logo
امروز : چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۷:۳۲
[ شناسه خبر : ۴۵۷۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 15 دقیقه ]
در گزارش موج‌رسا بخوانید؛

حال وخیم آزاد‌راه‌های زنجان

حال-وخیم-آزاد‌راه‌های-زنجان-
آزادراه‌های زنجان - تبریز و زنجان - قزوین به دلایل مختلفی همچون وضعیت خراب آسفالت حال وخیمی دارند و موجب نارضایتی ترددکنندگان از این مسیرها شده‌اند و نیازمند رسیدگی سریع مسئولان هستند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ استان زنجان، به‌عنوان قلب تپنده شمال‌غرب ایران، نقشی بی‌بدیل در اتصال این منطقه به مرکز کشور ایفا می‌کند.

بیشتر بخوانید

جاده‌های این استان، شریان‌های حیاتی هستند که اقتصاد، فرهنگ و زندگی اجتماعی را به هم پیوند می‌زنند، با این حال بررسی دقیق وضعیت این راه‌ها، تصویری از فرصت‌ها و چالش‌های پیش‌رو را نمایان می‌سازد که نیازمند برنامه‌ریزی جامع و نگاهی دقیق است.

آسفالت مرغوب، زیربنای یک سفر ایمن

کیفیت آسفالت جاده‌های زنجان، به‌ویژه در مسیرهای منتهی به استان‌های شمال غرب، متفاوت است در حالی که برخی محورها از شرایط مطلوبی برخوردارند برخی دیگر نیازمند توجه فوری هستند.

فرسودگی آسفالت، ترک‌خوردگی و ایجاد چاله‌ها به‌ویژه در فصول سرد سال، نه‌تنها رانندگی را دشوار می‌سازد بلکه خطر وقوع حوادث را نیز افزایش می‌دهد.

 تخصیص بودجه کافی، استفاده از مصالح مرغوب و اجرای پروژه‌های راهداری با کیفیت، کلید حل این مشکل است.

ایمنی جاده‌ها اولویت همیشگی سفر مطمئن

علائم ایمنی از خط‌کشی جاده‌ها گرفته تا تابلوهای راهنمایی و رانندگی و روشنایی کافی، نقش حیاتی در ارتقاء ایمنی جاده‌ها ایفا می‌کنند اما در برخی از محورهای مواصلاتی زنجان، کمبود این علائم یا فرسودگی آن‌ها به چشم می‌خورد.

نصب و نگهداری صحیح علائم ایمنی، به‌ویژه در نقاط حساس و پرتردد، می‌تواند به‌طور چشمگیری از وقوع تصادفات جلوگیری کند.

نقاط حادثه‌خیز، کمینگاه‌های خطر

شناسایی و رفع نقاط حادثه‌خیز از جمله مهم‌ترین وظایف در حوزه راهداری است، در جاده‌های استان زنجان، نقاط حادثه‌خیز متعددی شناسایی شده‌اند که نیازمند اصلاح هندسی و ایمن‌سازی هستند. 

نصب نیوجرسی، گاردریل و چراغ‌های چشمک‌زن، از جمله اقداماتی است که می‌تواند خطرات ناشی از این نقاط را کاهش دهد و سفری امن را برای رانندگان فراهم آورد.

تبدیل جاده‌ها به بزرگراه و آزادراه گامی به سوی توسعه

با توجه به افزایش روزافزون حجم ترافیک در محورهای مواصلاتی زنجان ضرورت تبدیل برخی از جاده‌ها به بزرگراه یا آزادراه بیش از پیش احساس می‌شود. 

این اقدام، علاوه بر افزایش ظرفیت جاده‌ها مزایای متعددی از جمله کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و آلایندگی هوا را به همراه خواهد داشت، سرمایه‌گذاری در پروژه‌های احداث بزرگراه و آزادراه نه تنها به توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کمک می‌کند بلکه می‌تواند به رونق اقتصادی و اجتماعی منطقه نیز منجر شود.

آزادراه زنجان - تبریز، نیازمند توجه

آزادراه زنجان - تبریز، به‌عنوان بخشی از جاده ابریشم، یکی از مهم‌ترین و پرترددترین مسیرهای کشور است با این حال این آزادراه پس از گذشت سال‌ها از افتتاح همچنان با مشکلات و نواقصی مواجه است. وضعیت این آزادراه به لحاظ آسفالت بسیار وخیم است، چاله‌هایی که در این آزاد راه ایجاد شده گاه به قدری عمیق هستند که بی شباهت به گودال نمی‌مانند و هر بار با عبور رانندگان از این مسیر خساراتی را برای کامیون‌ها و خودروها به بار می‌آوردند. هر چند گاهی اوقات راهداری اقدام به لکه‌گیری و پر کردن چاله‌ها می‌کند اما اوضاع چندان فرقی نمی‌کند و شرایط همچنان برای تردد خودرو‌ها نامساعد است.

