logo
امروز : پنجشنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۳۲
[ شناسه خبر : ۴۶۶۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
در گزارش موج‌رسا بخوانید؛

جاده‌هایی منتهی به شهر دندی نیازمند توجه مسئولان

جاده‌هایی-منتهی-به-شهر-دندی-نیازمند-توجه-مسئولان
جاده‌های ارتباطی دندی به زنجان و راه‌های روستایی آن نیازمند نصب علائم هشداردهنده، روشنایی و اصلاحات ایمنی در تقاطع‌ها و محورهای فرعی برای حفظ جان و مال مردم هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ جاده‌های ارتباطی، شاهرگ حیاتی هر منطقه محسوب می‌شوند و در این میان، اهالی روستاهای دندی نیز از وضعیت نامناسب برخی از راه‌های ارتباطی خود ابراز نگرانی کرده‌اند. 

بیشتر بخوانید

این نگرانی‌ها عمدتاً حول محور ایمنی و تسهیل تردد در مسیرهای مواصلاتی، به ویژه در نقاط اتصال جاده‌های فرعی به جاده اصلی دندی به زنجان متمرکز شده است.

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان، فقدان علائم هشداردهنده کافی است، نصب تابلوهای کاهنده سرعت و علائم مربوط به احتمال تردد حیوانات اهلی در مسیر، امری ضروری به نظر می‌رسد تا از بروز حوادث ناگوار جلوگیری شود. 

این امر به‌ویژه در مورد راه‌های روستایی که احتمال عبور دام‌ها بیش‌تر است، اهمیت دوچندانی پیدا می‌کند.

علاوه بر این، نبود روشنایی و چراغ‌های چشمک‌زن در تقاطع‌های جاده اصلی و فرعی، ایمنی تردد در شب را به‌طور جدی به مخاطره انداخته است. 

نصب این سامانه‌ها می‌تواند به رانندگان در تشخیص بهتر مسیر و کاهش سرعت در نقاط حساس کمک شایانی کند و از تصادفات احتمالی بکاهد.

اصلاح اختلاف سطح موجود میان جاده اصلی و شانه‌های خاکی، به‌ویژه در تقاطع‌ها، یکی دیگر از نکات کلیدی است که می‌تواند به بهبود وضعیت ایمنی کمک کند.

 این اختلاف سطح می‌تواند در شرایط آب و هوایی نامساعد یا هنگام شب، موجب انحراف خودروها از مسیر اصلی شود.

در نهایت، نصب سرعت‌گیرهای استاندارد در محورهای فرعی منتهی به جاده اصلی، به منظور کنترل سرعت خودروها و ایجاد یک حائل فیزیکی برای اطمینان از کاهش سرعت قبل از ورود به مسیر اصلی، امری حیاتی است.

 این اقدامات می‌تواند به.طور چشمگیری به ارتقاء سطح ایمنی تردد در منطقه دندی کمک کرده و آرامش خاطر را برای اهالی این روستاها به ارمغان آورد امید است با پیگیری مسئولان، شاهد رفع این نواقص و بهبود وضعیت راه‌ها باشیم.

جاده‌هایی لبریز از مشکلات 

سعید احمدی یکی از اهالی روستا‌های شهر دندی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» گفت: ما اهالی روستاهای شهر دندی، هر روز با نگرانی از خانه‌هایمان بیرون می‌آییم و به جاده‌هایمان چشم می‌دوزیم، جاده‌هایی که قرار بود ما را به هم و به شهر وصل کنند، حالا خودشان تبدیل به منبع نگرانی و ترس شده‌اند. 

وی با بیان اینکه از وقتی جاده دندی به زنجان را ساخته‌اند، در همین مسیرهای فرعی که به آن وصل می‌شوند، مشکلات زیادی داریم که واقعاً امانمان را بریده است، تابلوی‌های راهنمایی و رانندگی نیازمند رسیدگی است مخصوصاً وقتی نزدیک روستاها می‌شویم یا جایی که حیوانات اهلی ممکن است سر راه قرار بگیرند. 

احمدی یادآور شد: چندین بار پیش آمده که نزدیک بوده با حیوانات تصادف کنیم یا خودمان به خاطر همین بی‌احتیاطی‌ها تصادف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت در شب‌ها بدتر است، تصریح کرد: در تقاطع‌هایی که از جاده فرعی می‌خواهیم وارد جاده اصلی شویم، نور کافی نیست و چراغ چشمک‌زنی که هشدار دهنده نیز آنچنان که باید وجود ندارد. 

وی تصریح کرد: یک مشکل دیگر هم این است که لبه جاده‌ها با خود جاده اصلی اختلاف سطح زیادی دارد، مخصوصاً همان تقاطع‌ها، انگار جاده‌ها درست صاف و یکدست نیستند و این اختلاف سطح، مخصوصاً وقتی هوا تاریک است یا باران می‌بارد، خیلی خطرناک‌تر است. 

وی با تاکید بر اینکه در ورودی روستاها به جاده اصلی، سرعت‌گیر نیست،  ادامه داد: ماشین‌ها با سرعت زیاد از کنار خانه‌هایمان رد می‌شوند و ما همیشه نگران بچه‌هایمان هستیم که نکند برای بازی به کنار جاده بیایند و اتفاقی برایشان بیفتد که نصب یک سرعت‌گیر استاندارد می‌تواند خیالمان را راحت‌تر کند.

جاده‌ای توام با دل‌نگرانی همیشگی 

محسن شجاعی، فعال اجتماعی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» گفت: من به‌عنوان یک شهروند مایلم نگرانی عمیق اهالی روستاهای مسیر دندی به زنجان را در خصوص وضعیت نامناسب و خطرآفرین جاده‌ها، خصوصاً در نقاط اتصال جاده‌های فرعی به اصلی، ابراز کنم. 

وی با بیان اینکه این نواقص نه تنها باعث نگرانی مداوم ساکنان این مناطق شده، یادآور شد: بلکه خطرات جدی برای جان و مال آن‌ها به همراه دارد.

این فعال اجتماعی با بیان اینکه فقدان علائم هشداردهنده از مهم‌ترین کمبود این جاده‌ها است، عنوان کرد: نبود تابلوهای کافی برای هشدار کاهش سرعت و احتمال تردد حیوانات اهلی در طول مسیر، به‌ویژه در شب، ریسک تصادفات را به شدت افزایش داده است این مسئله در مورد جاده‌های فرعی که به جاده اصلی متصل می‌شوند، حادتر است.

وی با تاکید بر اینکه نیاز به روشنایی و چراغ‌های هشدار در جاده‌ها نیز از موارد اضطراری است، خاطرنشان کرد: عدم وجود روشنایی مناسب در تقاطع‌های اصلی و فرعی، دید رانندگان را در شب به شدت کاهش می‌دهد.

شجاعی تاکید کرد: نصب چراغ‌های چشمک‌زن در این نقاط حیاتی است تا از برخورد وسایل نقلیه جلوگیری شود.

وی گریزی به اصلاح اختلاف سطح موجود در جاده‌ها زد و ابراز کرد: اختلاف سطح موجود بین جاده اصلی و شانه‌های خاکی، به‌خصوص در محل تقاطع‌ها، می‌تواند منجر به انحراف خودروها و از دست دادن کنترل آن‌ها شود. اصلاح این اختلاف سطح برای حفظ ایمنی ضروری است.

این فعال اجتماعی یادآور شد: در محورهای فرعی منتهی به جاده اصلی، نصب سرعت‌گیرهای استاندارد می‌تواند به کاهش سرعت خودروها و جلوگیری از ورود با سرعت بالا به مسیر اصلی کمک شایانی کند.

وی با تاکید بر اینکه در مواجهه با این خطرات، اقداماتی فوری برای کاهش سوانح و افزایش ایمنی ضروری است، اظهار داشت: از مسئولان تقاضا داریم با بازدید میدانی از منطقه، اولویت‌بندی و اجرای هرچه سریع‌تر موارد ذکر شده را در دستور کار قرار دهند.

انجام اقدامات گسترده برای رفع نواقصات

محمد جعفری در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ گفت: مدیریت راهداری شهرستان برای مسیرهای فرعی به اصلی در طول فعالیت‌های بهاره و تابستان، با تمرکز بر راهداری محوری، اقدامات گسترده‌ای را برای رفع نواقصات به انجام می‌رساند. 

وی با بیان اینکه این اقدامات با توجه به زمان و تجهیزات موجود، شامل لکه‌گیری، رفع آب‌شستگی، اجرای دپوهای حائل، تکمیل علائم، لایروبی و تنقیه آبروها می‌شود، بیان کرد: امسال، محورهایی چون ایلی‌بلاغ به ابراهیم‌آباد، اینچه‌سعیدنظام مغانلو، تبریزک و محور خیرآباد-انجمن، به همراه محور آقکند-کپز در برنامه راهداری محوری قرار دارند. 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماهنشان تصریح کرد: در محور دندی نیز، علاوه بر اقدامات عمومی، برنامه‌هایی برای ادامه نصب و رنگ‌آمیزی سرعت‌گیرها و تابلوهای مربوطه که سال گذشته آغاز شده بود، در دستور کار قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های امسال، حذف قوس‌های خطرناک از جمله قوس‌های محور قره‌ناس، برای ارتقاء ایمنی مسیر است، یادآور شد: در همین راستا، ۱۱ قوس خطرناک در مسیر انجمن-خیرآباد با خاکبرداری حذف شده که با افزایش میدان دید، به کاهش تصادفات کمک شایانی می‌کند. 

جعفری با اشاره به اینکه همچنین، سه قوس خطرناک در مسیر اینچه‌سعید نظام- مغانلو و نیز اقدامات مشابه در مسیر ماهنشان-نیک‌پی انجام شده، خاطرنشان کرد: این اقدامات تا پاییز ادامه خواهد داشت. 

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماهنشان یادآور شد: علائم هشداردهنده نیز به محض آسیب‌دیدگی احیا می‌شوند و امکانات موجود تا حد زیادی پاسخگوی نیازهاست، هرچند در برخی نقاط نیاز به تابلوهای بیش‌تر برای افزایش سطح هشدار وجود دارد.

وی با بیان اینکه در خصوص روشنایی تقاطع‌ها، سازمان راهداری قانوناً وظیفه‌ای ندارد، گفت: فعالیت‌های انجام شده در گذشته بیش‌تر جنبه مساعدت داشته است.

جعفری ادامه داد: اما در صورت تأمین اعتبار از سوی کمیته برنامه‌ریزی شهرستان، تلاش برای افزایش و تأمین روشنایی‌ها، همانند احیاء روشنایی‌های سه راه خلج که در سال‌های گذشته انجام شده، عملیاتی خواهد شد. 

ایجاد سرعت‌کاه نیازمند تایید شورای ترافیک 

وی تصریح کرد: در حال حاضر، ۳۴ دستگاه چراغ چشمک‌زن در سطح شهرستان ماه‌نشان به صورت دوره‌ای توسط پیمانکار، اورهال می‌شوند.

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ماهنشان با بیان اینکه اصلاح شانه و شانه‌سازی جاده و رفع اختلاف سطح مسیر در نقاط مختلف در حال انجام است، یادآور شد: در زمینه اجرای سرعت‌کاه‌ها، این اقدام با نظر شورای ترافیک شهرستان صورت می‌گیرد و اجرای آن با وجود اینکه جزو وظایف سازمانی راهداری نیست، اما به دلیل تصویب در شورای مزبور توسط این اداره اجرا می‌شود.

وی عنوان کرد: موارد تایید شده از سوی شورای ترافیک تاکنون اجرا و رنگ‌آمیزی شده‌اند و برای اجرای سرعت‌گاه در نقاط جدید، نیاز به طرح و تصویب در این جلسات است.

رفع نواقص جاده‌ای در دندی، از نصب علائم هشداردهنده و تجهیز تقاطع‌ها به روشنایی و چراغ‌های چشمک‌زن گرفته تا اصلاح اختلاف سطح و نصب سرعت‌گیر، امری حیاتی برای تضمین ایمنی و رفاه ساکنان است. 

امید است با اقدام عاجل مسئولان، شاهد ارتقاء سطح کیفی و ایمنی راه‌های مواصلاتی این منطقه باشیم تا تردد برای اهالی و مسافران تسهیل شود.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر