چشمگیر هزینه بیمههای تأمین اجتماعی و شخص ثالث است. بیمه تأمین اجتماعی برای رانندگان آزاد، بهخصوص آنهایی که مالک کامیون هستند، بسیار گران شده و در مواردی ماهیانه چند میلیون تومان از درآمد آنها را به خود اختصاص میدهد. از طرف دیگر، هزینه بیمه شخص ثالث برای خودروهای سنگین، بهدلیل ظرفیت بالا و ریسک بیشتر، بهمراتب بیشتر از خودروهای سواری است و این موضوع فشار مضاعفی بر رانندگان وارد میکند.
علاوه بر هزینههای بیمه، نبود نظارت مؤثر بر نرخ کرایهها و عدم ثبات در قیمت سوخت و قطعات یدکی، باعث شده تا درآمد رانندگان ماشینهای سنگین تناسبی با هزینههایشان نداشته باشد. بسیاری از آنها مجبورند برای جبران هزینهها، ساعات طولانیتری کار کنند که این موضوع نیز تبعات جانی و روانی زیادی به دنبال دارد.
نبود زیرساختهای رفاهی بینراهی نیز کیفیت زندگی و کار این قشر زحمتکش را کاهش داده است.
رانندگان زیر بار بیمه بیپناه هستند
سعید مصطفوی رئیس اتحادیه کامیونداران استان زنجان در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه در پی مطالباتی که رانندگان استان زنجان در بالا بودن هزینه بیمه تأمین داشتند به این مطالبات پاسخ داده نشده و رانندگان و کامیونداران خواهان رسیدگی به این اعتراضات هستند، اظهار کرد: پیرو اظهارات میدری وزير تعاون کار ورفاه اجتماعی در مورخ ۱۴۰۴/۴/۲۸ جلسه نشست شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در استان زنجان در خصوص نحوه دریافت حق بیمه تأمین اجتماعی رانندگان و توافق نمایندگان رانندگان و کامیونداران مبنی بر واریز حق بیمه از طریق بارنامه بههیچ وجه صحت نداشته و مورد قبول نمایندگان این صنف نیست.
وی با بیان اینکه نمایندگان صنف هرگز زیر بار این تصمیم نخواهند رفت، ادامه داد: این تصمیم بدون حضور نمایندگان رانندگان و با لابیگری تأمين اجتماعی و عدم آگاهی برخی نمایندگان در کمیسیون غیرتخصصی گرفته شده و به نظرات و مطالبات جامعه هدف نادیده توجه نشده است.
رئیس اتحادیه کامیونداران استان زنجان با اشاره به اینکه امیدوارم نمایندگان مجلس از برخی تصمیمات غلط و غیرکارشناسی گذشته که منجر به ایجاد هزینه برای نظام و انقلاب شده پرهیز کنند، افزود: نماینده با تشکیل جلسات با نمایندگان صنف و کارشناسان دلسوز مانع تصویب این طرح که دریافت حق بیمه از طریق بارنامه شوند.
وی گفت: رانندگان و کامیونداران از زحمتکشترین و کمادعاترین اقشار جامعهاند که نقش بیبدیلی در پویایی اقتصادی کشور دارند و این افراد شب و روز در مسیرهای طولانی، در گرما و سرما، در شرایط دشوار جادهای، کالا و مایحتاج مردم را جابهجا میکنند تا چرخ اقتصاد و زندگی مردم از حرکت نایستد.
رئیس اتحادیه کامیونداران استان زنجان با اشاره به اینکه با این حال برخلاف اهمیت نقششان در سالهای اخیر با فشارهای سنگینی از جمله افزایش بیرویه هزینههای بیمه، استهلاک وسایل نقلیه، و گرانی قطعات روبهرو شدهاند مسائلی که زندگی و معیشت آنها را بهشدت تهدید میکند، ادامه داد: در چنین شرایطی انتظار میرود نهادهای مسئول با نگاه دقیقتر و دلسوزانهتری به مطالبات این قشر زحمتکش توجه کنند. هزینههای بالای بیمه که سهم بزرگی از درآمد آنها را میبلعد باید با سازوکارهای حمایتی و عدالتمحور بازنگری شود.
درخواست رانندگان کامیون رسیدگی شود
در ادامه حسین امیری راننده و کامیوندار زنجانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه بیش از ۲۵ سال است که در جادههای کشور فعالیت میکنم و بخش عمدهای از عمر خود را صرف حمل بار در جادههای دور و نزدیک کردهام، اظهار کرد: هیچگاه فشارهای اقتصادی به اندازه سالهای اخیر زندگی ما را تحتتأثیر قرار نداده است از جمله بزرگترین مشکلات ما رانندگان، هزینههای سنگین بیمه تأمین اجتماعی است که بههیچوجه با میزان درآمد ما همخوانی ندارد.
وی با بیان اینکه کمبود و قیمت بالای روغن، لاستیک و تعمیر ماشین در مواقع ضروری همه هزینهبر است و ما رانندگان، برخلاف بسیاری از مشاغل دیگر، حقوق ثابت یا مزایای شغلی منظم نداریم، ابراز کرد: درآمد ما وابسته به شرایط بازار، تعداد بار و وضعیت جادههاست بنابراین انتظار میرود که محاسبه حق بیمه بر اساس شرایط واقعی شغلی ما صورت گیرد.
راننده و کامیونداران زنجانی با اشاره به اینکه بارها از طریق مجاری مختلف اعتراض کردهایم، اما پاسخی جز سکوت یا وعدههای بینتیجه دریافت نکردهایم، افزود: تعدادی از همکارانم ناچار شدهاند بیمه خود را قطع کنند، زیرا پرداخت چنین مبالغی از توان خارج است.
وی گفت: در حالی که بیمه باید پشتیبان ما در روزهای سخت و دوران بازنشستگی باشد، بهدلیل ساختار غیرمنعطف آن، به یک دغدغه جدی تبدیل شده است.
راننده و کامیونداران زنجانی عنوان کرد: درخواست ما این است که مسئولان امر با نگاه واقعبینانهتری به وضعیت رانندگان پرداخته و سازوکار مناسبی برای تعیین حق بیمه متناسب با درآمد و شرایط کاری این قشر زحمتکش فراهم کنند.
نرخ بیمه تأمین اجتماعی منصفانه تعیین شود
در این میان حمید برزگر راننده و کامیونداران زنجانی در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «موجرسا»؛ با بیان اینکه رانندهای جوان هستم که از ابتدای ورود به این حرفه، مسئولیت تأمین معیشت خانواده بر عهدهام بوده است، اظهار کرد: با وجود سختیهای فراوانی که در این مسیر وجود دارد، همواره تلاش کردهام در چارچوب قانون فعالیت کرده و آیندهای مطمئن برای خود و خانوادهام بسازم.
وی با بیان اینکه اما یکی از اصلیترین موانعی که در این راه با آن روبهرو هستم، هزینه بالای بیمه تأمین اجتماعی است، ابراز کرد: درآمد من همانند بسیاری از رانندگان دیگر، ناپایدار و متغیر است. با این حال، موظف به پرداخت حق بیمهای هستیم که بر اساس الگوی درآمدی ثابت تعیین شده و با واقعیتهای حرفه ما تطابق ندارد.
راننده و کامیونداران زنجانی با تاکید بر اینکه این مسئله موجب شده که در بسیاری از ماهها، در تأمین هزینههای بیمه با مشکل جدی مواجه شویم، عنوان کرد: برخی از همکارانم حتی بهناچار از پوشش بیمهای صرفنظر کردهاند.
وی گفت: بیمه تأمین اجتماعی باید تضمینکننده امنیت شغلی و آینده حرفهای ما باشد نه باری مضاعف بر دوشمان و ما خواهان حذف بیمه نیستیم، بلکه تقاضا داریم ساز و کاری تعریف شود که بر اساس میزان واقعی درآمد و شرایط کاری ما، نرخهای منصفانهای تعیین شود.
راننده و کامیونداران زنجانی با بیان اینکه امید داریم مسئولان تصمیمگیر با نگاه کارشناسی و عدالتمحور، نسبت به اصلاح این روند اقدام کرده و دغدغه بخش مهمی از قشر زحمتکش جامعه را حل کنند.
برای رفع مشکلات کامیونداران، باید نگاهی جامع و حمایتی به این حوزه داشت. کاهش هزینه بیمه از طریق یارانههای هدفمند، نوسازی ناوگان با تسهیلات ارزانقیمت، و اصلاح سازوکار کرایهگذاری از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به بهبود وضعیت این صنف کمک کنند. حمایت از رانندگان ماشینهای سنگین، نهتنها به نفع آنها بلکه در راستای حفظ پایداری زنجیره تأمین کشور خواهد بود.
انتهای خبر/