با این حال واگذاری این آزادراه به بخش خصوصی مشکلات متعددی را در زمینه نگهداری و بهسازی آن ایجاد کرده است که تلاش‌های اخیر برای واگذاری آن به بخش دولتی و تخصیص اعتبار برای بهسازی، نویدبخش بهبود وضعیت این مسیر حیاتی است.

شریان‌های حیاتی نیازمند توجه ویژه

بزرگراه زنجان - قزوین نیز از مهم‌ترین و استراتژیک‌ترین راه‌های مواصلاتی کشور به شمار می‌رود و نقش مهمی در کاهش تلفات جاده‌ای ایفا کرده است، با این حال وضعیت نامناسب آسفالت این بزرگراه، نیز موجب نارضایتی مردم و رانندگان شده است خصوصاً در قسمتی از آزاد راه که در حوزه استحفاظی استان زنجان قرار دارد. 

لکه‌گیری‌های مکرر و استفاده از آسفالت با کیفیت پایین، نتوانسته است مشکل را به‌طور اساسی حل کند و موجب اعتراض رانندگانی که مداوم از این محور عبور می‌کنند، شده است.

با تمام این‌ها به دلیل شرایط وخیم آسفالت آزادراه زنجان - تبریز در 3 اردیبهشت جاری بود که اعلام شد تصمیم فوری برای بهسازی آسفالت این آزادراه با یک هزار و 500 میلیارد تومان اعتبار گرفته شده است و این پروژه تحت نظارت سازمان راهداری و حمل‌و نقل جاده‌ای کشور آغاز خواهد شد.

برای رفع برخی ابهامات خبرنگار موج‌رسا این موضوعات را از راه و شهرسازی، رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان، راهداری و معاون عمرانی استاندار زنجان پیگیر شد.

اما برخی‌ها همچون مسعود بیات‌منش معاون عمرانی استاندار زنجان با وجود پیگیری خبرنگار موج‌رسا حاضر به مصاحبه و رفع ابهامات نشد گویا پاسخی برای سئوالاتی که قشر عظیمی از جمعیت استان زنجان را با خود درگیر کرده است، نداشت.

بازرسی‌کل برای رسیدگی به وضعیت آزادراهای زنجان ورود کند

یکی از رانندگان زنجانی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» گفت: آزادراه‌های استان زنجان، به‌ویژه مسیرهای زنجان - تبریز و زنجان - قزوین، به دلیل کیفیت پایین آسفالت و خرابی‌های متعدد، به دغدغه‌ای جدی برای رانندگان و مسافران تبدیل شده است.  

وی از خسارات وارده به خودروهایشان در اثر تردد در این جاده‌ها گلایه کرده‌ و خواستار رسیدگی فوری مسئولان به این وضعیت شد.

این راننده زنجانی ابراز کرد: آزادراه زنجان - تبریز به شدت نیازمند بهسازی، مرمت و روکش آسفالت است. 

وی با تاکید بر اینکه خرابی‌های متعدد در این مسیر، رانندگی را دشوار و خطرناک کرده و نارضایتی گسترده‌ای را در بین رانندگان به‌وجود آورده است، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت این آزادراه به‌عنوان یک مسیر ترانزیتی و شاهراه حیاتی کشور، انتظار می‌رود مسئولان با اقدام فوری، شرایط را برای تردد ایمن و راحت فراهم کنند. 

وی با بیان اینکه وعده‌های داده شده برای بهسازی این مسیر تاکنون عملی نشده و تنها در حد شعار باقی مانده است، گفت: ما همچنان چشم‌انتظار تحقق وعده‌ها هستیم.

وی گریزی به آزادراه زنجان - قزوین زد و گفت: این مسیر نیز با مشکلاتی مشابه دست و پنجه نرم می‌کند. 

این راننده با اشاره به اینکه نبود روشنایی کافی در شب، خرابی مسیر و وجود چاله، از جمله عواملی هستند که باعث افزایش تصادفات در این محور شده‌اند، تصریح کرد: گردنه‌ها و نقاط پرحادثه نیز مزید بر علت شده و خطرات رانندگی را دوچندان کرده‌اند. 

وی ابراز کرد: این شرایط نامناسب در جاده‌های استان زنجان، علاوه بر افزایش خطر تصادفات، باعث خرابی خودروها، استهلاک و تحمیل هزینه‌های اضافی به رانندگان می‌شود.

این راننده زنجانی از مسئولان خصوصاً استاندار بازرسی‌کل و دادستان زنجان درخواست کرد به این مسئله رسیدگی جدی داشته باشند.

البته ناگفته نماند دادستان زنجان یکم اردیبهشت ماه جاری برای اصلاح فوری وضعیت آزادراه زنجان - تبریز هشدار داده و بیان کرده است پیگیری این موضوع مهم از اولویت‌های دادستانی به عنوان مدعی‌العموم است.

آزادراه زنجان - تبریز در وضعیت نامناسبی قرار دارد

سعید مصطفوی، رئیس اتحادیه کامیون‌داران استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» گفت: آزادراه زنجان - قزوین با اقدامات بهسازی اخیر، وضعیت نسبتاً مطلوبی پیدا کرده است، هرچند همچنان مشکلاتی دارد.

وی با اشاره به اینکه  آزادراه زنجان - تبریز به دلیل مشکلات مالی، عدم تعیین مجری و مالک در وضعیت نامناسبی قرار دارد. این وضعیت نامطلوب، مشکلات متعددی را برای رانندگان کامیون و خودروهای سواری ایجاد کرده است، عنوان کرد: در جلسه‌ای اخیر با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی در زنجان، وعده‌هایی برای رفع این مشکلات مطرح شده است.

رئیس اتحادیه کامیون‌داران استان زنجان اظهار داشت: این مشکلات شامل افزایش هزینه‌های رانندگان، استهلاک و خرابی کامیون‌ها و کاهش صرفه اقتصادی حمل و نقل است.

وی خاطرنشان کرد: به عبارت دیگر، دارندگان کامیون‌ها مجبورند بخش قابل‌توجهی از درآمد خود را صرف تعمیر و بازسازی ناشی از خرابی‌هایی کنند که جاده‌ها به بار می‌آورند.

مصطفوی با بیان اینکه استان زنجان یکی از شاهراه‌های مهم کشور است و نقش کلیدی در اتصال استان‌های شمال‌غربی به یکدیگر دارد، گفت: تردد کامیون‌ها و خودروهای مختلف از این مسیر بسیار بالاست. 

وی ادامه داد: بنابراین رفع نواقص و بهبود وضعیت جاده‌ها در این منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است، تلاش برای تبدیل این مسیر به یک مسیر ایده‌آل و ایمن می‌تواند به رونق اقتصادی منطقه و کاهش هزینه‌های حمل و نقل کمک شایانی کند.

اجرای سه پروژه بزرگراهی در زنجان

ابوالفضل سلیمانی، معاون مهندسی ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» به تشریح پروژه‌های بزرگراهی و آزادراهی استان پرداخت و عوامل موثر در احداث این پروژه‌ها را توضیح داد. 

وی در ابتدا تأکید کرد: شاخص‌های تعیین کننده تعداد آزادراه‌ها، صرفاً بر مبنای معیارهای صرفاً فنی نیستند، بلکه عوامل اقتصادی و سیاسی منطقه و همچنین نیازهای ترافیکی نقش تعیین کننده‌ای دارند.

معاون مهندسی ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه ارتقاء یک راه به بزرگراه یا آزادراه نیز مستقیماً به شاخص سطح سرویس بستگی دارد، گفت: به این معنی که با افزایش حجم ترافیک و کاهش سطح سرویس جاده‌های موجود توجیه اقتصادی و فنی برای ارتقاء راه‌ها به سطح بالاتر (از راه روستایی به فرعی، فرعی به اصلی، اصلی به بزرگراه) افزایش پیدا می‌کند. 

وی اظهار داشت: در استان زنجان، سه پروژه بزرگراهی در حال اجراست که شامل  محور زنجان - بیجار، زنجان - تاکستان و زنجان-همدان هستند.

سلیمانی با اشاره به اینکه این پروژه‌ها منجر به ارتقاء راه‌های اصلی به بزرگراه می‌شوند، گفت: ۷ درصد آزادراه‌های کشور در استان زنجان واقع شده‌اند.

وی تأکید کرد: این آزادراه‌ها پروژه‌های ملی و کشوری هستند و تحت مدیریت مستقیم استان نیستند.

معاون مهندسی ساخت اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان بیان کرد: موقعیت جغرافیایی زنجان در یک مسیر ترانزیتی مهم (جنوب به شمال غرب و شرق به غرب) توجیه وجود آزادراه‌های زنجان - قزوین و زنجان - تبریز را تأیید می‌کند.

وی در ادامه به جزئیات پروژه‌های بزرگراهی استان پرداخت و تصریح کرد: پروژه بزرگراه زنجان - بیجار (شامل دو محور زنجان - بیجار و زنجان - دندی) با پیشرفت فیزیکی 40 درصد از سال 1385 آغاز شده است. 

تسریع فعالیت‌ها با تامین اعتبار  

وی با اشاره به اینکه با تخصیص اعتبارات لازم، 90 درصد پروژه‌های در دست اجرا در دو سال آینده می‌تواند به بهره‌برداری می‌رسد، تأکید کرد: پیشرفت پروژه‌های عمرانی به شدت وابسته به تخصیص به موقع و کافی اعتبارات است.

 سلیمانی از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس درخواست کرد تا در جذب بودجه برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استان تلاش بیش‌تری داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به عمر طولانی برخی پروژه‌ها، تلاش شده است تا از ظرفیت‌های بودجه‌ای موجود به بهترین نحو ممکن استفاده شود.

تجهیز محورهای استان زنجان به علائم 

سید جلال خلیلی، رئیس اداره ایمنی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا»، از اقدامات گسترده این اداره در زمینه ایمن‌سازی جاده‌های استان خبر داد. 

به گفته وی، تمامی محورهای استان زنجان به علائم عمودی و افقی مجهز شده و به‌طور مستمر خط‌کشی می‌شوند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه علائم نصب‌شده به‌روزرسانی و نواقص آن‌ها رفع می‌شود، اظهار داشت: در برخی محورها علیرغم تکمیل علائم و نصب تابلوها، به دلیل تصادفات و یا سرقت این علائم دچار نقص و مشکل می‌شوند که این کمبودها توسط پیمانکاران و یا پرسنل اداره، به سرعت رفع و مستقر می‌شوند.

انجام بازدید‌های روزانه از محورها

وی با بیان اینکه خط‌کشی‌ها به صورت سالانه انجام می‌شود و شامل اتوبان‌ها، محورهای ترانزیتی، اصلی و فرعی است، افزود: خرابی‌های ایجاد شده در گاردریل‌ها نیز به علت تصادفات و یا سرقت، رفع شده و روشنایی‌هایی که به علت حوادث و اتفاقات و یا سرقت با مشکل مواجه می‌شوند به‌صورت روزانه بازدید و رفع می‌شوند.

خلیلی با تأکید بر محدودیت اعتبارات، تصریح کرد: به دلیل کمبود اعتبارات، خدمات حداقلی را می‌توانیم به برخی محورهای روستایی ارائه دهیم که تردد کمتری دارند. این محورها نیز به علت سرقت، با مشکل مواجه هستند که درصدد رفع این مشکلات در مدت زمان کوتاهی هستیم.

وجود نقاط حادثه‌خیز متعدد در محورهای استان زنجان

مهدی میناخانی، رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» با اشاره به نقش حیاتی وضعیت جاده‌ها در تصادفات، اعلام کرد که استان زنجان به دلیل وسعت خود، نقاط حادثه‌خیز متعددی دارد.

وی افزود: اگرچه برخی از این نقاط با پیگیری‌های انجام شده اصلاح شده‌اند، اما همچنان تعداد قابل‌توجهی نیازمند بهسازی و رفع مشکل هستند تا بتوان میزان تصادفات را کاهش داد.

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان با بیان اینکه آزادراه زنجان - تبریز به دلیل وضعیت نامناسب روکش آسفالت، به‌عنوان یک محور پرتردد و مشکل‌ساز مطرح است، تصریح کرد: این امر نارضایتی زیادی را در بین مردم و رانندگان به همراه داشته است.

وی یادآور شد: محور قیدار به ابهر نیز به دلیل افزایش تصادفات منجر به فوت، نیازمند توجه و بهسازی است و در سال‌های گذشته جزو محورهای بحرانی استان محسوب شده است.

میناخانی همچنین به ناکافی بودن روشنایی در آزادراه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: افزایش روشنایی می‌تواند میدان دید رانندگان را بهبود بخشیده و به کاهش حوادث و تصادفات کمک کند.

وی با بیان اینکه استان زنجان یک مسیر ارتباطی مهم بین مرکز و شمال غرب کشور است و حجم بالایی از ترانزیت کالا و مسافر در محورهای آن، به ویژه آزادراه‌ها، جریان دارد، ابراز کرد: افزایش ایمنی جاده‌ها می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی از تصادفات و حوادث بکاهد. 

رئیس اداره کنترل و نظارت بر عملیات جاده‌ای پلیس راه زنجان بیان کرد: بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز، بهبود وضعیت آسفالت و افزایش روشنایی از جمله اقداماتی هستند که می‌توانند در این راستا مؤثر واقع شوند.

اصلاح 7 نقطه حادثه‌خیز در استان زنجان

مهدی آقازاده، رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» گفت: شناسایی و اولویت‌بندی نقاط پر تصادف با همکاری پلیس راه و براساس آمار تصادفات در سطح محورهای مواصلاتی استان زنجان انجام می‌شود.

وی افزود: طی سال‌های گذشته هفت پروژه مصوب کشوری سهم استان زنجان بود که در آن نقاط حادثه‌خیز شناسایی و رفع شد.

رئیس اداره نگهداری ابنیه فنی اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان با بیان اینکه در حال حاضر، پروژه‌های رفع نقاط حادثه‌خیز در سطح محورهای مواصلاتی استان زنجان در دست اقدام است، اظهار داشت: همچنین، پروژه‌های جدیدی در شهرستان‌های طارم و ماهنشان برای رفع نقاط حادثه‌خیز در دست اقدام و پیش‌بینی می‌شود.

وی تصریح کرد: اولویت‌بندی ما در شناسایی و اصلاح نقاط حادثه‌خیز، راه‌ها و شریان‌های اصلی استان زنجان است.

بهسازی هر کیلومتر آزادراه‌ ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بهمن بیات، رئیس اداره نگهداری راه‌های اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی «موج‌رسا» گفت: شبکه راه‌های کشور شامل راه‌های روستایی، فرعی، اصلی و آزادراهی است که هر کدام به دلیل تفاوت در ساختار و میزان تردد، نیازمند هزینه‌های متفاوتی برای ترمیم و نگهداری رویه آسفالت هستند.

وی با تاکید بر اینکه قیمت هر تن آسفالت بین ۳۵ تا ۴۰ میلیون ریال متغیر است، تصریح کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده، برای بهسازی هر کیلومتر از راه‌های روستایی حدود 2 میلیارد تومان، راه‌های فرعی 3 میلیارد تومان، راه‌های اصلی 4 میلیارد تومان و این عدد در آزادراه‌ها ۱۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. 

این مقام مسئول ادامه داد: در صورت نیاز به بهسازی اساسی، این هزینه‌ها به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر، بهسازی آزادراه زنجان - قزوین در دست اقدام است، بیان کرد: برآورد اولیه هزینه‌ها برای این پروژه حدود یک هزار میلیارد تومان است. 

بیات اظهار داشت: در مورد آزادراه زنجان - تبریز، به دلیل عدم انتقال مالکیت آن از وزارت اقتصاد به وزارت راه و شهرسازی، برنامه‌های بهسازی گسترده‌ای وجود ندارد و اقدامات تنها به چاله پرکنی و تعمیرات جزئی محدود می‌شود. 

وی با بیان اینکه مسئولیت نگهداری و تعمیرات پایدار در این محور بر عهده سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است، گفت: اما امکان سرمایه‌گذاری برای بهسازی اساسی به دلیل وضعیت مالکیت فعلی وجود ندارد.

استان زنجان، به‌عنوان قلب تپنده و شریان حیاتی استان‌های شمال‌غرب کشور، نقشی بی‌بدیل در تسهیل ارتباطات و رونق اقتصادی این منطقه ایفا می‌کند. 

از این‌رو، کیفیت آسفالت و وضعیت مطلوب جاده‌های این استان، امری حیاتی و نیازمند توجه ویژه است.

وجود هرگونه نقص و کاستی در زیرساخت‌های جاده‌ای زنجان، علاوه بر ایجاد نارضایتی در میان رانندگان و کامیون‌داران، استهلاک زودهنگام خودروها و افزایش هزینه‌های حمل و نقل، می‌تواند مانعی جدی بر سر راه توسعه و پیشرفت استان باشد.

شایسته است مسئولان و متولیان امر، با درک اهمیت این موضوع، نسبت به رفع نواقص و بهبود کیفیت جاده‌های زنجان، اقدامات لازم را به عمل آورده و زمینه را برای توسعه پایدار و رفاه هرچه بیش‌تر مردم این خطه فراهم آورند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر